Schaaf gebruiksklaar maken.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Had een filmpje op YT gezien waarbij ze dat schroefdraad met die knop een flink eind naar binnen gedraaid hebben. Krijgen je vingers meer ruimte.
Ik heb ook afrikanen gezien met een schaaf die gebarsten was en toch mooie dingen maken. Het zit hem allemaal in vlijmscherp gereedschap en de man die het vast houdt ;)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Had een filmpje op YT gezien waarbij ze dat schroefdraad met die knop een flink eind naar binnen gedraaid hebben. Krijgen je vingers meer ruimte.
Ik heb ook afrikanen gezien met een schaaf die gebarsten was en toch mooie dingen maken. Het zit hem allemaal in vlijmscherp gereedschap en de man die het vast houdt ;)

Als mijn klus klaar is (een tweede kast) ga ik me meer verdiepen in die schaaf....
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Na wat meer tijd aan de schaaf te hebben besteed viel hij toch een beetje tegen.
Fotos spreken eigenlijk voor zich. Tormek gepakt en het gecorrigeerd.

20181206_105850.jpg

- - - Updated - - -

20181206_105933.jpg

- - - Updated - - -

20181206_111148.jpg

- - - Updated - - -

20181206_125005.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ga je een volledig rechte snede houden op je schaafmes? Zal strepen geven, vrees ik.

We zijn natuurlijk nieuwsgierig over de rechtheid en torsie van de zool en de de hoek van de zijkanten tegenover de zool.
Als dat in orde is heb je een prima aankoop gedaan.
Ik heb een aantal Juumas en Dicktums in mijn handen gehad, telkens nr 4 schaven, en die vielen wat tegen. De haaksheid van de zijkanten vielen ook tegen.Bij ééntje kon je de afwijking in de zool duidelijk voelen. Bij de andere schaven voelde ik het niet echt.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ga je een volledig rechte snede houden op je schaafmes? Zal strepen geven, vrees ik.

We zijn natuurlijk nieuwsgierig over de rechtheid en torsie van de zool en de de hoek van de zijkanten tegenover de zool.
Als dat in orde is heb je een prima aankoop gedaan.
Ik heb een aantal Juumas en Dicktums in mijn handen gehad, telkens nr 4 schaven, en die vielen wat tegen. De haaksheid van de zijkanten vielen ook tegen.Bij ééntje kon je de afwijking in de zool duidelijk voelen. Bij de andere schaven voelde ik het niet echt.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Nogmaals zoals gezegd ik heb geen verstand van schaven...ik vind het zelf wel belangrijk dat de schaafbeitel haaks is...beetje raar dan je dat moet gaan corrigeren.
Die laterale instelling snap ik wel als je bv. Links dieper wilt schaven dan rechts.

Als het strepen gaat geven dan maak ik de microburr kleiner of geen tweede burr...dat is dan mijn leermomentje.

De schaaf is verder prima kaarsrecht...goed vlak...en alles haaks...dus prima aankoop hoor.
Als het met schaven minder gaat ligt dit aan MIJ niet aan mijn schaaf (dat geldt voor al mijn gereedschap..lol)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mijn excuses Erik,

ik heb mij blijkbaar niet goed uitgedrukt.

Het is gebruikelijk, essentieel zelfs, dat men met een zoetschaaf ( jouw schaaf valt daaronder) strepen vermijdt. We doen er doorgaans de laatste afwerking mee, en dat willen we dus onberispelijk.
Indien je de hoeken wat afrondt zul je geen strepen hebben door de scherpe hoeken van het schaafmes. Die afgeronde hoeken moeten ook scheermes scherp gemaakt worden.
In deze pdf klik hier staat het beschreven en wordt het afgebeeld. Misschien heb je er iets aan.

Er is ook nog een topic op dit forum over dit afronden, en eigenaardig genoeg gaat het zowel over handschaven als de elektrische variëteit. https://www.woodworking.nl/showthread.php?4961-schaafmessen-licht-rond-slijpen

Groeten
Ornament
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mijn excuses Erik,

ik heb mij blijkbaar niet goed uitgedrukt.

Het is gebruikelijk, essentieel zelfs, dat men met een zoetschaaf ( jouw schaaf valt daaronder) strepen vermijdt. We doen er doorgaans de laatste afwerking mee, en dat willen we dus onberispelijk.
Indien je de hoeken wat afrondt zul je geen strepen hebben door de scherpe hoeken van het schaafmes. Die afgeronde hoeken moeten ook scheermes scherp gemaakt worden.
In deze pdf klik hier staat het beschreven en wordt het afgebeeld. Misschien heb je er iets aan.

Er is ook nog een topic op dit forum over dit afronden, en eigenaardig genoeg gaat het zowel over handschaven als de elektrische variëteit. https://www.woodworking.nl/showthread.php?4961-schaafmessen-licht-rond-slijpen

Groeten
Ornament

okay snap het
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.