onregelmatig gevormde werkstukken en de vacuumzak

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik zal niet snel de aandacht vragen voor een product, maar ik ben zelf nogal verguld met de betaalbare vacuumzak die nu ook in Nederland te koop is. Ik heb een vriend, Bart, een zeer vakbekwaam en gepassioneerde meubelrestaurator met een bedrijfje in Westervoort die al jarenlang met regelmaat opmerkte dat hij een leuk functioneel en betaalbaar vacuumsysteem zou willen aanschaffen. Zoals hij het omschreef kon ik het nooit vinden. maar tijdens de laatste weekend show attendeerde Allen Barret - hebben jullie de bestekkast gezien die Allen had gemaakt, weergaloos wat een mooi ontwerp en stuk vakmanschap is dat zeg - mij op de vacuumpers die hij had ontdekt en gebruikt. Hij was er zeer tevreden mee. De producent is http://www.roarockit.com in Amerika. Oorspronkelijk is het opgezet als een product voor het zelf maken van Skateboards maar het is inmiddels flink uitgebreid in meerdere maten. Alles te vinden op de Nederlandse snoepwinkel website voor houtbewerkers, maar dit is serieus gereedschap en geen speelgoed. Je kunt hier werkstukken mee produceren die op een andere wijze niet of slechts zeer lastig te verwezenlijken zijn.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dopeling, dat is interessant nieuws!! Ik heb op een veiling een paar maanden geleden al eens een paar kleine vacuumpompen gekocht, maar ben nog steeds op zoek naar geschikte zakken, aansluitingen, slangetjes etc. Ik ken inmiddels wel iemand die gewone plasticfolie gebruikt en dat met butyleenkit vastplakt op de randen. Maar dat kan niet bij alle vormen. Een interessante site is http://www.joewoodworker.com .

jaap
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
geïnspireerd door dit ‘eeuwen’oude topic, heb ik zo’n Roarockit besteld en het eerste fineer proefstuk (met pva) zit erin.

Nu wil ik dit ook wel voor epoxy vullingen gebruiken. Heeft iemand ervaring met epoxy en zo’n set (handpomp en vacuumzak). Ik heb wat schrik dat de epoxy te ‘vluchtig‘ is en het ventiel en eventueel het pompje vastzet ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je epoxy in vacuum laat uitharden komt de lucht eruit. Je kan eindigen met uitgehard schuim. Of dit voor lijmen opgaat weet ik niet. Voor het gieten van epoxy in ieder geval wel. Tenzij de opentijd zo lang is dat de lucht er al uit is voor het gaat uitharden.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ter info: voor diegenen die willen beginnen met fineren, wil ik mijn goede ervaringen delen

de starterkit van Roarockit, bestaande uit een zak (verschillende afmetingen beschikbaar), een handpomp, ventiel, 2 reserve dichtingen en een stuk mesh volstaat om de eerste stappen te nemen op het vlak van fineren. Waarschijnlijk kan het goedkoper, maar de starterkit kost 'slechts' 90€. De kits zijn oa te koop bij Baptist en VanHoutte
  • Zelf heb ik nog een betonplex op maat gemaakt die 'vast' in de zak blijft liggen. Zo blijft het gefineerde werkstuk mooi vlak liggen tijdens het vacumeren.
    De plaat heb ik ingepakt in mesh om het vacumeren te vergemakkelijken.
  • Ook heb ik nog extra lijm gekocht, specifiek om te fineren. De fineer vellen die ik had liggen waren te poreus en er kwam te veel lijm door het fineer heen. De fineerlijm heeft een blokker om het 'bloeden' te verminderen.
  • Ook heb ik 2 betonplex platen, ongeveer ter grootte van de vacuumzak, gezaagd waar ik warrig fineer tussen kan leggen nadat ik ze handvochtig heb gemaakt. Met wat gewicht erop wordt het fineer hopelijk mooi vlak.
Zoals je merkt heb je niet veel nodig om mooie panelen te kunnen maken om een gefineerd meubelstuk te maken. Denk er wel aan dat je kwaliteits multiplex koopt, bv berk platen.

geen enkele binding met Baptist, VanHoutte of Roarockit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.