Figuurzaag werkstukjes... durf het eindelijk aan om ze te plaatsen...

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Na alle prachtige werkstukken van jullie bekeken te hebben, trek ik nu toch maar de stoute schoenen aan... En hoop ondertussen op wat adviezen.

Het eerste figuurzaagwerkje dat ik gemaakt heb:
kat.jpg
Hartstikke leuk. Ik had een meubelplank in de bouwmarkt gekocht, enthousiast ermee aan de slag... en toen het klaar was, zag ik dat doordat het hout verlijmd was, de nerfrichtingen doorelkaar liepen. Beetje jammer, iets om de volgende keer op te letten.

Toen kwam Sinterklaas, mijn dochter moest een surprise krijgen. Zij wilde graag het boek It van Stephen King hebben, dus heb ik een rioolput met clown gemaakt. Materiaal was MDF.
it.jpg
Ze was er blij mee, maar stiekem was het voor mij een mooie zaagoefening. 42 vierkantjes, gaatje boren, figuurzaag loshalen, doorheen prikken, weer vastzetten, etc, etc... Als ik het opnieuw zou moeten doen, zouden de lijnen strakker worden. Oefening baart kunst ;-)

Nu ben ik gisteren begonnen met een dinosaurus uit een van mijn figuurzaagboeken. De basisvorm lijkt aardig gelukt:
dino.jpg
Nogal een gedoe bij de kop. Ik heb een figuurzaagmachine, met van die zaagjes met een T boven- en onderaan. Zo'n snelklemsysteem. Dat maakt snel los en vast, maar de zaagjes zijn erg dik.
Gelukkig kwam ik er vanochtend achter hoe ik het adapterstukje moest gebruiken, zodat ik nu ook 'gewone' zaagjes kan vastzetten.

Nu loop ik tegen het volgende aan: ik heb RSI in beide armen, dus handmatig schuren is een ramp voor mij. Eigenlijk moet ik dat gewoon niet doen. Dus ik ben op zoek naar een machinale oplossing.
Ik had een stukje fijn schuurpapier vastgeplakt op een boortje, dat in de schroefmachine geplaatst en op die manier kon ik een beetje schuren. Niet ideaal, maar alla, het ging (een beetje).
Maar dit soort machines bestaan toch ook in het echt, die je hiervoor zou kunnen gebruiken?

Ik krijg op mijn manier het hout niet gladder dan dit:

staart.jpg

Iemand een tip voor een machine die je hiervoor kunt gebruiken? Zodat ik mijn armen wat kan ontlasten?

Als ik het nu ga beitsen, dan blijf je die putjes zien en dat is natuurlijk niet de bedoeling...
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Hallo, je bent goed bezig.

wat betreft het schuren, je zou dit eens kunnen proberen, ik heb er geen ervaring mee, maar ziet er simpel uit.

succes.

Gr Danny

[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Schijfschuurmachine/p100231790[/FONT]
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Moi Danny,

Dank voor het meedenken. Voor rechte vlakken lijkt het me zeer goed bruikbaar, maar voor kleine gebogen oppervlakken wordt het denk ik wat lastiger.
Ik ga eens kijken of ik een demonstratiefilmpje op youtube kan vinden.

Dank!!!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kijk ook eens naar een oscillerende schuurmachine, zoals de Triton TSP-serie. Die kunnen met band, maar ook met spindel schuren.


De kleinste diameter spindel van deze Triton is 13mm, maar andere merken zoals Jet gaan kleiner.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Mooi werk, vind het eigenlijk wel een leuk effect dat de staart van de kat een ander patroon heeft.

Wat betreft schuren, je zou ook kunnen kijken naar een handschaaf of heel simpel een schraper (zie bijvoorbeeld hier) Een schraper zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven als schuren, en lijkt me minder intensief.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Dat ziet er goed uit L.N.! Ik ga er eens naar kijken... met name de betaalbaarheid... Maar dat geldt natuurlijk voor iedereen :)

Ook vraag ik me af of er schuurrollen met fijne korrel te vinden zijn. Wat ik doorgaans in de bouwmarkt tegenkom is wel heel erg grof...

Dank voor het meedenken!
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Dank voor het meedenken @City17. Ik ken zo'n schraper... heb ooit in een Vikingdorp in Denemarken het eens een keer mogen proberen. Ik weet helaas uit ervaring, dat dat nou nét de beweging is die ik niet moet maken. Maar niet getreurd, komt vast wel goed.
Bedankt voor de tip!
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Dank je wel @Pel. Ik vind het nog een heidense klus. Met name de breedte van de T-zaagstukjes is vervelend voor het fijnere werk. Even een mooie draai maken is er niet bij (althans, nog niet bij mij, zeker niet zonder brandplekken in het hout te krijgen).
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Moi @Roeland, dank! Als ik er geld aan ga uitgeven, dan ga ik wellicht toch voor de 'overkill'... ik ken mezelf, blijf dan toch het gevoel houden 'als ik nou...'
Helaas is die bij HBM op dit moment niet op voorraad, een mailtje is inmiddels gestuurd :)

Maar ligt het aan mij: zijn die schuurrollen niet erg grof? Krijg je daar het hout perfect glad mee?
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Kolomboormachines zijn zowel voor metaal als voor hout, voor hout moet je de snelheid verhogen door de riem te verleggen. Baptist heeft ook deze schuurrollen waar jezelf schuurlinnen in kunt doen. https://www.baptist.nl/houtbewerker...aal-schuren/set-4-schuurrollen-in-houten-kist


Groet Pel.
Moi Pel,

Ik bedoelde de lamellen schuurrollen, dat die eigenlijk voor metaal bestemd zijn (aldus de website). Zie nu dat het wat onlogisch geformuleerd was :)

Maar de vraag blijft dan hetzelfde, dat zal verder toch niet uitmaken, toch?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ergens hier op het forum heeft iemand ooit een filmpje geplaatst hoe je simpel zelf schuurrollen kunt maken. Namelijk je boor een rond stuk hout uit. Zaagt er een stuk in (waar je het schuurlinnen in kunt vouwen) en zet het met een bout in de kolomboormachine vast. Ook heb je voor de figuurzaagmachine schuurzaagjes (hier zit schuurmateriaal ipv zaag) dit is dan weer om het binnenwerk mee te schuren. Kijk eens naar deze DIY schuurband machine https://www.youtube.com/watch?v=d-LEC3nmLHs

Verder vind ik je ik figuurwerken echt gaaf. Het gaat er niet om of ze mooi strak etc zijn. Het gaat erom hoeveel werk je erin stopt en je je best doet.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Dank! Ga dat filmpje eens zoeken.
Hoop van het weekend weer wat te kunnen zagen, zin in, maar op dit moment snotverkouden en ik moet nog een dag door met mijn groep 4... Pepernotenkolder en Sinterklaas morgen op bezoek, dus een beetje druk (maar wel gezellig)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Moi @Roeland, dank! Als ik er geld aan ga uitgeven, dan ga ik wellicht toch voor de 'overkill'... ik ken mezelf, blijf dan toch het gevoel houden 'als ik nou...'
Helaas is die bij HBM op dit moment niet op voorraad, een mailtje is inmiddels gestuurd :)

Maar ligt het aan mij: zijn die schuurrollen niet erg grof? Krijg je daar het hout perfect glad mee?

Ik gebruik een oscillerende schuurmachine, en maak de schuurrollen zelf met Pvc buis waar ik bandschuur linnen op lijm.
Groet,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.