Figuurzaag werkstukjes... durf het eindelijk aan om ze te plaatsen...

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb een paar schuurrollen besteld en die zijn binnengekomen. Inmiddels de kolomboormachine inelkaar gezet (stond hier door de drukte al een tijdje...).
Ik hoop dit weekend er aan toe te komen, heb wat dunner hout gekocht om pootjes te maken voor mijn dinosaurus en dan ben ik heel benieuwd hoe het schuurresultaat zal zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!
(brr... de schuur in... onverwarmd... enkelsteens, enkelglas... brrr! :-( )
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
kapot.jpg
Naar aanleiding van de tips, een lamellenrol besteld. Lekker mee aan het schuren, gaat langzaam, maar het werk vordert ... niet altijd even handig, sommige bochten kun je niet helemaal pakken met de rol... en toen... iets te veel kracht gezet en... krak :-(

Morgen maar eens opnieuw beginnen met zagen.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Zat ik ook aan te denken, maar dit valt logischerwijs niet te klemmen... maar gewoon wat houtlijm? Of had je een ander soort lijm in gedachten?
 
P

Pel

Guest
Met schilders tape klemmen, en houtlijm gebruiken.

Groet Pel.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Alweer een hele tijd geleden dat ik gezaagd heb... Het was afgelopen winter érg koud in de enkelsteens schuur (onverwarmd) ... en daarna een pittige periode met hoestklachten en dan ga je ook geen zaagsel staan happen.
Maar het weer wordt weer beter, de gezondheid gaat weer vooruit, en dan gaat het toch weer jeuken.

Vanmiddag dus maar even aan het zagen geslagen:

kameel gedraaid.jpg

Nu alleen nog schuren... Dit hout is trouwens wel heel erg zacht... er zitten nu al nagels in, omdat ik het papier eraf gepeuterd heb waar het patroon op stond...

Wat voor soort hout zou je voor dit soort dingen het beste kunnen gebruiken?

En ik zag dit op internet: https://www.baptist.nl/houtbewerker...uurstroken-6-mm-assorti-tbv-figuurzaagmachine

Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Bijlagen

  • kameel.jpg
    kameel.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 113

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Dank je wel voor je reactie. Het was even zoeken, maar ik heb een houthandelaar in Groningen gevonden die wellicht dat soort hout heeft.
Ik ga morgen na mijn werk direct even kijken... ben al wel geschrokken van de prijzen. Mijn hemel... gelukkig zijn het maar kleine objectjes, maar zal heel zuinig moeten gaan zagen ;-)
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
De prijzen worden altijd in m³ berekend hè, een kub is héél véél hout :) Kersen is vrij prijzig, maar essen en iepen vallen best mee. Er bestaat een topic op dit forum over houthandels, dat zou je even door kunnen nemen voor betaalbare adresjes in jouw omgeving. Zelf kijk ik vaak even op hardenzachthout.nl om een referentie te hebben voordat ik ergens hout ga kopen, want ik ben ook nog lang niet zo ervaren dat ik altijd weet wat hout zou moeten kosten of wat de beste adressen zijn.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Dank voor de tip! Ga even kijken. Dat het kuub prijzen zijn doorgaans, was me wel opgevallen. Maar zag ergens de prijs voor een plank kersen van 45 euro... zet dat af tegen een goedkoop plankje vuren... ok, andere klasse hout, maar toch...

Ik ga morgen op houtjacht! :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je kan ook op marktplaats kijken naar meubels en die goedkoop kopen. Ik heb tijd terug allemaal platen van teakhout gekregen 8mm dik. Zo komt jan splinter door de winter :)
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik zou wel kijkenwaar je je werkstukken voor gaat gebruiken
Mochten ze bijv voor kinderen zijn zou ik iets van beuken nemen ivm splinteren van andere houtsoorten
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
olifant.jpg
Een volgend werkstukje waar ik mee bezig ben geweest. Veel kleine bochtjes, dat ging prima tot mijn zaagje brak en ik vervolgens met de adapters het figuurzaagje (zonder pin) niet meer kon plaatsen. Het blad van de zaag mét pin is te dik, daar kun je geen mooie bochten mee maken (of dat is onkunde van mijn kant).
Hulp hiervoor staat al in een andere thread bij electrisch gereedschap.

Nu nog schuren... nog steeds aan het sparen voor een goede schuurmogelijkheid, zonder mijn handen te veel te belasten!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat voor zaag gebruik je? Ik gebruik meestal een nr5 reverse. Heb idee dat je best dikke zagen gebruikt als ik je werkjes zie? Kan me vergissen hoor. Wel mooi die olifantjes!
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Ik heb deze zaagjes, ze zijn van Ferm zelf... ik heb ook een aantal (veel) dunnere zaagjes (unpinned). Heb er een ter vergelijking ernaast gelegd/gehouden.
Ik vind de zaag bijna een decoupeerzaag qua afmetingen. Daar kun je nooit echt subtiel meezagen.

Die nr5 reverse... is dat dan pinned? Het merendeel van de pinned zaagjes die ik vind zijn allemaal zo fors uitgevoerd. :-(
zaagdikte (1)_resize.jpgIk zie nu dat ik het zaagje verkeerd om houd, maar dat maakt voor het idee natuurlijk niet uit ;-)

zaagdikte (2)_resize.jpg
 

Bijlagen

  • zaagdikte (1).jpg
    zaagdikte (1).jpg
    99,6 KB · Weergaven: 34

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb zelf een Hegner en gebruik uitsluitend zaagjes zonder pennetjes. Was al snel overtuigt om zo'n duur ding aan te schaffen (teveel betaald maar goed heel variabel toerental :) ) zodat ik ook hele kleine binnenwerkjes kan zagen. De nr5 gaat door 1,5 mm gaatje heen dus nee dik zijn die zaagjes niet. Ik zou serieus sparen en marktplaats afstropen als je dit heel veel wilt gaan doen. Je doet jezelf er een enorm plezier mee mien jong :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.