mafell erika

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Behalve de Festool precisio heb ik nu ook de Mafell Erika (60 of 70)in beeld. Zijn er gebruikers die wat kunnen meedelen over bijv. het tafelblad. Is dat vlak als je er een rei overheen legt? En hoe is het zagen in verstek. De site van Mafell zelf meldt dat het tafelblad een grote stabiliteit heeft. Ik heb echter nog nooit live zo'n machine eens rustig kunnen bekijken. Ik ben benieuwd naar ervaringen.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Ehm hebben koeien uiers? De enige echte zelfs na 10 jaar gebruik. Blad is vlak, verstek is haaks en de aanslag is stabiel. Voor mij de enige echte!
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Ehm hebben koeien uiers? De enige echte zelfs na 10 jaar gebruik. Blad is vlak, verstek is haaks en de aanslag is stabiel. Voor mij de enige echte!

Heb je de 70 of 60 (of 85)?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Er is hier iemand die zijn Mafell Erika heeft verkocht en een stationaire Harvi heeft gekocht. De reden was dat het op- en afbouwen van de hulpstukken best veel tijd kost. Als je niet de ruimte hebt voor een stationaire zaag, is een Erika interessant.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Orgelvriend de 85 niet heel handig om bv mee naar zolder te nemen maar voor hoofdzakelijk werkplaats genot :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Laura Kampf op YouTube maakt van alles hiermee...

Laura werkt inmiddels met een SawStop (sponsoring, denk ik), maar ze heeft de Erika nog wel, meldde ze me op navraag.
Nog iets: begin volgend jaar lanceert Festool een redesign van de Precisio. Het kan handig zijn daar even op te wachten aleer de knoop door te hakken (als je niet voor de nieuwe gaat, dan zijn de 'oude' vaak goedkoper om de magazijnen te ruimen).
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Er is hier iemand die zijn Mafell Erika heeft verkocht en een stationaire Harvi heeft gekocht. De reden was dat het op- en afbouwen van de hulpstukken best veel tijd kost. Als je niet de ruimte hebt voor een stationaire zaag, is een Erika interessant.

Orgelvriend:

Als het hier over dezelfde gaat ben ik degene die die Erika 85 heeft overgenomen. Inderdaad vooral vanwege een ruimtegebrek-overweging geen "stationaire", maar een meer mobiele. Ik vind het bijzonder degelijke machine voor een "mobiele" zaag. Het blad is wat mij betreft vlak. Alleen de langsgeleider (die heb ik later zelf bijgekocht) zou wat mij nog wat "robuuster" uitgevoerd mogen zijn. Ik weet niet in welk deel van het land je woonachtig bent, maar je bent welkom om een keer in Rottedam te komen kijken/voelen/meten. Het is tenslotte een hele uitgave.
 
Laatst bewerkt:

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Orgelvriend:

Als het hier over dezelfde gaat ben ik degene die die Erika 85 heeft overgenomen. Inderdaad vooral vanwege een ruimtegebrek-overweging geen "stationaire", maar een meer mobiele. Ik vind het bijzonder degelijke machine voor een "mobiele" zaag. Het blad is wat mij betreft vlak. Alleen de langsgeleider (die heb ik later zelf bijgekocht) zou wat mij nog wat "robuuster" uitgevoerd mogen zijn. Ik weet niet in welk deel van het land je woonachtig bent, maar je bent welkom om een keer in Rottedam te komen kijken/voelen/meten. Het is tenslotte een hele uitgave.


Dankjewel voor de uitnodiging, maar ik woon in Twente, dus een eindje verderop.......... Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar Baptist in Arnhem ga. Die heeft ze staan, volgens hun site. Hoe is het afkorten en in verstek zagen op jouw machine. Is dat spatzuiver, zeg maar?
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Orgelvriend, de Baptist in Ahem heeft ze inderdaad staan, vorige week in ieder geval nog wel!
Verstrekken zijn zeer goed, hoewel ik sinds 2 jaar een kapex ernaast heb werk ik op locatie niet altijd met beide machines en kom ik alleen met Erica goed uit de voeten.

Versterken in bv gemelamineerde plaat gaan zuiver. (zo'n hekel aan die platen:mad:)

Na aanschaf vraag je jezelf af"waarom heb ik dit niet eerder gedaan"

Het is geen formaat zaag maar gezien mijn kleine werkplaats kan ik goed uit de voeten met een oude wandzaag en de Erica Inc bladverlenging (zelf gebouwde tafel) een roltafel is dan niet eens nodig.

Succes met kiezen, altijd lastig!

O ja massief hout is goed te verwerken als in schulpen en opdelen :)
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik heb zelf ook een Mafell Erika 85, en ik ben er erg tevreden over. Hiervoor had ik een tweede hands festool precisio en ik bleef maar verstellen. Het was een frustrerende machine voor precies werk, maar misschien had deze ook wel wat schade opgelopen bij de vorige eigenaar. Maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb een roltafel erbij die ik veel gebruik en heb zelf de tafelverbreder (het blad althans) gemaakt. Bij aanschaf was het toen (een jaar of 3 geleden) interessant om hem in Duitsland te bestellen, dat scheelde best veel. Ik heb hem toen bij Dictum besteld. Je mag best komen kijken en proberen, maar Baptist is natuurlijk ook een fijn adres.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.