Gereedschap

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Hey iedereen,

Zag geen introductie topic dus doe ik het even hier, voordat ik verder ga :).

Ik ben Marc en woon in Reeuwijk. Ik ben van oorsprong een elektricien maar vind het steeds leuker om met hout te werken. Afgelopen week de topic van Toxiq gelezen en ik kreeg weer de kriebels om mijn garage ook aan te gaan pakken. De planning is in het voorjaar te beginnen maar ben toch al bezig met gereedschap en wat voor ontwerppret :).

Ik heb mijn accu set van DeWalt verkocht en wil mijn Festool gereedschap wat aanvullen. Ik ben nu op zoek naar een decoupeerzaag. Misschien wel goed om te vertellen dat ik een hobbyist ben maar ook een perfectionist. Dus als ik iets maak dan wil ik super secuur kunnen zagen ed.

Terug naar de decoupeerzaag. Na wat Festool ben ik best onder de indruk geraakt van dit merk en de resultaten dus ik begin vaak daar met zoeken, voelen en proberen. Heb nu de festool PS420 beet gehouden en de psb420. Eerlijk gezegd vind ik het beide niet lekker in de hand liggen. Nu zat ik een review te kijken en kwam ik op de Mafell P1CC. Maar dat is gelijk weer een stap hoger in de prijs.

Iemand die mij kan adviseren?
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Marc,

Voorstellen kan hier: https://www.woodworking.nl/forumdisplay.php?20-Houtbewerkers-stellen-zich-voor

Mafell schijnt voor veel gereedschappen, waaronder de decoupeerzaag, ongeveer het summum te zijn. Het zal een geweldig apparaat zijn, maar vergeet niet dat het een decoupeerzaag blijft en wat dat betreft nooit de nauwkeurigheid/zaagsnede van een cirkelzaag/zaagtafel gaat halen. De gemiddelde houtbewerken zal ook niet vaak een decoupeerzaag vast hebben, zeker niet voor fijn werk.

M.i. zijn dat soort dure machines ( dus ook festool) voor een hobbyist volledig overtrokken en zijn en veel goede en betaalbare alternatieven. Wel zo prettig als de (gereedschap)wensenlijst nog erg lang is ;)
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
@jpandriesse, lijst is inderdaad lang maar hoeft natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd. Voor het kleine werk vind ik zeker een goede decoupeerzaag van belang. Zal op dit moment mijn wensen eens opsommen wat ik nog wil.
Eerst op de lijst staan wel de decoupeerzaag en klop- schroefboormachine.

Wens:
-Decoupeerzaag (voorstellen zijn welkom)
-Klop- schroefboormachine (zwaarder dan de CXS voorstellen zijn welkom)
-Kolomboormachine (waarschijnlijk de HBM 16mm)
-Bovenfreesmachine (waarschijnlijk de Festool OF1400)
-Zaagtafel (voorstellen zijn welkom)
Het idee is een soort van CMS module in mijn nieuw te maken werkbank van 6mtr breed maken welke ik naar voren kan trekken om te zagen.
-Compressor (waarschijnlijk de HBM 30 liter LowNoise)
-Vlak en Vandiktebank (voorstellen zijn welkom)

Van mijn oude freesmachine wil ik een freestafel gaan maken. Heb nog een groene Bosch. Zoek nog een montageplaat dus suggesties zijn welkom.

Wat betreft de Festool decoupeerzagen vond ik de PSB420 een te dun handvat hebben en de PS420 kon ik met 1 hand niet bij de aan uit schakelaars.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb deze al 3 jaar en bevalt prima, dit is de goedkoopste die ik nu kon vinden ze zijn er ook met beugelgreep.
https://www.gereedschapcentrum.nl/b...MIxd7WyJr-3gIVVuR3Ch0NfAXSEAQYAiABEgISzvD_BwE


Lees dit topic maar eens door de GST-140 CE is inmiddels vervangen door de GST-160CE
De GST-150 CE is vreemd genoeg niet dezelfde machine en hoort hier niet tussen.
https://www.woodworking.nl/showthre...-zaag-der-zagen&highlight=bosch+decoupeerzaag

De Mafell zal best beter zijn maar kost ook 2x zoveel.
Mvg, :).
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Aan de ene kant wil je echt goed merk spul hebben zoals Maffel en festool, maar voor een kolomboor en compressor kijk je bij HBM .
Dat zijn wel twee uiterste .
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Stille hbm compressoren zijn niet echt berekend op continu gebruik, en deluchtopbrengst is bij stille varianten vaak matig, hou daar rekening mee met je keuze.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ik heb deze al 3 jaar en bevalt prima, dit is de goedkoopste die ik nu kon vinden ze zijn er ook met beugelgreep.
https://www.gereedschapcentrum.nl/b...MIxd7WyJr-3gIVVuR3Ch0NfAXSEAQYAiABEgISzvD_BwE


Lees dit topic maar eens door de GST-140 CE is inmiddels vervangen door de GST-160CE
De GST-150 CE is vreemd genoeg niet dezelfde machine en hoort hier niet tussen.
https://www.woodworking.nl/showthre...-zaag-der-zagen&highlight=bosch+decoupeerzaag

De Mafell zal best beter zijn maar kost ook 2x zoveel.
Mvg, :).

Thnx Spaander, eerste indruk is inderdaad erg goed! Ga eens kijken naar nog meer reviews!
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Aan de ene kant wil je echt goed merk spul hebben zoals Maffel en festool, maar voor een kolomboor en compressor kijk je bij HBM .
Dat zijn wel twee uiterste .
Klopt. Ik begin vaak iets goedkoper om te kijken hoe vaak ik het daadwerkelijk gebruik. Zat inderdaad nog wel te twijfelen over de kolomboormachine. Echter de compressor gebruik ik niet heel vaak en zal dit een goede eerste stap zijn.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Stille hbm compressoren zijn niet echt berekend op continu gebruik, en deluchtopbrengst is bij stille varianten vaak matig, hou daar rekening mee met je keuze.

Thnx, was me inderdaad ook opgevallen. aangezien in geen spuit of straal werkzaamheden zal doen denk ik dat ik hier voldoende aan moet hebben.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Hoi Marc,

Voorstellen kan hier: https://www.woodworking.nl/forumdisplay.php?20-Houtbewerkers-stellen-zich-voor

Mafell schijnt voor veel gereedschappen, waaronder de decoupeerzaag, ongeveer het summum te zijn. Het zal een geweldig apparaat zijn, maar vergeet niet dat het een decoupeerzaag blijft en wat dat betreft nooit de nauwkeurigheid/zaagsnede van een cirkelzaag/zaagtafel gaat halen. De gemiddelde houtbewerken zal ook niet vaak een decoupeerzaag vast hebben, zeker niet voor fijn werk.

M.i. zijn dat soort dure machines ( dus ook festool) voor een hobbyist volledig overtrokken en zijn en veel goede en betaalbare alternatieven. Wel zo prettig als de (gereedschap)wensenlijst nog erg lang is ;)

Volledig overtrokken is onzin. Een hobby mag geldt kosten. Ik heb een Mafell invalzaag, en bespaar me daarmee een tafelzaag. Een decoupeerzaag kan je een lintzaag uitsparen (als het gaat om bochtjes zagen). Als het nauwkeurig moet zijn, pleit dat juist voor beter gereedschap.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik gebruik de Metabo STE140 al enige tijd naar volle tevredenheid.
De Carvex voelde me veel te licht aan, deze Metabo is een stevige machine die bovendien ook nog eens zeer krachtig is (750W).
Ik heb ook naar de Mafell gekeken indertijd, maar om dit als hobby aan te schaffen was me dit veel te duur :)
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Onder het motto van "goed spul is niet snel te duur en troep is weggegooid geld" lukt het mij steeds beter om direct voor goed te gaan. De uitgave is 1 keer en het plezier heel vaak.

Ik was erg onder de indruk (demo en YT) van de Mafell decoupeerzaag en heb die ook gekocht. Ben er zeer tevreden over. Je mag je hem komen proberen.
Vaak heeft Mafell ook de aanbieding dat je een apparaat 30 dagen mag proberen!

Succes met je keuze.
 

Atomic2018

Nieuw lid
26 nov 2018
21
0
Dat zelfde moto geldt hier ook.

Ik ben een hele prille beginner, en heb de Festool Kapex afkortzaag, en de TS55 met geleiderail. Maar juist omdat het zo mooi werkt stimuleert het mij om meer met m'n handen te gaan doen. En de kosten ben ik snel vergeten...
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ik gebruik de Metabo STE140 al enige tijd naar volle tevredenheid.
De Carvex voelde me veel te licht aan, deze Metabo is een stevige machine die bovendien ook nog eens zeer krachtig is (750W).
Ik heb ook naar de Mafell gekeken indertijd, maar om dit als hobby aan te schaffen was me dit veel te duur :)
Ben benieuwd wat je ervaring is met balken welke diepte tot deze niet meer haaks zaagt.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Onder het motto van "goed spul is niet snel te duur en troep is weggegooid geld" lukt het mij steeds beter om direct voor goed te gaan. De uitgave is 1 keer en het plezier heel vaak.

Ik was erg onder de indruk (demo en YT) van de Mafell decoupeerzaag en heb die ook gekocht. Ben er zeer tevreden over. Je mag je hem komen proberen.
Vaak heeft Mafell ook de aanbieding dat je een apparaat 30 dagen mag proberen!

Succes met je keuze.
goede tip Rinus. Heb je ook goede ervaringen met normale zaagjes? Lees goede ervaringen met het speciale Mafell zaagje maar bij een normaal zaagje vallen de resultaten tegen.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Dat zelfde moto geldt hier ook.

Ik ben een hele prille beginner, en heb de Festool Kapex afkortzaag, en de TS55 met geleiderail. Maar juist omdat het zo mooi werkt stimuleert het mij om meer met m'n handen te gaan doen. En de kosten ben ik snel vergeten...
Zeker ik heb nu de Kapex 120, rotex 125, TS55, dominoXL en de CXS en ben er stuk voor stuk erg tevreden mee. En tja de kosten zijn er wel maar probeer het altijd goed af te wegen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Voor een kolomboor machine zou ik gewoon op marktplaats gaan kijken en geen zut van HBM kopen. Met beetje geluk heb je voor zelfde geld veel meer kwaliteit. Ik doe dit bijna voor al mijn gereedschap, gewoon mp afstropen en geduld hebben. Heb zelf een makita decoupeerzaag en ding zaagt :) daar houd het ook mee op. Mijn Festool cms zaagtafel (met bovenfrees en zaagmodule) komen van hier (bovenfreesmodule) en de tafel met invalzaag van mp. Waar ik ook nog wel eens wil kijken is used products hoewel die wel aan de prijs zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.