Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: hout combine

hout combine

sorry het is al de 2de keer maar keuze is bijna gemaakt ga nu wss toch op 380 volt werken
    ben aan twijfelen tussen de minimax c26 genius

http://www.minimax-usa.com/index.php?It ... duct_id=43

en
    robland hx310 PRO

http://www.denhertogmachines.nl/product ... 0-PRO.html

heb wel maar een ruimte van 3 op 4 meter en staat enkel werkbank in en de deur doorgang is max 75 cm daar kan de minimax door maar de robland weet ik niet ?

mvg
    sp3ts3r

Re: hout combine

Ik zou me met 3 bij 4 meter afvragen of 1 van die 2 machines überhaupt wel te gebruiken is.

Athanor
    Guest

Er is nog een topic waarin uitgebreid is gediscusieerd over combimachines. In onderstaande link vind je de pagina waarin o.a. Een vergelijkende test is te vinden over zowel de Robland in oude uitvoering als een wat grotere Minimax. Zie:
    http://woodworking.nl/viewtopic.php?...&sd=a&start=40

Fons

Het bedrijf van minimax staat momenteel in de brand in Wormerveer.
    Hopelijk krijgen ze dan geen leveringsproblemen.

brand
    http://www.nu.nl/binnenland/2434440/gro ... rveer.html
    bedrijf:
    http://www.scmgroup.nl/producten_houtenkunststof.asp

ik zou bij de minimax het onderstel op wielen erbij nemen en iemand ervaring met die machine is vooral om massief hout te bewerken maar zou hard hout hier problemen geven ? zou de tersa schaafas er ook bijnemen

mvg sp3ts3r

Beide machines kan je nauwelijks of niet met elkaar vergelijken, het zijn beide combinatie machines maar daar stopt elke vergelijking.
    De Minimax is een kleine hobbymachine, met weinig vermogen (2pk) korte schaaftafels, 2 schaafmessen, een kleine zaagtafel, etc... maar flink aan de prijs voor wat je krijgt vind ik.

De Robland is een heel stuk forser, veel meer vermogen (4pk) langere schaaftafels, grotere zaagtafel, 3 schaafmessen, deze machine voldoet al voor het grotere werk. Om door smalle doorgangen te kunnen is de Robland deelbaar Transportbreedte ligt dan ook rond de 80cm ( vraag je best eens na)

Een Tersa as is sowieso een pluspunt op elke machine, lange standtijd van de messen, een heel korte steltijd, en dan nog een mooi schaafbeeld ook.

Welke machine het moet worden hangt normaal af van het werk dat je er mee wil uitvoeren. Maar in dit geval zal de beschikbare ruimte de determinerende factor worden vrees ik.

Mvg,

André

Jan Pranger was een tijdje eigenaar van de minimax c26 genius. Misschien kan hij wat kwijt over zijn ervaring. Ik zit namelijk ook met dergelijke machine in mijn hoofd. (Bij wijze van spreken natuurlijk... )
    Voor mij is de minimax zeer interessant qua afmeting en verder heb ik niet echt veel vermogen nodig aangezien het bij mij meer over instrumentenbouw gaat.
    Wat ik zou willen weten is of de schaaf, al dan niet tersa, uiterst precies schaafwerk aankan.
    Ik bedoel daarmee dat ik twee stukken hout schaaf, ze nadien even tegen elkaar houd en naar het licht draai en dat er geen licht door te zien is. Is de minimax daartoe in staat?
    Verder begrijp ik van de minimax c26 genius dat er geen hoogteblokkering zit op de vandiktetafel en op de freesas. Klopt dit? Als alternatief zat ik ook met afzonderlijke machines van Jet in gedachte. Ik heb ondertussen goede ervaring met hun spindel schuurmachine en de vierkante gatensteker. Misschien ook een idee voor sp3ts3r als je met een kleine werkplaats zit?
    Heeft er iemand ervaring met jet vlak- vandiktebankjes en dan in het bijzonder de jpt 260?
    Schijnt een goede machine te zijn, alleen zit er bij de jpt 260 ook geen vandiktetafel blokkering bij waardoor de tafel na een tijdje begint te zakken... Bij de 310 zit een blokkering en doet dit probleem zich niet voor.

hallo kijk voor deze machine maar even op deze link er is daar ook en promo film
    je kunt de hootge verstelling wel vast zetten net zo als bij de lab 300 machine
    die ik zelf heb als opvolger van en robland lx machine
    waar ik zelf ook erg teverden over was maar de minimax machine is nauwkeuriger
    en de afkort tafel is helemaal top
    zie de link van minimax http://www.minimax-usa.com/
    vr,gr
    hakkelaar

zou er vooral massief hout mee bewerken en hard hout maar er zijn mss plannen voor uitbreiding dan zou ik op 4.20 op 4.80 meter komen daar kan de minimax zeker in gebruikt worden en mss de robland ook al ? de robland zal dus wel beter zijn van kwaliteit ? en de prijs scheelt denk ik 1500 euro

wil ook even iedereen bedanken voor de informatie die ik al gekregen heb

mvg sp3ts3r

Het is niet zo zeer de kwaliteit die beter is bij Robland, beide merken zullen elkaar niet veel ontlopen op dit gebied.
    Maar het gebruiksgebied van de Robland is veel ruimer door de grotere afmetingen, en robuuste bouw van de tafels, en vooral door veel meer vermogen.
    Dat laat toe om heel vlot met grotere stukken aan de slag te gaan, en laat ook veel sneller werken toe.
    Om gelijkaardige prestaties te krijgen moet je kijken naar de MiniMax CU300 classic of CU300 Smart,
    en naar het bijhorende prijskaartje, deze machines kan je wel vergelijken met de Robland.

Laat hier ook geen misvatting over bestaan, met beide machines klaar je de klus, alleen gaat het met de Robland een stuk vlotter. Het dubbele aan vermogen geeft je een totaal andere machine in het gebruik.
    Met 4pk zaag je al redelijk vlot de hardste houtsoorten tot 80 à100mm dik in één keer idem voor het schaven, tot 5 à 6mm afname per keer, dat gaat vooruit, je hoeft de stukken maar éénmaal door de vandikte te laten lopen om alles op maat te hebben.

Mvg,

André

Forum Rechten