Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Vanmiddag zou ik even voor een vriend een paar platen kastanjehout schaven.
Hij gebruikt dit om in te branden.
Nog even de planken op dikte maken, maar helaas het transport bleef stilstaan.
Bij nader onderzoek blijkt het aandrijfriempje aan flarden :( .
Ik vraag me nu af of deze constructie zo hoort en of het normaal is dat een riem zo verrot kan raken. Ik zoek nu een nieuwe riem en denk aan een deugdelijker oplossing.
De riem wordt nu slechts aangedreven door de kale beitelas, dit kan vast beter.
Een paar plaatjes van de schade:


Wie heeft ervaring?
Wie heeft advies?

Groeten,

Kor

Attached files
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als ik de rest van de constructie bekijk (kettingen en tandwielen etc) kan ik mij nauwelijks voorstellen dat de aandrijving alleen geregeld wordt door een riempje dat over een kale as draait. Een getande riem was op zijn minst beter geweest. Ik heb wel eens gewerkt met een voorritser van scheppach. Aangedreven door de hoofdpoeli dmv een knullig getwist snaartje dat in no time begon te slippen en verbrand was. Ook al zou het spul in China of waar dan ook gemaakt worden, de bedenkers zitten toch nog altijd hier!
Ombouw naar getande riemen is misschien mogelijk. Voor de prijs van een origineel scheppach riempje betaal je waarschijnlijk net zo veel als voor twee getande poelie's en een riem.
Kijk hier maar eens: HIER DUS

Ed
 

tuoh

Oud hout
Twee riemschijven zou al heel wat beter functioneren, en in combinatie met een getande riem ben je helemaal safe.

Probleem is of je plaats genoeg hebt om die in te bouwen. Je moet namelijk wel de overbrengingsverhouding respecteren, plaats je op de schaafas een kleine riemschijf, dan moet de onderste riemschijf groter van maat worden dan de originele. En zo op de foto te zien gaat dat kantje boord worden :(
Ideaal voor deze opstelling zijn riemschijven met "Taper-Lock" klemming, maar de prijs is niet ideaal :cry:


Ik vind de originele opstelling maar klote, die aandrijfrollen vragen heel wat kracht, om die dan op zo een manier aan te drijven :?: Hetzelfde met die tandwielen, kunststof? kost een stalen exemplaar dan zoveel meer? Sta er van te kijken dat ze nog wel een ketting gebruiken.

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
tuoh zei:
Ik vind de originele opstelling maar klote, die aandrijfrollen vragen heel wat kracht, om die dan op zo een manier aan te drijven Hetzelfde met die tandwielen, kunststof? kost een stalen exemplaar dan zoveel meer? Sta er van te kijken dat ze nog wel een ketting gebruiken.

Ho Ho...Andre..... :mrgreen: ik zou geen Scheppie heten als ik dit niet even rechts moest zetten. Die aandrijving daar mankeert helemaal niks aan. De enige deeltjes kunststof zijn de wieltjes waarover het riempje loopt en de twee tandwielen die in het verlengde van de rollen zitten. verder zijn alle tandwielen van aluminium. Ik heb wel wat draaiwerkjes gezien die versleten waren maar dan praten we over bankjes die professioneel gebruikt waren dag in dag uit en dan 20 jaar lang. Een machientje van toen die tijd 1000 gulden heeft zijn geld dan wel opgebracht dacht ik. Die 2 kunststof tandwielen heb ik nog nooit versleten gezien, de enige die sleet vertonen zijn de aluminium tandwielen die voor de overbrenging zorgen. En dan nog alleen bij zeer intensief gebruik.

Het riempje gaat bij normaal gebruik jaren en jaren mee, 10 jaar met een riempje is geen probleem. Het zijn geen normale nylon riempjes maar speciale met ook nog een coating aan de binnenkant.

Riempje kost 21 euro en dan ben je probleemloos jaren van alle ellende af. Waar je voor moet zorgen is dat er niet teveel spanning op je riem staat en ook niet zo weinig dat je slip krijgt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
kiesvoorhout zei:
Bij nader onderzoek blijkt het aandrijfriempje aan flarden :( .

Kor, volgens mij is je riempje niet aan flarden slechts gerafeld. Je moet hem zeker vervangen en ik zou je alle moeite besparen en gewoon een nieuwe Scheppach riempje kopen. Paar tientjes en jarenlang geen omkijken meer naar.

Volgens mij kun je nog schaven nu. Aan de binnenkant van de machine zitten 2 moeren, 13mm. Die lossen (niet eruit draaien) geeft speling op je hele aandrijfwerk, Dat op spanning brengen door het naar beneden te drukken geeft meer spanning op je riempje en ik schat in dat je nog wel wat meters kunt schaven. Voor de zekerheid even de losse rafels voorzichtig wegsnijden(niet trekken want dan is het eind zoek).

Naar beneden drukken van het loopwerk gaat prima door een zware schroevendraaier of andere metalen staaf te gebruiken als hefboom. Niet te strak zetten natuurlijk.

geen permanente oplossing maar wel een mogelijkheid om nog even paar meter te schaven.

Succes,
Scheppie :mrgreen:
 

tuoh

Oud hout
sorry Scheppie, wil niet op je ziel trappen, maar als ik zo iets zie :evil: De huidige opstelling zal zijn werk wel doen, maar ik vind het een gemiste kans.

Als de fabrikant een beetje meer moeite doet krijg je een heel andere machine. Twee riemschijven en metalen tandwielen kost in de productie misschien 50€ meer? Maar het zou al een heel verschil maken.
Als ze er dan ook nog een riemspanner tussen plaatsen is het helemaal voor elkaar, en dan heb je iets waar je mee naar buiten kan komen.


Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb mijn bedenkingen over de constructie,maar ben er van overtuigd dat de riem waarschijnlijk
ook als een soort veiligheid werkt,zeg maar slipkoppeling.
Door een starre verbinding (tandwielen) krijg je waarschijnlijk meer schade aan de overbrenging als
er onverhoopt wat vastloopt.
Verder heeft de beitelwals vaak een vaste positie,waarbij de aandrijfrollen een beetje moeten
kunnen geven (veren).
Door een flexibele verbinding is dit mogelijk zonder veel kosten,dus de productie kosten van de machine blijven ook lager.

:cool:
 

WR1944

Oud hout
Voor een noodreparatie in een derde wereldland zou dit heel goed kunnen voldoen. En misschien voldoet de constructie in Nederland ook wel. Maar een beetje constructeur zou z'n ogen uit z'n hoofd moeten schamen met zo'n overbrenging. Als er dan zonodig een slipmogelijkheid moet zijn kan je voor een V-snaar kiezen, wel met twee pulleys natuurlijk. Als je geen slip nodig hebt dan kies je voor een getande riem, weer met twee wielen. Maar ja, ik heb alleen maar een technische opleiding genoten, geen high finance of marketing.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Mijne heren, u heeft allen waarschijnlijk gelijk dat er betere oplossingen zijn. Ik zou me echter eerder de ogen uit de kop schamen voor het maken van opmerkingen in die richting dan dit op de markt brengen. Deze systemen werken al tientallen jaren eigenlijk probleemloos en zijn dus een bewezen oplossing.

Andre. waarschijnlijk kost stalen tandwielen een heel stuk minder dan 50 euro extra. Maar 50 euro is een boel geld om extra in zo'n machine te stoppen. Daar wordt hij aan het einde van h et kanaal 250 euro duurder van. Daarvoor koop je 10 riempjes en kun je de machine 50 tot 100 jaar gebruiken. is het dan verstandig om toch te doen?

Je moet de machine en de gekozen oplossingen in relatie zien tot waar hij voor bedoeld is, dit is geen machine voor dagelijks intensief professioneel gebruik. Het kan wel maar dan zijn er betere oplossingen. Maar die zijn onbetaalbaar duur voor de thuisgebruiker en licht professionele gebruiker.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Scheppie ( e.a.),
Dank voor jullie reacties. Ik had niet verwacht zoveel los te maken door een simpel riempje ;)
Ik heb een mailtje gestuurd naar scheppach.nl voor een nieuw riempje.
Voor nu zal ik de tip uitproberen om tijdelijk wat meer spanning op het oude riempje te brengen om toch te kunnen werken met de vandikte. ( vlakken gaat sowieso nog wel)
Ik heb alles even goed schoongemaakt en zie, dat de coating van de binnenkant van het riempje afgesleten is. Dat mag ook wel na 15 jaar. Ik heb hem 4 jaar geleden tweedehands gekocht en had nog nooit onder de kap gekeken.
Ook al zal de aandrijving misschien best verbeterd kunnen worden, ik ben super tevreden over mijn hms-260. En over mijn lintzaag, stofafzuiging en cirkelzaag van Scheppach!
Vooral nu ik door jullie bijdragen heb bijgeleerd kan ik weer verder.

Groeten,

Kor
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Haha.... zo hoort t... niet te strak want dan gaat t slijtageproces sneller, 't is even een noodgreep totdat de nieuwe riempjes binnen zijn....

Schaaf ze.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nieuwe riempje zit erop! (Toppie Scheppie ;) )
Ik moet nog even uitvogelen hoe het ketting beter op spanning kan, want dat lubbert een beetje. Een schakeltje eruit kan net niet en de spanner kan ook niet verder want dan raakt de ketting elkaar.

Verder draait ie weer als vanouds!

Kor
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi Kor,

Eigenlijk geen idee hoe dit kan komen :oops: ... Normaal zet de spanner de ketting strak. Het zou kunnen dat er ooit een extra schakel in is gezet maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Wellicht kun je door het onderblok los te maken en dit iets te draaien nog meer spanning op de ketting krijgen?

Je tandwielen zijn verre van versleten dus dat kan het niet zijn.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Kan het niet zijn dat de ketting groter is geworden door de warmte.

Bij kettingzagen moet je in tussentijd de ketting nog eens spannen als je aan het zagen bent.
Door de warmte zet de ketting uit en wordt deze langer.

En anders vekeerde type ketting.

En anders de spanner vastgelopen door vuiligheid of zo.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Nee kan niet, deze ketting draait zo langzaam die wordt niet warm... dan zou de ketting van je fiets helemaal roodstomen... het moet iets anders zijn maar wat....
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Als ik op de foto's kijk zie ik een soort drailer(fiets term).
Lijkt mij dat deze naar buiten moeten kunnen wijken.

De drailer bedoel ik dat wieltje wat aan de rechter kant zit tussen de bovenste en onderste tandwielen zit.
Gezien deze op een arm zit lijkt mij dat deze hoort te kunnen afstellen.
Is dat het niet.
 

rini

Nieuw lid
8 mei 2013
1
0
hoi, op de bovenas zet je een normale poeli die op de as past met een dunne v snaar is goedkoper en gaat niet meer stuk,heb ik ook gedaan werkt prima, succes gr ,rini
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
wat een reacties haha.
Ook ik gebruik scheppach machines al jaren en mijn pa ook met een hm2 ik een hmc3200. De techniek heeft zich bewezen en er is niets mis mee.
Om de ketting te spannen kun je de veer van de draileur spannen. Niet te strak ketting heeft ruimte nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.