Schaaf gebruiksklaar maken.

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Na veel onderzoek in "Schavenland" ben ik uitgekomen op de Stanley SW nr 4 volgens mij een nobrainer als je een nr. 4 wilt. Ik heb ook de Clifton Veritas en Lee de revue laten passeren...ik denk dat ze een beetje overpriced zijn (zegt een Festool gebruiker...lol)...en dat de echt belangrijke zaken bijna gelijk zijn.

Maar nu mijn vraag...ik lees erg vaak dat de meeste schaven nog gebruikersklaar gemaakt moeten worden.
Waar gaat het hier over...ik kan mij nl. enkel voorstellen dat je je schaafbeitel wat scherper wil...de rest zou ik eerder fabricagefouten willen noemen.
Wie brengt licht in deze duisternis.
De Stanley nr. 4 SW inmiddels besteld bij bol.com voor 111 euro incl. Verzendkosten dat zijn toch leuke prijzen. :cool:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Na veel onderzoek in "Schavenland" ben ik uitgekomen op de Stanley SW nr 4 volgens mij een nobrainer als je een nr. 4 wilt. Ik heb ook de Clifton Veritas en Lee de revue laten passeren...ik denk dat ze een beetje overpriced zijn (zegt een Festool gebruiker...lol)...en dat de echt belangrijke zaken bijna gelijk zijn.

Maar nu mijn vraag...ik lees erg vaak dat de meeste schaven nog gebruikersklaar gemaakt moeten worden.
Waar gaat het hier over...ik kan mij nl. enkel voorstellen dat je je schaafbeitel wat scherper wil...de rest zou ik eerder fabricagefouten willen noemen.
Wie brengt licht in deze duisternis.
De Stanley nr. 4 SW inmiddels besteld bij bol.com voor 111 euro incl. Verzendkosten dat zijn toch leuke prijzen. :cool:

?? Van een Lie Nielsen, Veritas of Clifton geef je alleen de beitel nog een aai met een fijne steen en hij gaat. Stel je deze vragen ook bij het elektrische gereedschap dat je koopt, of bij een nieuwe auto. "Wat moet ik doen aan de fabricage fouten van mijn Festool bovenfrees of mijn BMW M2?"

Een goed werkend stuk handgereedschap is een precisie instrument. Met een schaaf haal je als nabewerking maar heel weinig materiaal weg, het liefst ook in moeilijk hout, dat vereist kennis waarom het ding doet wat het moet doen. Met die kennis kun je bijna elke schaaf goed aan de praat krijgen en doen de duurdere merkmodellen het direct uit de doos. En dat geldt eigenlijk voor alles wat je koopt, kwaliteit kost nu eenmaal wat en het is mooi om met je eigen kennis en vaardigheid het nog wat beter te maken, of in ieder geval zo te houden.

jaap
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Jaap, ten eerste ben ik het helemaal met je eens..maar die vraag stel ik natuurlijk niet voor niets.
Op de site van Baptist staat een review van een grootheid van Finetools die 14 schaven heeft getest en slechts twee waren er volgens hem gebruikersklaar....vandaar!!

Ook zag ik Rob Cosman te keer gaan met een nieuwe Woodriver zo uit de doos en dat was alles behalve een aai...hij begon de zool opnieuw te vlakken en was flink bezig met de schaafbeitel.

Bij Festoolspullen druk ik inderdaad gewoon op "AAN"
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Misschien een tip voor als je nog meer schaven wilt kopen, op Marktplaats zijn een aantal mensen die zelf oude Stanleys repareren (dus gegarandeerd vlakke zool, geslepen beitel, nieuwe lak) die volgens mij nauwelijks onderdoen voor de topmerken van nu. En dat voor 50-80 euro.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Misschien een tip voor als je nog meer schaven wilt kopen, op Marktplaats zijn een aantal mensen die zelf oude Stanleys repareren (dus gegarandeerd vlakke zool, geslepen beitel, nieuwe lak) die volgens mij nauwelijks onderdoen voor de topmerken van nu. En dat voor 50-80 euro.

Bedankt voor de tip maar ik denk dat er ooit misschien nog eentje of hooguit twee bijkomen dus dan valt de financiele schade wel mee.

Als een nieuwe schaaf zo uit de doos vandaag de dag geen vlakke zool heeft of haakse kanten blijf ik het toch een fabricagefout noemen...om Jaap maar even te plagen....lol.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het grote verschil tussen de duurdere en goedkopere schaven zijn de toleranties, afwerking en soms ook materiaal waar de productie mee plaatsvindt..... heeft weinig tot niets met "fabricagefouten" te maken maar alles met extra kosten voor nabewerking en kwaliteitscontrole.
Allemaal niet heel veel anders dus dan bij je Festool aankopen vs goedkopere merken. En de duurdere merken hebben nou eenmaal een beperkte productie en hogere loonkosten wat de prijs ook geen goed doet. En dan kun je gewoon niet op tegen de Chinezen en Indiërs die kopiëren en tegenwoordig ook elke gewenste kwaliteit kunnen produceren.

Het grote verschil voor jou als gebruiker is dat je relatief eenvoudig de meeste dingen op de goedkopere modellen zoals de toleranties en afwerking zelf kan oplossen en dan voor (veel) minder ook een goed werkende schaaf kan hebben. Dat is wat je vaak als gebruiksklaar maken ziet. Beetje alles aandraaien, olie verwijderen, zool en passingen controleren en eventueel randen een beetje bijwerken of afronden en de beitel wat meer moeten vlakken en slijpen. Niets spannends en het nalopen doe je ook bij een duurdere schaaf al hoef je daar nagenoeg nooit echt wat te corrigeren, en moet het wel dan kan ie ook gewoon terug.

En wat betreft een vlakke zool of haakse kanten..... die zijn bijna altijd goed genoeg. Maar na het gieten kan er weleens wat afwijking ontstaan en daar wordt niet altijd voldoende op gecontroleerd of valt het binnen de grotere toleranties. Kleine correcties zijn simpel, bij grote afwijkingen gewoon terugsturen.
Maar als je het controleert dan weet je het in ieder geval..... niets om je op schaven af te laten knappen dan een schaaf met gebreken.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een reden waarom schaven van LN en Veritas duurder zijn is dat ze het ruwe gietwerk een hele tijd laten rusten zodat alle spanning eruit is, voordat ze met de afwerking (vlakken etc.) beginnen. Dat kan een jaar of langer zijn. Wat dus kapitaalverlies oplevert. Plus dat ze in het dure westen produceren.

Fabrikanten als Anand en Quangdingus (kan die naam niet onthouden) zullen dat niet doen, maar de boel relatief vlot de productie doorjagen. Dan is het niet raar dat je na de zeereis naar onze hoek van de wereld aan het eind van de rit nog wat vervorming hebt, die je moet herstellen — ergo, vlakken etc.

Ik maak me sterk dat Stanley nog zelf productiecapaciteit in het westen heeft, dus wss geldt het bovengestelde ook voor hun producten.

Nog iets: voor hun Rider-serie gaat Axminster er heel anders mee om. Ze kopen dat in India (Anand denk ik) en doen de ultieme afstelling en afwerking in eigen huis in Engeland (in NL ook bij Sander te koop). Bij deze schaven mag je er dus vanuit gaan dat ze uit de doos al aardig goed zijn.

NB: Heb zelf wat oudere Stanleys uit de nalatenschap van mijn pa, die ik niet vaak gebruik, en verder LN en Veritas die wat vaker ingezet worden. Mijn favo's zijn echter een paar Japanse schaven... : )
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
schrijf een review over die stanley sw, dan weet de rest ook of het aanschaffen zijn prijs waard is.
Zelf heb ik Juuma en dit bevalt zeer goed. In holzwerken heeft ook een keer een review gestaan over schaven en die hadden wel wat aanmerkingen op de stanley als ik me goed herinner. Maar misschien zijn die ondertussen opgelost.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Het was vroeger overigens niet anders: een ambachtsman die een nieuwe schaaf kost, moest er wat tijd in steken om hem optimaal aan het werken te krijgen. Bij beitels enz was dat overigens ook het geval. Iedereen wist en accepteerde dat

Eigenlijk zitten we nu in de unieke situatie dat, als je maar genoeg geld op tafel legt, je schaven en beitels (en zagen) kan kopen die af-fabriek al goed gevlakt, gewet, scherp en geslepen zijn. Ik denk dat dit 100 jaar geleden niet of nauwelijks het geval was.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Toevallig zit ik in hetzelfde stadium als Erik, maar dan met een Juuma 4. Eerste indruk is prima.

Sowieso valt er veel te leren als je met schaven begint; dat is me direct wel duidelijk. Ik ga niet met vlakken van de zool beginnen, maar bijvoorbeeld wel de opening (schaafmond?) kleiner afstellen. Daarnaast denk ik ook dat het nuttig is om de randen van de beitel iets af te schuinen/ronden.

Verder oefenen, oefenen, bijstellen, oefenen :)

Groet,
Arjaan
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
..enfin...ik wil het niet laten ontaarden in een discussie dus dan maar even de praktijk..

Niet echt een review , want die kun je alleen maar geven als je verstand van schaven hebt en er verschillende in je bezit hebt.

Allereerst kwam hij keurig verpakt binnen.
Het schijnt dat Amazon de laatste voor die prijs aan mij verkocht heeft, maar hij blijft relatief niet duur natuurlijk.

20181204_143000.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Eerst de schaaf uit elkaar gehaald en wat opvalt (door de vaste Frog) zijn de weinig losse onderdelen.
Een stuk of 10 onderdelen even ontvet want dat was nodig en normaal.
Schaafbeitel even getest en zakte door eigen gewicht zo door het papier...dus vond het niet nodig om mijn Tormek van stal te halen.
20181204_144509.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Even alles letterlijk en figuurlijk tegen het licht gehouden en alles was gewoon haaks en vlak dus "gebruiksklaar".

20181204_143729.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het afstellen is fff een dingetje met dat "Norris" systeem zit je in het begin een beetje te klooien met je diepte en laterale verstelling.
Ook de backlash is best wel groot dus je moet van diep naar ondiep afstellen best wel fff draaien voordat je hem op voelt pakken.
Maar goed dat is wennen.
Verder is hij lekker zwaar en heb ik de mondafstelling gewoon naar maximaal gedraaid/geschoven.
Wat hout geprobeerd en ik denk dat dit wel een goede aanwinst kan zijn om af te werken na gebruik van de hedendaagse powertools.

20181204_153751.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.