Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Wat is het verschil tussen beits en beits?

Een simpele vraag misschien, maar ik heb echt geen idee.
    Wat is het verschil tusen een potje beits uit de verfwinkel om de hoek (Cetabever oid) en de potjes die je bijv hier koopt: http://www.politoeren.com/contents/nl/d35_Beits.html

Behalve dan dat je die laatste nog met water moet mengen.

Re: Wat is het verschil tussen beits en beits?

De ceta bever o.i.d. geeft kleur en bescherming aan het hout.
    De andere potjes geven alleen maar kleur aan het hout.

Maar wat zijn dan de voordelen van die "losse" beits? In alle boeken en op alle sites over het afwerken van hout, gebruiken ze die aparte beits, op alcohol of op waterbasis. En er wordt eerder meewarig gedaan over die kant en klare potjes. Waarom?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    Maar wat zijn dan de voordelen van die "losse" beits? In alle boeken en op alle sites over het afwerken van hout, gebruiken ze die aparte beits, op alcohol of op waterbasis. En er wordt eerder meewarig gedaan over die kant en klare potjes. Waarom?
    Met beits op waterbasis of alcohol heb je meer mogelijkheden qua kleur en afwerking.
    Je kunt de beitsen onderling mengen (per soort uiteraard) en zo een gewenste tint krijgen.

Verder ben je vrij in de afwerking,je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld olie,was of lak
    De gekozen afwerking kan voor zeer verschillende resultaten zorgen qua kleur en uitstraling van het hout.
    Je kunt als het ware een ''eigen'' gloed geven aan het hout hetgeen met een kant en klare beits niet gaat lukken.

De potjes beits van om de hoek bevatten pigment dat niet in het hout dringt maar erboven op gaat liggen en de potjes die je bij Ron koopt gaan in het hout, veel meer diepte en je blijft de nerf mooi zien, kan ook weer een nadeel zijn.

Ron's potjes,

Potjes van om de hoek gaan meer zoiets geven,

Gisteren kwam er een pakketje van Ron binnen. Wat schellak en alcohol (voor mij ook een primeur) en een potje met beits. Oeps, da's wel een heel klein potje! Ben benieuwd hoeveel ik daarmee kan kleuren.

Ik vermoed dat je het beits nog moet aanlengen.

Ja, natuurlijk. Het is nu nog poeder. Ik meen me te herrineren dat het genoeg is voor 300 ml. Maar het viel me gewoon op dat het een heel klein beetje is.

Forum Rechten