Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Kolomboor (merk onbekend)

Voor mij de eerste keer dat ik iets plaats hier dus hopelijk conform reglement.

Ik heb een kolomboor te koop welke op krachtstroom draait. Het ding is niet te tillen.

de pulleys in de kap zijn om te wisselen waardoor de rotatiesnelheid aangepast kan worden.

Ik heb werkelijk geen idee van de waarde van deze kolomboor en vertrouw daarmee op een eerlijk bod.

Alvast bedankt!

Groeten, Mark
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Hoeveel versnellingen heeft ie want dat is zo niet te zien.

Zo te zien 6 toerentallen. Zit de boorkop op een morseconus?

Beste Hed,
    Zover ik weet is de snelheid te veranderen door de pulleys te verwisselen. Dit zou betekenen dat je 2 snelheden hebt naar mijn weten, tenzij je meerdere pulleys hebt. Chevy66 stelt dat er 6 toerentallen zijn. Ik ben benieuwd hoe dat werkt?

Beste Chevy66,
    Ik maak vandaag wat detailfotos van de kop.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik heb in misschien belangstelling maar wel eerst een paar voor mij belangrijke vragen:
    Conustype, toerentallen (omw/min), aantal toerentallen en waar staat de machine, vermogen motor. (foto typeplaatje)?

mvg
    Klaas

Nog enige afbeeldingen welke kunnen helpen met de bovenstaande vragen.2018-12-04 12.14.12.jpg2018-12-07 13.51.45.jpg2018-12-07 14.46.39.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    ik zie er van af. Voor mij is het te ver weg. Jammer want lijkt me een lekker zware gietijzeren machine.

mvg
    Klaas

Markr, Standaard hadden de meeste van dit soort boormachines twee getrapte snaarschijven, met drie of meer groeven. Ik had even snel naar de foto die van boven af genomen was gekeken. Als je in de grote poelie kijkt, zie je een trapje. Dat zou dan de tweede groef zijn. Dan heb je nog dikte nodig om de poelie op de motoras te bevestigen. Dat zou dan de derde poelie zijn. Dan zie je dat er boven op de assen een fijn gekartelde moer zit. Daaruit maak ik op dat je de poelies kan wisselen. Dat geeft dan zes toerentallen. Alleen na nadere bestudering van de foto's, zag ik dat de voorste poelie dan verkeerd om zou zitten, omdat je anders de kleinste poelie boven zou moeten hebben. Als je een foto vanaf de zijkant van de poelies hebt , kunnen we zien, hoe het nu bij jouw machine zit. Als je de boorkop naar beneden doet, zitten er dan twee gleuven in de zijkant van de as? Dan is de machine voorzien van een morseconus, hetgeen de gebruiksmogelijkheden vergroot.

Waar staat de machine? ( of lees ik er overheen)
    sometimes you just need a bigger hammer

Forum Rechten