Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
  1. #1

    Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Vanmiddag zou ik even voor een vriend een paar platen kastanjehout schaven.
    Hij gebruikt dit om in te branden.
    Nog even de planken op dikte maken, maar helaas het transport bleef stilstaan.
    Bij nader onderzoek blijkt het aandrijfriempje aan flarden .
    Ik vraag me nu af of deze constructie zo hoort en of het normaal is dat een riem zo verrot kan raken. Ik zoek nu een nieuwe riem en denk aan een deugdelijker oplossing.
    De riem wordt nu slechts aangedreven door de kale beitelas, dit kan vast beter.
    Een paar plaatjes van de schade:


    Wie heeft ervaring?
    Wie heeft advies?

    Groeten,

    Kor

    Attached files

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    munstergeleen (Lb)
    Berichten
    451

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Als ik de rest van de constructie bekijk (kettingen en tandwielen etc) kan ik mij nauwelijks voorstellen dat de aandrijving alleen geregeld wordt door een riempje dat over een kale as draait. Een getande riem was op zijn minst beter geweest. Ik heb wel eens gewerkt met een voorritser van scheppach. Aangedreven door de hoofdpoeli dmv een knullig getwist snaartje dat in no time begon te slippen en verbrand was. Ook al zou het spul in China of waar dan ook gemaakt worden, de bedenkers zitten toch nog altijd hier!
    Ombouw naar getande riemen is misschien mogelijk. Voor de prijs van een origineel scheppach riempje betaal je waarschijnlijk net zo veel als voor twee getande poelie's en een riem.
    Kijk hier maar eens: HIER DUS

    Ed

  3. #3

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Twee riemschijven zou al heel wat beter functioneren, en in combinatie met een getande riem ben je helemaal safe.

    Probleem is of je plaats genoeg hebt om die in te bouwen. Je moet namelijk wel de overbrengingsverhouding respecteren, plaats je op de schaafas een kleine riemschijf, dan moet de onderste riemschijf groter van maat worden dan de originele. En zo op de foto te zien gaat dat kantje boord worden
    Ideaal voor deze opstelling zijn riemschijven met "Taper-Lock" klemming, maar de prijs is niet ideaal :cry:


    Ik vind de originele opstelling maar klote, die aandrijfrollen vragen heel wat kracht, om die dan op zo een manier aan te drijven :?: Hetzelfde met die tandwielen, kunststof? kost een stalen exemplaar dan zoveel meer? Sta er van te kijken dat ze nog wel een ketting gebruiken.

    Mvg,

    André

  4. #4

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Ik vind de originele opstelling maar klote, die aandrijfrollen vragen heel wat kracht, om die dan op zo een manier aan te drijven Hetzelfde met die tandwielen, kunststof? kost een stalen exemplaar dan zoveel meer? Sta er van te kijken dat ze nog wel een ketting gebruiken.
    Ho Ho...Andre..... :mrgreen: ik zou geen Scheppie heten als ik dit niet even rechts moest zetten. Die aandrijving daar mankeert helemaal niks aan. De enige deeltjes kunststof zijn de wieltjes waarover het riempje loopt en de twee tandwielen die in het verlengde van de rollen zitten. verder zijn alle tandwielen van aluminium. Ik heb wel wat draaiwerkjes gezien die versleten waren maar dan praten we over bankjes die professioneel gebruikt waren dag in dag uit en dan 20 jaar lang. Een machientje van toen die tijd 1000 gulden heeft zijn geld dan wel opgebracht dacht ik. Die 2 kunststof tandwielen heb ik nog nooit versleten gezien, de enige die sleet vertonen zijn de aluminium tandwielen die voor de overbrenging zorgen. En dan nog alleen bij zeer intensief gebruik.

    Het riempje gaat bij normaal gebruik jaren en jaren mee, 10 jaar met een riempje is geen probleem. Het zijn geen normale nylon riempjes maar speciale met ook nog een coating aan de binnenkant.

    Riempje kost 21 euro en dan ben je probleemloos jaren van alle ellende af. Waar je voor moet zorgen is dat er niet teveel spanning op je riem staat en ook niet zo weinig dat je slip krijgt.

  5. #5

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Zitten de lintzagen van Scheppach ook zo in elkaar, wat een pruts constructie is dit. Dat het heeft gewerkt is al een wonder.
    Gr

  6. #6

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kiesvoorhout
    Bij nader onderzoek blijkt het aandrijfriempje aan flarden .
    Kor, volgens mij is je riempje niet aan flarden slechts gerafeld. Je moet hem zeker vervangen en ik zou je alle moeite besparen en gewoon een nieuwe Scheppach riempje kopen. Paar tientjes en jarenlang geen omkijken meer naar.

    Volgens mij kun je nog schaven nu. Aan de binnenkant van de machine zitten 2 moeren, 13mm. Die lossen (niet eruit draaien) geeft speling op je hele aandrijfwerk, Dat op spanning brengen door het naar beneden te drukken geeft meer spanning op je riempje en ik schat in dat je nog wel wat meters kunt schaven. Voor de zekerheid even de losse rafels voorzichtig wegsnijden(niet trekken want dan is het eind zoek).

    Naar beneden drukken van het loopwerk gaat prima door een zware schroevendraaier of andere metalen staaf te gebruiken als hefboom. Niet te strak zetten natuurlijk.

    geen permanente oplossing maar wel een mogelijkheid om nog even paar meter te schaven.

    Succes,
    Scheppie :mrgreen:

  7. #7

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    sorry Scheppie, wil niet op je ziel trappen, maar als ik zo iets zie :evil: De huidige opstelling zal zijn werk wel doen, maar ik vind het een gemiste kans.

    Als de fabrikant een beetje meer moeite doet krijg je een heel andere machine. Twee riemschijven en metalen tandwielen kost in de productie misschien 50€ meer? Maar het zou al een heel verschil maken.
    Als ze er dan ook nog een riemspanner tussen plaatsen is het helemaal voor elkaar, en dan heb je iets waar je mee naar buiten kan komen.


    Mvg,

    André

  8. #8

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Ik heb mijn bedenkingen over de constructie,maar ben er van overtuigd dat de riem waarschijnlijk
    ook als een soort veiligheid werkt,zeg maar slipkoppeling.
    Door een starre verbinding (tandwielen) krijg je waarschijnlijk meer schade aan de overbrenging als
    er onverhoopt wat vastloopt.
    Verder heeft de beitelwals vaak een vaste positie,waarbij de aandrijfrollen een beetje moeten
    kunnen geven (veren).
    Door een flexibele verbinding is dit mogelijk zonder veel kosten,dus de productie kosten van de machine blijven ook lager.

    8-)

  9. #9
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.474

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Voor een noodreparatie in een derde wereldland zou dit heel goed kunnen voldoen. En misschien voldoet de constructie in Nederland ook wel. Maar een beetje constructeur zou z'n ogen uit z'n hoofd moeten schamen met zo'n overbrenging. Als er dan zonodig een slipmogelijkheid moet zijn kan je voor een V-snaar kiezen, wel met twee pulleys natuurlijk. Als je geen slip nodig hebt dan kies je voor een getande riem, weer met twee wielen. Maar ja, ik heb alleen maar een technische opleiding genoten, geen high finance of marketing.

  10. #10

    Re: Scheppach HMS-260 kapotte aandrijfriem

    Mijne heren, u heeft allen waarschijnlijk gelijk dat er betere oplossingen zijn. Ik zou me echter eerder de ogen uit de kop schamen voor het maken van opmerkingen in die richting dan dit op de markt brengen. Deze systemen werken al tientallen jaren eigenlijk probleemloos en zijn dus een bewezen oplossing.

    Andre. waarschijnlijk kost stalen tandwielen een heel stuk minder dan 50 euro extra. Maar 50 euro is een boel geld om extra in zo'n machine te stoppen. Daar wordt hij aan het einde van h et kanaal 250 euro duurder van. Daarvoor koop je 10 riempjes en kun je de machine 50 tot 100 jaar gebruiken. is het dan verstandig om toch te doen?

    Je moet de machine en de gekozen oplossingen in relatie zien tot waar hij voor bedoeld is, dit is geen machine voor dagelijks intensief professioneel gebruik. Het kan wel maar dan zijn er betere oplossingen. Maar die zijn onbetaalbaar duur voor de thuisgebruiker en licht professionele gebruiker.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top