hout combine

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
ik zou bij de minimax het onderstel op wielen erbij nemen en iemand ervaring met die machine is vooral om massief hout te bewerken maar zou hard hout hier problemen geven ? zou de tersa schaafas er ook bijnemen


mvg sp3ts3r
 

tuoh

Oud hout
Beide machines kan je nauwelijks of niet met elkaar vergelijken, het zijn beide combinatie machines maar daar stopt elke vergelijking.
De Minimax is een kleine hobbymachine, met weinig vermogen (2pk) korte schaaftafels, 2 schaafmessen, een kleine zaagtafel, etc... maar flink aan de prijs voor wat je krijgt vind ik.

De Robland is een heel stuk forser, veel meer vermogen (4pk) langere schaaftafels, grotere zaagtafel, 3 schaafmessen, deze machine voldoet al voor het grotere werk. Om door smalle doorgangen te kunnen is de Robland deelbaar :D Transportbreedte ligt dan ook rond de 80cm ( vraag je best eens na)

Een Tersa as is sowieso een pluspunt op elke machine, lange standtijd van de messen, een heel korte steltijd, en dan nog een mooi schaafbeeld ook.

Welke machine het moet worden hangt normaal af van het werk dat je er mee wil uitvoeren. Maar in dit geval zal de beschikbare ruimte de determinerende factor worden vrees ik.



Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Jan Pranger was een tijdje eigenaar van de minimax c26 genius. Misschien kan hij wat kwijt over zijn ervaring. Ik zit namelijk ook met dergelijke machine in mijn hoofd. (Bij wijze van spreken natuurlijk... ;) )
Voor mij is de minimax zeer interessant qua afmeting en verder heb ik niet echt veel vermogen nodig aangezien het bij mij meer over instrumentenbouw gaat.
Wat ik zou willen weten is of de schaaf, al dan niet tersa, uiterst precies schaafwerk aankan.
Ik bedoel daarmee dat ik twee stukken hout schaaf, ze nadien even tegen elkaar houd en naar het licht draai en dat er geen licht door te zien is. Is de minimax daartoe in staat?
Verder begrijp ik van de minimax c26 genius dat er geen hoogteblokkering zit op de vandiktetafel en op de freesas. Klopt dit? Als alternatief zat ik ook met afzonderlijke machines van Jet in gedachte. Ik heb ondertussen goede ervaring met hun spindel schuurmachine en de vierkante gatensteker. Misschien ook een idee voor sp3ts3r als je met een kleine werkplaats zit?
Heeft er iemand ervaring met jet vlak- vandiktebankjes en dan in het bijzonder de jpt 260?
Schijnt een goede machine te zijn, alleen zit er bij de jpt 260 ook geen vandiktetafel blokkering bij waardoor de tafel na een tijdje begint te zakken... Bij de 310 zit een blokkering en doet dit probleem zich niet voor.
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo kijk voor deze machine maar even op deze link er is daar ook en promo film
je kunt de hootge verstelling wel vast zetten net zo als bij de lab 300 machine
die ik zelf heb als opvolger van en robland lx machine
waar ik zelf ook erg teverden over was maar de minimax machine is nauwkeuriger
en de afkort tafel is helemaal top
zie de link van minimax http://www.minimax-usa.com/
vr,gr
hakkelaar
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
zou er vooral massief hout mee bewerken en hard hout maar er zijn mss plannen voor uitbreiding dan zou ik op 4.20 op 4.80 meter komen daar kan de minimax zeker in gebruikt worden en mss de robland ook al ? de robland zal dus wel beter zijn van kwaliteit ? en de prijs scheelt denk ik 1500 euro


wil ook even iedereen bedanken voor de informatie die ik al gekregen heb


mvg sp3ts3r
 

tuoh

Oud hout
Het is niet zo zeer de kwaliteit die beter is bij Robland, beide merken zullen elkaar niet veel ontlopen op dit gebied.
Maar het gebruiksgebied van de Robland is veel ruimer door de grotere afmetingen, en robuuste bouw van de tafels, en vooral door veel meer vermogen.
Dat laat toe om heel vlot met grotere stukken aan de slag te gaan, en laat ook veel sneller werken toe.
Om gelijkaardige prestaties te krijgen moet je kijken naar de MiniMax CU300 classic of CU300 Smart,
en naar het bijhorende prijskaartje, deze machines kan je wel vergelijken met de Robland.

Laat hier ook geen misvatting over bestaan, met beide machines klaar je de klus, alleen gaat het met de Robland een stuk vlotter. Het dubbele aan vermogen geeft je een totaal andere machine in het gebruik.
Met 4pk zaag je al redelijk vlot de hardste houtsoorten tot 80 à100mm dik in één keer :D idem voor het schaven, tot 5 à 6mm afname per keer, dat gaat vooruit, je hoeft de stukken maar éénmaal door de vandikte te laten lopen om alles op maat te hebben.


Mvg,

André
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
en voor de robland zou 4.20 meter op 4.80 genoeg moeten zijn ? de doorgang is ook breder dan 1.40 meter


mvg sp3ts3r
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb de minimax als een prima machine ervaren. Een sublieme machine voor de veeleisende hobbyist. Ik had de 220V/2 pk uitvoering met een afmeting die door de deur van mijn werkplaats kon. Zaagt goed en de vlak/vandiktebank met tersa blok levert precisie werk zonder machineslag. Ik had hem gekocht toen ik vastbesloten was kindermeubels te ontwerpen en te maken. Ook een tijd gedaan maar het "draaide" uit op houtdraaien. De frees en langgatboor heb ik daarom nooit gebruikt en kan dus ook geen ervaring melden. Dus verkocht aan een zuiderbuur. Vergelijken met professionele machines op krachtstroom levert een appel en peren discussie. Ergens heb ik een financiële streep getrokken en heb het maximaal haalbare gekocht/verkocht. Want het blijft: meer geld betekent meer keuze en een andere kwaliteit/vermogen.
Veel succes en volg je eigen afweging want zoals in de bijbel staat: "De veelheid van raadgevers is de Here een gruwel". ;) ;) ;) :lol:
vr.gr. Jan Pranger.
 

tuoh

Oud hout
sp3ts3r zei:
en voor de robland zou 4.20 meter op 4.80 genoeg moeten zijn ? de doorgang is ook breder dan 1.40 meter


mvg sp3ts3r

Wanneer je een machine koopt neem er dan ook de wielen bij, in een ruimte van die afmetingen kan je met eender welke machine uit de voeten als ze verplaatsbaar is.

Plaats je de machine juist voor de deur dan kan je stukken van ruim 4m bewerken :D daar kan je al iets mee.

Mvg,

André
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik heb mij een robland hx 310 pro besteld , deze gaat begin februari geleverd worden.
mijn deuropening is 880mm en als ik op de folder kijk van de hx 310 staat er een hoogte
van 837mm , dit mag dus zeker geen probleem zijn voor een doorgang van 1400mm.
de machine die jij in je link hebt gezet is wel de nx 310 pro en deze heeft een hoogte van 860mm.
http://www.denhertogmachines.nl/products/Combinatiemachine-Robland-HX-310-PRO.html
en reken bij deze prijs nog eens 21% BTW en je bekomt het volledige bedrag ;)
indien je de prijzen wil weten van opties op de machine ? laat maar weten , ik heb de prijslijst
hier nog liggen.

groetjes
ruben
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
ja ik heb het op de hx 310 pro heb ook prijzen ervan + opties lijst laat je het weten wanneer je hem hebt en eventueel hoe hij is ?

mvg sp3ts3r
 

stefan

Nieuw lid
14 apr 2010
2
0
ik heb een robland combiné nx 310 pro en heb me deze keuze nog altijd niet beklaagt.
hij staat in een ruimte van 3,5m op 4,5m is gemakkelijk in gebruik omdat de schaaftafels naar binnen open draaien.
andere voordelen:voorrits, 4verschillende toerentallen op de frees en de openingen onder de machine voor het verplaatsen van de machine met een transpallet.
de hx 310 heeft meer plaats nodig omdat de schaaftafels naar buiten opendraaien.

mvg stefan
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
heb gisteren een mailtje gestuurd waar ik men combine heb besteld om te vragen wanneer hij ongeveer geleverd zou worden .
ze zitten in de fabriek van robland met een vertraging waardoor men combine pas 10/03 zou geleverd worden :|
dat gaat nog een lange maand worden denk ik :)

groeten
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
vandaag is men combine geleverd , was me dat een klusje om die op zijn staanplaats te krijgen.
ik kan uiteraard nu nog niet zeggen hoe ik hem vindt maar dat zal wel nog komen .
ik ga vanavond of morgen wel een topic maken over de plaatsing ervan enzo en dan plaats ik hiervan zeker een link in dit topic.
maar mijn eerste indruk is dat dit wel een zeer degelijke machine is :D

groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.