Hoe Vlonder behandelen tegen vergrijzen

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
Wie heeft ervaring met behandelen van hardhouten vlonderplanken? Ik zoek iets wat echt een laagje op het hout vormt, dus geen olie die in het hout trekt en ik steeds weer opnieuw moet bijhouden. Ik wil exact de kleur behouden, iets met nanotechnologie of jachtlak ofzo, iemand hier ervaring mee, bestaat dit? ik hoor graag.
 
P

Pel

Guest
De zon is onverbiddelijk Gerda, hoe je ze ook behandeld, na een tijdje zul je ze toch weer moeten behandelen, sommige lakken om de 5 jaar of wat langer, andere misschien om de 3 jaar. Er bestaat m.i. niks wat jou de garantie geeft dat de vlonder planken die nieuwe look zullen blijven houden, helaas.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
64
17
Vlonderplanken zou ik altijd oliën, nooit lakken. Als je planken geen profiel hebben is het een recept voor uitglijden bij regen ("aquaplaning" ;-)), als de planken geprofileerd zijn is het een hels karwei om, als je ooit opnieuw wil lakken, het profiel te schuren (anders pakt de lak niet). Beste optie lijkt mij om een goede olie uit te zoeken die matched met de kleur van het hout.

Daarnaast lijkt mij het gemiddelde "tuinhout" niet erg geschikt om te lakken: veel werking, waardoor je laklaag scheurt. Je kan wel weer een zachtere/soepelere lak nemen, maar die lijkt mij dan weer niet bestand om overheen te lopen...
 
Laatst bewerkt:

deejay

Nieuw lid
30 jan 2018
8
1
Als je planken geen profiel hebben is het een recept voor uitglijden bij regen ("aquaplaning" ;-))

Dat is de grootste misvatting die er bestaat. Vlonderplanken worden glad door aanslag/mos/alg. Juist door het profiel kan er meer aanslag tussen komen wat je moeilijker schoon krijgt. Glad geschaafde vlonderplanken, mits goed schoongemaakt, zijn niet glad.

Inderdaad een olie gebruiken. Op mijn hardhouten vlonders gebruik ik bankirai-olie bijvoorbeeld. Ook om de vergrijzing tegen te gaan.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Dat is de grootste misvatting die er bestaat. Vlonderplanken worden glad door aanslag/mos/alg. Juist door het profiel kan er meer aanslag tussen komen wat je moeilijker schoon krijgt.

+ 1

Planken met een profiel zijn moeilijker te onderhouden en zit sneller mos / vuilafzetting op. Eens dit erop zit zijn ze net even glad als andere planken.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dat is de grootste misvatting die er bestaat. Vlonderplanken worden glad door aanslag/mos/alg. Juist door het profiel kan er meer aanslag tussen komen wat je moeilijker schoon krijgt. Glad geschaafde vlonderplanken, mits goed schoongemaakt, zijn niet glad.

Inderdaad een olie gebruiken. Op mijn hardhouten vlonders gebruik ik bankirai-olie bijvoorbeeld. Ook om de vergrijzing tegen te gaan.

Dat klopt wat je zegt, alleen reink bedoelde vrijwel zeker dat als je gladde planken lakt waar dus geen groef in zit de plank heel glad wordt.
En inderdaad wat iedereen al gezegd heeft: gewoon olie gebruiken. En het liefste echte olie. Heel veel 'olie' uit de bouwmarkt is op waterbasis..
Dat werkt wel aan het begin maar eigenlijk laten deze producten allemaal ook een laagje achter óp het hout wat op plekken waar je bijna niet kan schuren
echt super vervelend is en bijwerken niet meer alleen even bijwerken is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.