Inca vlakbank aandrijving aanpassen

Marty.v

Nieuw lid
9 mrt 2017
7
0
Daar mijn aandrijving van mijn Inca vlakbank bijna volledig versleten is zit ik erover te denken om de aandrijving via een aparte motor te doen waarbij ik de draaisnelheid kan regelen. Ik kwam op youtube verscheidene video’s tegen van Inca liefhebbers die de aanpassingen reeds gemaakt hadden naar alle tevredenheid. Helaas heb ik zelf geen kaas gegeten van motoren en iedere poging die ik onderneem om er wat wijzer in te worden resulteert in nog meer verwarring. Dus daarmee dat ik mijn vraag hier stel; Kan iemand me op weg helpen bij het kiezen van een elektromotor, waar op te letten en hoe ik de snelheid hiervan kan regelen? Ik las op het Yahoo Inca Forum over een dc gear motor maar heb geen verstand over het benodigde koppel, toerental of voltage.. een beetje hulp zou top zijn!

Bedankt alvast!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je wil de aanvoerrollen van je machine met een lange ketting en een aparte motorreductor aandrijven. Het toerental kan je berekenen door de verhoudingen van je huidige aandrijving op te meten.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dat begrijp ik ook niet. Even duidelijk zijn. Vlakbank of vlak- en vandiktebank?
 

Marty.v

Nieuw lid
9 mrt 2017
7
0
Sorry inderdaad ik ben gemist. ik heb het, zoals Chevy66 al zegt, over het vandiktegedeelte van de vlak- en vandiktebank.

Ik ben een leek op vlak van motoren dus iets meer informatie kwestie opmeten van de huidige aandrijving zou wellicht wonderen doen.. ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik weet niet hoe de aandrijving bij jouw machine geregeld is. Kan je geen foto van de aandrijfkant posten met de diameters van al je poelies?
 

Marty.v

Nieuw lid
9 mrt 2017
7
0
Chevy66, ik zorg morgen voor foto’s met afbeeldingen. Het is een inca automatic 550. Bedankt alvast voor de moeite ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik heb er voor mijn machine ook naar gekeken. Maar ik heb de aandrijving weer aan de praat gekregen. Als hij nu weer de geest geeft, gaan al die wieltjes en riempjes in de vuilbak. Gaat er een grotere krachtstroommotor op en een motor met reductiekast voor de aandrijving van de doorvoerrollen.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hey, ik zag dat je mijn topic al gevonden had. Ik heb eigelijk geen kaas gegeten van elektronica en heb dus eigelijk op de gok een motor gekozen, achteraf zeker sterk genoeg. Het was een motor van ongeveer 200-300W. De snelheid is met vergelijkbare motoren vaak rond de 100rpm. Bij mij kwam het erop neer dat de doorvoersnelheid ongeveer gelijk was aan de langzaamste stand op de orginele vertragingskast. Als je geen massaproductie maakt zou ik lekker voor een langzame snelheid gaan. Qua kosten hoeft het helemaal niet duur te zijn, ik zou een regelbare motor echt niet toepassen, gewoon één stand: langzaam. Een dergelijke motor is op MP te vinden tussen de 30 en 40 euro. Voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1348914286, https://link.marktplaats.nl/m1347136399

Bij elkaar heb ik alleen een motor en een nieuwe en langere ketting moeten aanschaffen. De tandwielen heb ik allemaal van het orginele vertragingssysteem kunnen gebruiken. Het centrale tandwiel van de vertraging heb ik er af gezaagd en toevallig paste deze precies op de as van de vertragingskast.
Deze ketting heb ik gekocht: KETTING SIMPLEX 05B-1 DIN 8187 en nog 1st SLUITSCHAKEL SIMPLEX 05B-1 DIN 8187 [312004].
Simplex ik een enkele rollenketting en 05B is de maat van de ketting.
De spullen haal ik altijd bij ATD, word altijd goed gehoplen.
Mocht je geen geschikt tandwiel vinden zal je een standaard wiel moeten kopen en daar de goede as diameter in laten boren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Op de as van je motor kan je een kettingwiel met klembus gebruiken. Deze zijn ook verkrijgbaar met een slipkoppeling, zodat je motor beschermd is als er eens wat mis gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.