Een eettafel met drie hoofdeinden

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Al een tijdje liep ik rond met de gedachte aan een keer een nieuwe eettafel. Dus toen ik laatst bij de Plankencentrale dit zag...

blad eettafel klein.jpg

...was ik verkocht: dit moest mijn eettafel worden. Nouja, ik heb thuis ook nog een partner, dus die heeft ook wat te zeggen. Hij zag het wel zitten, dus terug naar Renkum en ophalen dat ding. Makkelijker gezegd dan gedaan overigens, met twee man is het net te tillen. Eik is toch best zwaar! Gelukkig had ik wel even gemeten en wist ik dus dat het in de auto zou passen. Het blad is ruwweg 1,5 m lang en 70-100 cm breed.

Naar aanleiding van wat berichten hier op het forum heb ik Sketchup geïnstalleerd en mijn allereerste ontwerpje moet mijn planning voor het onderstel voorstellen:

Onderstel eettafel.jpg

De voorste poten zijn op de vloer zo breed als het brede deel van het blad, de achterste zo breed als het smallere deel. De poten wil ik maken uit eiken balken van 100x70 mm. De boogvormige steunbalken zou ik hier liefst ook uit willen maken, maar daar puzzel ik nog even op. Die zijn nu dus grof ingetekend. Ik heb bij dit ontwerp nog wel wat bedenkingen:

- Volgens dit ontwerp staan de poten maar zo'n 5 cm uit de hoofdeinden. Dat heb ik zo gedaan om voldoende ruimte te hebben om met twee personen aan de zijden van de tafel te kunnen zitten. Ik vraag me af of het zo wel mogelijk is om ook aan het dubbele hoofdeinde te zitten. Met één persoon zit je met de inkeping van de vork, voor twee personen is er denk ik te weinig ruimte tussen de poten. Dat zou ik nu net wel leuk vinden; wie heeft er nu een tafel met drie hoofdeinden?!

- De (soort van) H-vorm is een stijve constructie, maar het blad moet wel kunnen werken. Hoe bevestig ik die twee zo aan elkaar dat dat kan?

Dit project hoeft niet van vandaag op morgen af, ik neem er rustig de tijd voor, zeker gezien het feit dat ik nog amper ervaring heb met zulke projecten. Tips zijn welkom!

Matthijs
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hoi Matthijs,

Bevestigen doe je met blokjes vast geschroefd in het blad die kunnen schuiven in het onderstel (gleufje in frezen)

Deze ga ik volgen!!!! (en tot vrijdag;))

image.jpg

2_1_31.jpg

ps afbeelding uit een ander draadje geleend)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Het is een heel mooi idee om een tafel met zo'n blad te maken. Voor de ruimte per stoel moet je toch minimaal 55 cm rekenen, met dit onderstel wordt dat m.i. krap om twee stoelen naast elkaar kwijt te kunnen? Misschien kun beter vanuit het principe van een ronde tafel uit gaan, en een poot in het midden?

Groet Pel.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Hoi Pel,

Ja, ik denk dat je gelijk hebt (wat de kopse kant betreft). De zijden moeten wel goed komen, daar is 120 cm voor twee stoelen. Ik zal jouw idee ook eens bekijken. Dank voor je suggestie!

Groet,
Matthijs
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook de hoekjes van die lange kopse zijde iets afronden, zodat als je daar zit, niet die hoek in je buik voelt, maar ook weer niet teveel, want dan blijft er van het originele idee niets meer over. Het beste kun je dat uitmeten door het blad op schragen te leggen, en er stoelen aan te schuiven, en even uitproberen hoe het zit.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.