Diamant "stenen"

WR1944

Oud hout
Op één van Paul Sellers video's was te zien hoe hij een houder uit multiplex maakte voor drie diamant "stenen." Die aanhalingstekens staan er niet voor niets. Het zijn stalen platen waarvan de bovenkant met diamantgruis is geïmpregneerd. Dat zette me aan het denken en ik besloot drie stenen te bestellen bij Lee Valley in de korrel 220, 600 en 1200. Die stenen zijn vorige week binnen gekomen en ik heb gelijk een stuk berken multiplex bij Woodcraft gekocht van 300 bij 300. En het bleek multiplex uit een metrisch land te zijn want ondanks de sticker van 12" bij 12" was het echt 300 bij 300.
P1010527q.jpg

Ik ben gelijk aan het hakken geslagen en heb na pas maken alles goed in de polyurethane gezet. Nog een paar lagen en dan ga ik het slijpen eens proberen. Ik heb zelfs een lederen strop gekocht. Als het nu niet scherp wordt ligt het echt aan mij. ;)
P1010528q.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Na k 1200 zou je naar een coticule of iets anders van tussen K6000 - k8000 moeten gaan voordat je gaat stroppen. Na K1200 stroppen is eerder slijpsporen polijsten, is mijn ervaring.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je de 8K DMT ook erbij neemt ben je wat sneller klaar, maar vanaf de 1200 met een vrij grove pasta en daarna een fijne pasta stroppen werkt ook prima.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ik ga de proef nemen. Als het goed genoeg is voor Paul Sellers heb ik er geen moeite mee. ;)

Heerlijk, niet dat ik iets tegen ultra fijne korrels heb, maar deze opmerking vond ik heerlijk nuchter :)
Niet dat mijn comment ook maar enige opbouwende waarde heeft in dit topic, maar moest het ff kwijt :) :)

heb na pas maken alles goed in de polyurethane gezet. Nog een paar lagen en dan ga ik het slijpen eens proberen.
Vraagje, is dit voor jou een beproefde methode, eerst in de pu zetten en dan pas gebruiken? Want wat is de functie van de pu? Ik kan me voorstellen dat het met name voor bescherming vd houder is, maar is het anders dan daar voor nog ergens goed voor?
Oprechte interesse, ik kan me voorstellen dat het misschien een rare vraag is, maar ik heb namelijk een jaar of 3 geleden ook zo'n houder gemaakt uit het goedkoopste multiplex wat ik nog had liggen, en merk nu pas dat de stenen wat beginnen te wiebelen in de houder. De houder zelf ziet er iinmiddels niet meer uit ;)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb PU gebruikt om het multiplex wat vochtbestendiger te maken. Ik had nog een spuitbus staan zodat dit feit ook meehielp in de keuze. Ik heb er nu een paar lagen PU opzitten en ga er nog een rand onder zetten om de plaat vast te kunnen zetten op de werkbank. Net als Paul Sellers ga ik Glassex gebruiken als slijpvloeistof.
Ik heb een voorlopige test gedaan met de stenen op een anti-slip matje en het resultaat is duidelijk hoorbaar als je het slissende geluid bij het schaven als maatstaf kunt nemen. Ik ben er zeer tevreden over.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Kleine vraag hierbij.

@WR1944: Je schrijft dat je een stuk Berkentriplex bij Woodcraft hebt gekocht. Bedoel je dan on-line? En . . . Ik kan Berkentriplex bij de Gamma in Leeuwarden kopen. Is dat wat anders? Is dat van andere kwaliteit?
Ben benieuwd.
 
P

Pel

Guest
Kleine vraag hierbij.

@WR1944: Je schrijft dat je een stuk Berkentriplex bij Woodcraft hebt gekocht. Bedoel je dan on-line? En . . . Ik kan Berkentriplex bij de Gamma in Leeuwarden kopen. Is dat wat anders? Is dat van andere kwaliteit?
Ben benieuwd.

Je moet eens kijken waar WR1944 woont, dan zie vanzelf het antwoord.:)

Groet Pel.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ok, haha:eek:. Daar had ik niet op gerekend.

Maar toch. Berkentriplex is daar niet normaal bij doehetzelverd te koop dus?

(Leuk trouwens dat sommige mensen dit forum gebruiken, vanuit Amerika!)

André
 

WR1944

Oud hout
Ok, haha:eek:. Daar had ik niet op gerekend.

Maar toch. Berkentriplex is daar niet normaal bij doehetzelverd te koop dus?

(Leuk trouwens dat sommige mensen dit forum gebruiken, vanuit Amerika!)

André

Ik gebruikte dit forum al toen ik nog in Nederland woonde. Het forum heeft mij achtervolgd toen ik naar Amerika vertrok. ;)

Het berkenmultiplex van de bouwmarkten is van Chinese kwaliteit, een minimaal deklaagje en de rest is grof vulmateriaal. Bij de serieuze zaken als Woodcraft is beter berkenmultiplex verkrijgbaar maar toch altijd nog van iets mindere kwaliteit als in Europa.

Ik heb de stenen een paar keer gebruikt en het werkt goed. De lederen strop die ik heb gekocht geeft wel de finishing touch maar is net iets te klein. Hier komt dus een echte voor in de plaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.