Houten latjes naast elkaar verlijmen tot plank

Bettus

Nieuw lid
26 nov 2018
4
0
Hallo, ik heb een hele stapel drooglatten (hardhout, soort onbekend) liggen. Ik ben die aan het afkorten, schaven en op dikte aan het zagen totdat ze 500mm lang zijn, 15-20mm breed en 28mm hoog. Ik wil deze naast elkaar verlijmen (dus haaks op de lengterichting van het eindproduct) totdat ik een 'plank' heb van 3 meter. Dit wordt de bovenkant van een tv-meubel. Daaronder 3 open vakken van een meter en dan weer die 3 meter plank.

Mijn vraag is of ik die latjes van 28mm hoog gewoon kan lijmen, met serre-joints kan klemmen en waar de problemen kunnen ontstaan. Ik had al gezien dat de richting van de nerf belangrijk is, de werking van het hout. Maar volgens de mensen om me heen zal de plank de tv niet kunnen houden. En gaat het krom trekken, scheuren zelfs. En moet er een dwarsligger onder. Zijn er nog meer rampen die me te wachten staan of moet ik gewoon beginnen en valt het best wel mee?

Alvast bedankt voor de input. Ik ben een beginner met houtbewerking, heb dus geen ervaring, maar wel erg veel zin en enthousiasme. En dat is ook iets waard. 😄
 
P

Pel

Guest
Als ik het goed begrijp wil je de latjes tot een plaat verlijmen van 300 x 50 cm, en dat wil je als bovenblad van een TV meubel gebruiken. Dat gaat maar, dan zul je een raamwerk moeten maken waar de plaat op ligt, of d.m.v. een sponning invalt. Maar vergis je niet aan het werk wat je hebt na het verlijmen van de latjes, er komt behoorlijk wat schuurwerk aan te pas om de overtollige lijm weg te schuren. Beide kanten van de plaat moeten spiegelglad en recht geschuurd worden, dus geen kuilen erin schuren, want dat blijf je zien. Je hebt ook nogal wat lijm nodig, maar bij de Action is die niet duur, je zou misschien beter plaatjes verlijmen ter breedte van je vlak vandikte bank, en die plaatjes daarna tegen elkaar lijmen tot een plaat van 300 x 50 cm.

Groet Pel.
 

Bettus

Nieuw lid
26 nov 2018
4
0
Dank voor je antwoord. Is het ook mogelijk de plank in zijn geheel ,tegen de houtrichting in, onder de vandiktebank te vlakken? Ik heb er zelf niet 1 maar kan er deze wel lenen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik zie een paar uitdagingen:

Je gaat zo’n 150 latjes van 50 cm verlijmen tot een plank van 3 meter. Mijn gevoel zegt dat er weinig stijfheid in die plank zal zitten. Dat wordt zeer goed geleiden door de vandiktebank.

Daarnaast moet de vdb een doorvoerbreedte van minimaal 50cm hebben. Dan zit je m.i. in het ‘hogere segment’.

Maar zeker een uitdagende klus. Als het lukt en je kunt de plank goed ondersteunen in het meubel, dan krijg je een fraai resultaat.

Paar tips nog:
- maak de plank iets langer en pas op de juiste lengte na het schaven.
- maak een binnenkast en leg daar de plank bovenop. Binnenkast met bovenkant, zodat je geen golvende plank krijgt als ie niet zo stijf blijkt te zijn.

Veel succes en vergeet geen foto’s van het maakproces en resultaat te posten ;)

Groet,
Arjaan
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Als je de planken haaks op de lengterichting gaat lijmen hou dan rekening met een behoorlijke krimp in de lengte. Het blad gaat korter worden. Je krijgt op deze manier ook geen stijfheid in het blad. Schaven haaks op het hout lijkt me geen goed idee. Ik denk niet dat je een goed resultaat krijgt. Ik zou de planken in de lengterichting verlijmen. Ook veel werk, maar meer kans op een beter resultaat.
Zie het artikel van Toxiq. Daar wordt het duidelijk uitgelegd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Good point, dat haaks op de lengte richting had ik voorbij gelezen
Dat kan inderdaad flink krimpen
Nu valt er over smaak niet te twisten, maar het ziet er ook raar uit
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Kan een aantal bovenstaande dingen alleen maar beamen... Onlangs kreeg ik bij een houthandel een fout gefabriceerde deur mee als 'pallet' voor mijn levering. Daar zat dan eiken fineer op, haaks op de lengterichting. Ziet er inderdaad heel apart/onnatuurlijk uit. Dat, en dat haaks op de nerf schaven ook geen aanrader is.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Dwars op de nerf door een vandiktebank? Dat wordt niet fraai — de messen slaan stukjes hout eruit.

Als het je specifiek om het 'beeld' gaat, zou ik dunnere stroken lamineren op plaatmateriaal. Voor de kopse kanten moet je dan wel wat slims verzinnen…
 

Bettus

Nieuw lid
26 nov 2018
4
0
Dankjulliewel voor de reacties! Ik had de latjes al langs elkaar gelegd maar ziet er wel leuk uit. Maar niet stevig dus. Ik zoek een andere oplossing. Misschien is het handiger om met een wat eenvoudiger werkstuk te beginnen.

De latjes die ik al heb gezaagd komen vast ergens anders in een werkstuk wel van pas. Desnoods in de tuinkachel met een koude winterbok erbij. 🍺
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Je kan de latjes nog altijd gebruiken toch? Lijm ze gewoon geschrankt in lengterichting zoals Toxiq deed, dan kun je ook een blad van 3m maken. Dat heb ik ook eens zo gedaan om een tafel te maken van pallethout:

DSC03892.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: John d

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ik ben gek op het verlijmen van hout. Gisteren weer 2 tubes lijm leeggemaakt...hahaha..

Het project wat je beschrijft is zeker mogelijk. Mocht je ergens hulp mee nodig hebben ( bv schaven van een breed verlijmde paneel) dan geef je maar een seintje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Je kan de latjes toch eerst schaven en dan met doken of lamello's aan elkaar zetten. Het hoogteverschil is dan niet noemenswaardig en kan prima met een bandschuurmachine worden vlak gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.