Dank jullie allemaal voor jullie opmerkingen en vragen.
Alleereerst mijn klantendoelgroep:
A de internetkoper Dit zijn juist de mensen die echt een stuk, of een paar kleine stukjes willen en die vanuit in stoel in huis willen krijgen.
Ik denk dat deze mensen niet echt aanwezig zijn op dit forum
B de koper die een te kleine afname heeft voor de grote houthandel, of die komt voor dat mooie stuk (waar ik dan een voorraad in probeer te ontwikkelen
Ik richt me in eerste instantie meer op A, omdat de zeg maar winkelruimte binnen en buiten komend half jaar nog niet klaar zullen zijn.
De prijzen zullen hoger liggen dan de m3 prijzen van de houthandel, maar daarvoor krijg je dan ook je stuk op maat, of een stuk waar je maat uit past.
Ik kan zagen, afkorten, horizontaal lintzagen en vlak en vandikte schaven. De werkplaats wordt op termijn ook uitgebreid, in elk geval met een verticale lintzaag.
Het is inderdaad best arbeidsintensief voor internet, maar dat is mijn andere werk ook (landkaarten worden gescand, gefotografeerd, gemeten en beschreven.
Het werk is al is het een compleet ander product toch een beetje gelijk en de logistiek is dat ook.
Ik reken verzenkosten hetzelfde als de vervoerder, dus per maat/gewicht.
Meerwaarde leveren
Dit is wel waar ik vooral over denk. Kant en klare producten en bouwpakketten behoren daar toe. (ik heb al diverse mensen blij gemaakt met een mooie snijplank) en wellicht is het interessant gestabiliseerd of anderssinds bewerkt hout te leveren?
Voor de samenwerking met de houthandel ligt de meerwaarde in het kleinere en voor het kleine toegankelijker aanbod. Zij zeggen vaker vragen te krijgen voor kleine stukken en verzenden. Dit is voor hen niet goed te doen en daar kunnen we elkaar aanvullen. Ook bijzonder stukken zou ik makkelijker in de etelage kunnen zetten. Voor mij is het voordeel dat ze daar een grote voorraad hebben en dat ik dus snel kan starten en ook zelf geen enorme voorraden hoef aan te leggen.
Eigenlijk ligt denk ik hier mijn voornaamste vraag: zijn er meer vlakken waarop ik meerwaarde kunnen leveren.
Verder is dat voor de klant niet belangrijk, maar voor mij wel en dat is het plezier. ik zou het leuk vinden als mijn kinderen een beetje mee kunnen doen.
Ik vind hout gewoon erg mooi. Mijn opa was handenarbeidleraar/hobbyvioolbouwer en ik vond het als kind al heel leuk om daar te knutselen en samen naar de houthandel te gaan. Daarnaast ben ik een verzamelaar en vind ik het erg leuk om bijzonder hout te gaan zoeken/maken.
Het inkomen is niet zo belangrijk. het mag heel langzaam gaan. Ik maak ook nog een soort winst omdat ik in de verbouwing veel verschillend hout wil verwerken en als dat klaar is wil ik meubels ontwerpen en maken en dan dus makkelijk toegang heb tot mooi hout.