Gereedschap

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Kolomboor zou ik de Bosch PBD 40 kunnen aanraden, ik ben er nog steeds erg blij mee. Wat mij met name bevalt:
- werkstuk ligt op de voetplaat, de boor zelf breng je naar de gewenste hoogte.
- Draaisnelheid is digitaal, veel makkelijker dan riemen verleggen.
- Diepte instelling is tevens digitaal, erg handig.
- machine maakt weinig geluid
- Niet zwaar, kan hem makkelijk tillen.
- prijs, ik vind rond de 270 euro niet duur voor wat je krijgt.

Festool 1400 frees, heb ik ook. Erg fijn apparaat, enige dat ik erop mis is een ledlampje dat op de freesbeitel schijnt. Dit had mijn vorige veel goedkopere freesmachine wel, vooral bij uit de hand frezen er prettig.

Zaagtafel heb ik een cs70 uit 2001, ooit via marktplaats gekocht. Nooit problemen mee gehad, veelzijdige machine wel net wat te zwaar om veel mee te nemen (vind ik persoonlijk).

Decoupeerzaag heb ik de Bosch GST-160, goede machine kan wel heet heet worden als je hem echt zwaar belast (paar meter 7cm dikke vuren balk over de lengte zagen) bij warme zomerse dagen.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volledig overtrokken is onzin. Een hobby mag geldt kosten. Ik heb een Mafell invalzaag, en bespaar me daarmee een tafelzaag. Een decoupeerzaag kan je een lintzaag uitsparen (als het gaat om bochtjes zagen). Als het nauwkeurig moet zijn, pleit dat juist voor beter gereedschap.

Volgens mij lees je maar half of lees je wat je wil lezen.
Ik geef aan dat ik het top segment overtrokken vind voor een hobbyist, als er ook veel (bijna net zo) goede alternatieven zijn voor een stuk lagere prijs.
Ik heb, als hobbyist, een Makita invalzaag (toen ik die kocht 8 jaar geleden, had ik ook nog geen zaagtafel) en durf te wedden dat ik daarmee net zo nauwkeurig zaag als jij met je Mafell. Zitten misschien een paar minder gadgets op, maar kost ook een paar honderd euro minder. Een prijsverschil wat, m.i., voor de hobbyist (zeker voor een beginner) niet reëel is.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zeker ik heb nu de Kapex 120, rotex 125, TS55, dominoXL en de CXS en ben er stuk voor stuk erg tevreden mee. En tja de kosten zijn er wel maar probeer het altijd goed af te wegen.

Hier ongeveer hetzelfde.
Kapex 120, rotex 150, ETS 125, TS55, CTL 26 en de CXS.
Momenteel bezig met onze keuken in elkaar te steken (Ikea) en die CXS blijft een erg prettige machine :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Volgens mij lees je maar half of lees je wat je wil lezen.
Ik geef aan dat ik het top segment overtrokken vind voor een hobbyist, als er ook veel (bijna net zo) goede alternatieven zijn voor een stuk lagere prijs.
Ik heb, als hobbyist, een Makita invalzaag (toen ik die kocht 8 jaar geleden, had ik ook nog geen zaagtafel) en durf te wedden dat ik daarmee net zo nauwkeurig zaag als jij met je Mafell. Zitten misschien een paar minder gadgets op, maar kost ook een paar honderd euro minder. Een prijsverschil wat, m.i., voor de hobbyist (zeker voor een beginner) niet reëel is.

ach ja, de een kies voor een mercedes, terwijl de ander tevreden is met een lada.:cool:
Beiden brengen je van a naar b (met een beetje geluk):p
 
P

Pel

Guest
Als je het zich kunt permitteren, en niet op een euro meer of minder hoeft te kijken dan is de keus natuurlijk gauw gemaakt. Maar de doorsnee hobbyist die met een modaal inkomen rond moet zien komen, en nog een paar monden moet voeden, die zal toch maar wat blij zijn met Makita zaag.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Helemaal mee eens Pel, enne met de makita is toch ook helemaal niks mis?
Heb zelf ook diverse stuks gereedschap van makita en hier helemaal nits over te klagen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Volgens mij lees je maar half of lees je wat je wil lezen.
Ik geef aan dat ik het top segment overtrokken vind voor een hobbyist, als er ook veel (bijna net zo) goede alternatieven zijn voor een stuk lagere prijs.
Ik heb, als hobbyist, een Makita invalzaag (toen ik die kocht 8 jaar geleden, had ik ook nog geen zaagtafel) en durf te wedden dat ik daarmee net zo nauwkeurig zaag als jij met je Mafell. Zitten misschien een paar minder gadgets op, maar kost ook een paar honderd euro minder. Een prijsverschil wat, m.i., voor de hobbyist (zeker voor een beginner) niet reëel is.

Volgens mij las ik toch echt "volledig overtrokken". En waarom zou het niet reëel zijn? Er zijn hier genoeg hobbyisten met een Hammer vlak- en van diktebank. De ene geeft zijn geld uit aan vakantie, de volgende aan zijn auto en hier geven mensen hun geld uit aan gereedschap.

Voor mij zelf: ik heb in het verleden ook al eens één en ander gemaakt en op enig moment loop ik toch tegen de beperkingen van een relatief goedkope metabo cirkelzaag aan. Nu heb ik geïnvesteerd in een Mafell invalzaag. Mijn idee daarbij is dat ik geen ruimte heb voor een stationaire zaag en een Mafell Erika voorlopig nog ver buiten bereik is en die financieel wel over de top is. Daarbij wil ik de invalzaag ook gaan gebruiken als afkortzaag. En om dan nog één specifiek voordeel van Mafell te noemen tov zowel de Festool als de Makita variant: de voorritsfunctie.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hier ongeveer hetzelfde.
Kapex 120, rotex 150, ETS 125, TS55, CTL 26 en de CXS.
Momenteel bezig met onze keuken in elkaar te steken (Ikea) en die CXS blijft een erg prettige machine :)

Heb best wel wat Festool, maar die kapex 120 vind ik echt te duur. Ik zie gewoon niet in waarom die afkortzaag 2x duurder moet zijn dan een andere goede afkortzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.