zuiverheid festool precisio 70

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Erg benieuwd ben ik naar ervaringen met bovengenoemde machine. Vraag me vooral af of het tafelblad mooi vlak is en er zodoende mooi op 90 en 45 graden kan worden afgekort. Heb deze machine namelijk op mijn verlanglijstje staan. Wil hem gebruiken voor schulpen en afkorten.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb deze machine al zeker 5 jaar in gebruik en ik ben dik tevreden over
Ook zeker over de zuiverheid
Niks geen klagen
Ook op het gebied van kracht en stofafzuiging
Dus als je de portomenee er voor hebt zou ik hem zeker aanschaffen
Succes met je keuze
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hey hallo
Ik heb deze machine al zeker 5 jaar in gebruik en ik ben dik tevreden over
Ook zeker over de zuiverheid
Niks geen klagen
Ook op het gebied van kracht en stofafzuiging
Dus als je de portomenee er voor hebt zou ik hem zeker aanschaffen
Succes met je keuze

Ben het grotendeels met Leroy eens..ook ik gebruik hem al een paar jaar.

Zelf vind ik die twee/driepunts vastzetting van de geleider een beetje te veel en moet je goed controleren dus niet gebruikersvriendelijk.
Stofafzuiging is meer dan prima....ook vind ik de beschermkap aan het spouwmes vast een drama (dus andere gemaakt)
Het nieuwe model heeft duidelijk een andere/betere maar nog steeds vast (kan ook niet anders bij een mobiel model natuurlijk)
Ook vind ik de korte as jammer ...er kunnen geen brede dado zaagbladen op.
Door de specifieke Festoolmaatvoering van de linkergleuf past er ook geen sledge op.
Ik vind het een compacte tafelzaag met zeker zijn beperkingen maar zou hem niet willen ruilen/missen.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb een hele oude uit 2001 ofzo. De machine is nogsteeds erg zuiver. De afkortfunctie is ook erg handig. Ik zou wel de paralel en verstekgeleider er bij nemen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zins een korte tijd ook in het bezit van een CS70EB-Set en tot nu toe super tevreden.
Pas een paar bakjes gemaakt met de roltafel zaagblad op 45 graden zagen past allemaal perfect, ook een probeersel in een hoek zagen met verstek niks geen moeilijke dingen extra nodig door de trek/afkort functie, de langsgeleider vind ik ook fijn werken en is precies af te stellen het is wel even wennen, stofafzuiging is ook goed en de stofkap is er met 1 draaiknop af te halen en het spouwmes is weg te drukken geen gereedschap voor nodig alleen om het spouwmes omhoog halen lukt me niet met alleen de vingers.
Tijdens het afstellen van de roltafel had ik een lange waterpas er overheen liggen en zag geen rare dingen van hol of bolle tafel delen.
Het is een boel geld maar als je het hebt en er voor over hebt.

De gleuf waar Erik het over heeft is voor het vast klemmen van materiaal wil je een slede maken dan zal die in de V groef moeten lopen.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Misschien ben ik de enige die alles behalve tevreden is over dat type. 2 jaar geleden heb ik volgens mij zo'n zelfde type in elkaar gezet en gebruikt. En eerlijk gezegd vond ik het wat gammel en de afwerking was ook wat tegenvallend. Verder was het tafelblad alles behalve recht, het tafelblad van mijn Bosch pts 10 was rechter..... Verder hadden we toen problemen met 2 stukken van de maataanduiding die niet in hoogte uit te lijnen vielen. Voor dat geld vond ik dat toch best een tegenvaller eerlijk gezegd. Misschien een negatieve toevalstreffer?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Lars, ik heb er ook wel eens een paar keer mee mogen werken vond het, zeker gezien de kostprijs, ook niet heel spectaculair.
Een goed ding voor op de bouwplaats, maar voor blijvend op de zelfde plek zou het zeker niet mijn keuze zijn (zeker weer gezien de prijs).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb er ook 1, maar behoorlijk aangepast. Volgens mij is het een apparaat dat zeker zijn waarde heeft, maar is gemaakt voor een specifieke doelgroep (precies werken, terwijl toch mobiel). Hierdoor is deze op bepaalde vlakken heel sterk, terwijl deze op andere vlakken mogelijk te kort schiet (bv door de beperkte afmetingen is werken met groter (plaat)materiaal lastig). Ik twijfel dan ook of ik deze zou aanraden voor iemand die in zijn garage werkt. Als je geen plaats hebt, dan wel, want ingeklapt neemt deze bijna geen ruimte in. Maar als je plaats hebt, dan is met een goedkopere tafelzaag (bv van Bosch en Dewalt) ingebouwd in een meubel met outfeedtable en afkortslede een minstens even goede oplossing die aanzienlijk goedkoper is.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ben het met L.N eens.

Voor een mobiele zaagtafel in hij behoorlijk goed uitgedacht qua mogelijkheden en ja afstellen op een bouwplaats minder doordacht dat is frustrerend zeker met de hulpstukken (ik heb ze bijna allemaal) alles flikkert uit je handen en schiet los.
Als het eenmaal staat dan functioneert hij verder goed.
Dat niet goed op maat krijgen herken ik wel..zeker met tafelverbreders....dat duurt even maar je krijgt het goed...(allemaal piepkleine stelschroejes/inbusjes)
Het feit dat ik bv. geen Felder/ Hammer hebt ligt alleen maar aan het feit dat ik te weinig plaats heb.
De stofafzuiging is voor mij wel zeer belangrijk en daar scoort hij gewoon extreem hoog.
Hij zaagt mooi met een goede motor deze staat ook snel stil.

Kortom als iemand een keuze gaat maken tussen de bekende namen zal hij voor zichzelf goed alle voor hem belangrijke punten op rij moeten zetten...je kunt niet van goede of slechte zaagtafel spreken (bij de topmerken althans)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Die hebben niet de verstekk/afkortfunctie. Je kan daarmee ook heel makkelijk pennen maken voor pen-gat verbindingen.

Tja, het is maar hoe er tegen aan kijkt. Dat bedoel ik overigens niet negatief hoor. Dewalt heeft standaard miter slots op de zaagtafel, waardoor je de keuze hebt welke verstekgeleider je wilt. Een goedkope of een super precieze van Incra. Zelfs met Incra blijf je onder de prijs van de CS70. Dan blijft er zelfs nog geld over voor een goedkope afkortzaag.

De Bosch GTS 10 XC heeft een kleine roltafel en was een tijd geleden voor minder dan €600 in de UK te verkrijgen (met Europese garantie). Dus dan heb nog een flink budget voor een afkortzaag of ander gereedschap. Ik moet zeggen dat ik voor het afkorten mijn afkortzaag pak en niet de afkortfunctie gebruik van de CS70. Dus die functie heeft niet zo veel meerwaarde voor mij. Voor het geld van de CS70 heb bv je ook een Jet JTS-600. Die heeft niet de souplesse van de CS70, maar is beter geschikt voor groter materiaal.

Het lijkt nu misschien of ik niet tevreden ben over de CS70, maar dat is niet waar. Het is een fijne machine en met alle Incra spullen die ik er op heb ook een zeer precieze zaagtafel (en in mijn geval ook een freestafel). Het is er echter wel een met duidelijke beperkingen. Beperkingen die andere zaagtafels misschien ook hebben. Maar die zijn vaak goedkoper, waardoor er budget over blijft om die beroeringen op te vangen.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Tja, er wordt nogal verschillend over gedacht...... Ik denk ook eventueel nog aan een cms ts 75 daar ik de cms freesmodule al heb. Maar zo'n trekfunctie op de precisio lijkt me best ideaal......... Een concurrent is de Mafell Erika 60. Daar heb ik 2 positieve en 1 negatieve recensie van gelezen. Heeft wel minder power, maar als je maar een paar keer per week hem gebruikt, zal dat wel loslopen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Mafell heeft een grotere Erika, die is echt een trapje hoger wat mij betreft. Heb zelf de CS70 omdat ik die echt voor een superprijs kon kopen en ik er een Felder naast heb, masr anders had het echt de Erika geworden...
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Festool 2 dagen gebruikt en in-gerolen op en mafell Erica is degelijker in in mijn opinie duurzamer. En zeer precies. Heb 'm nu al een aantal jaren en ik ben nog steeds vrolijk als ik er mee werk :)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Festool 2 dagen gebruikt en in-gerolen op en mafell Erica is degelijker in in mijn opinie duurzamer. En zeer precies. Heb 'm nu al een aantal jaren en ik ben nog steeds vrolijk als ik er mee werk :)

Wat was je reden om de Festool CS70 in te ruilen...ook al is de Mafell duurder lijkt mij een beetje lood om oud ijzer.....
Wat vind je bv. duurzamer uitgevoerd....ik heb zelf bv geen klachten over de duurzaamheid en heb heel wat zwaar hout er de laatste paar jaar doorheen geknald (bv. veel ebben en cocobolo)

Ik ben/word gelukkig ook nog steeds vrolijk als ik met (hand)gereedschap werk.

BTW
Er staat volgens mij op youtube nog ergens een test tussen die twee.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.