Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Figuurzaag werkstukjes... durf het eindelijk aan om ze te plaatsen...

Na alle prachtige werkstukken van jullie bekeken te hebben, trek ik nu toch maar de stoute schoenen aan... En hoop ondertussen op wat adviezen.

Het eerste figuurzaagwerkje dat ik gemaakt heb:
    kat.jpg
    Hartstikke leuk. Ik had een meubelplank in de bouwmarkt gekocht, enthousiast ermee aan de slag... en toen het klaar was, zag ik dat doordat het hout verlijmd was, de nerfrichtingen doorelkaar liepen. Beetje jammer, iets om de volgende keer op te letten.

Toen kwam Sinterklaas, mijn dochter moest een surprise krijgen. Zij wilde graag het boek It van Stephen King hebben, dus heb ik een rioolput met clown gemaakt. Materiaal was MDF.
    it.jpg
    Ze was er blij mee, maar stiekem was het voor mij een mooie zaagoefening. 42 vierkantjes, gaatje boren, figuurzaag loshalen, doorheen prikken, weer vastzetten, etc, etc... Als ik het opnieuw zou moeten doen, zouden de lijnen strakker worden. Oefening baart kunst ;-)

Nu ben ik gisteren begonnen met een dinosaurus uit een van mijn figuurzaagboeken. De basisvorm lijkt aardig gelukt:
    dino.jpg
    Nogal een gedoe bij de kop. Ik heb een figuurzaagmachine, met van die zaagjes met een T boven- en onderaan. Zo'n snelklemsysteem. Dat maakt snel los en vast, maar de zaagjes zijn erg dik.
    Gelukkig kwam ik er vanochtend achter hoe ik het adapterstukje moest gebruiken, zodat ik nu ook 'gewone' zaagjes kan vastzetten.

Nu loop ik tegen het volgende aan: ik heb RSI in beide armen, dus handmatig schuren is een ramp voor mij. Eigenlijk moet ik dat gewoon niet doen. Dus ik ben op zoek naar een machinale oplossing.
    Ik had een stukje fijn schuurpapier vastgeplakt op een boortje, dat in de schroefmachine geplaatst en op die manier kon ik een beetje schuren. Niet ideaal, maar alla, het ging (een beetje).
    Maar dit soort machines bestaan toch ook in het echt, die je hiervoor zou kunnen gebruiken?

Ik krijg op mijn manier het hout niet gladder dan dit:

staart.jpg

Iemand een tip voor een machine die je hiervoor kunt gebruiken? Zodat ik mijn armen wat kan ontlasten?

Als ik het nu ga beitsen, dan blijf je die putjes zien en dat is natuurlijk niet de bedoeling...
    Laatst gewijzigd door Dracul; 02-12-18 om 15:21. Reden: Overtollige foto's verwijderd

Hallo, je bent goed bezig.

wat betreft het schuren, je zou dit eens kunnen proberen, ik heb er geen ervaring mee, maar ziet er simpel uit.

succes.

Gr Danny

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Schijfschuurmachine/p100231790

Moi Danny,

Dank voor het meedenken. Voor rechte vlakken lijkt het me zeer goed bruikbaar, maar voor kleine gebogen oppervlakken wordt het denk ik wat lastiger.
    Ik ga eens kijken of ik een demonstratiefilmpje op youtube kan vinden.

Dank!!!

Kijk ook eens naar een oscillerende schuurmachine, zoals de Triton TSP-serie. Die kunnen met band, maar ook met spindel schuren.

De kleinste diameter spindel van deze Triton is 13mm, maar andere merken zoals Jet gaan kleiner.
    Laatst gewijzigd door L.N.; 02-12-18 om 15:59.

Mooi werk, vind het eigenlijk wel een leuk effect dat de staart van de kat een ander patroon heeft.

Wat betreft schuren, je zou ook kunnen kijken naar een handschaaf of heel simpel een schraper (zie bijvoorbeeld hier) Een schraper zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven als schuren, en lijkt me minder intensief.

Dat ziet er goed uit L.N.! Ik ga er eens naar kijken... met name de betaalbaarheid... Maar dat geldt natuurlijk voor iedereen :-)

Ook vraag ik me af of er schuurrollen met fijne korrel te vinden zijn. Wat ik doorgaans in de bouwmarkt tegenkom is wel heel erg grof...

Dank voor het meedenken!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooie scherpe zaaglijnen Niels.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Dank voor het meedenken @City17. Ik ken zo'n schraper... heb ooit in een Vikingdorp in Denemarken het eens een keer mogen proberen. Ik weet helaas uit ervaring, dat dat nou nét de beweging is die ik niet moet maken. Maar niet getreurd, komt vast wel goed.
    Bedankt voor de tip!

Dank je wel @Pel. Ik vind het nog een heidense klus. Met name de breedte van de T-zaagstukjes is vervelend voor het fijnere werk. Even een mooie draai maken is er niet bij (althans, nog niet bij mij, zeker niet zonder brandplekken in het hout te krijgen).

Leuke werkstukjes!

HBM heeft deze machine ook ikzelf heb hem van axminster lijkt mij voor jouw werk een beetje overkill maar HBM heeft ook een handmachientje die je ook (omgekeerd) als stationaire machine kunt gebruiken hier het linkje https://www.hbm-machines.com/product...hine-handmodel

handschuur.jpg

bandschuur1.jpg

groetnis, Roeland

Forum Rechten