Vogel

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Hallo,

mijn eerste bijdrage aan het forum, en ook mijn eerste beeldhouw werk.
Tijdens de open dag vorige maand onder bezielende leiding van Jac begonnen met een vogel.
Dit had ik ongeveer voor ogen:
1voorbeeld.jpg
Jac had voor de workshoppers wat houd klaar liggen, en als beginner heb ik gekozen voor een stuk vers Linden:
3stam.jpg
Eerst de ruwe vorm zagen, dan met een beitel (en veel hulp van Jac) overtollig hout verwijderen:
6ruw.jpg
Na de zaterdag middag en een beetje doorklussen op zondag (ondertussen wel mijn ogen uitgekeken op de rest van de beurs) tot hier gekomen:
7opdehelft.jpg
Afgelopen weekend thuis de draad weer opgepakt: Met rasp en schuurlinten de boel glad maken. Heb het kopje met een mesje bijgesneden, durfde dat met de beitel niet meer aan.
8glad.jpg
Helaas vond ik het erg moeilijk om de "snavel" scherp te houden maar wel het kopje mooi glad te schuren; omdat het puntje dun is schuur je het er erg snel af.

Daarna moest er nog een staart aan. Dat heb ik zo laat mogelijk gedaan omdat het blok hout makkelijker is vast te zetten. Achteraf misschien niet de juiste keus: ik wilde de staart wat omhoog en breder uit laten lopen. Maar dan moet je van de brede achterkant naar het dunste stukje toewerken. Dit voelde erg kwetsbaar en ik was al een keertje uitgeschoten, dus toen heb ik tegen beter weten in toch geprobeerd om van binnen naar buiten te werken, snijdend met een mes. Dat viel niet mee en de staart werd kleiner en kleiner, dus uiteindelijk besloten om de staart maar in een punt te laten lopen. Niet wat ik wilde maar het is wel een mooie lijn geworden vind ik zelf, geeft het toch een levendig aanzicht:

9bevrijd.jpg
Al laatste in de citroen olie:
10olie.jpg

Paar puntjes voor de volgende keer:
Eerst de vorm en dan pas de afwerking, de staart ging nu niet goed omdat ik te nerveus was het lijf wat ik al netjes had opgeschuurt weer te beschadigen.
Rekening houden dat dunne uitsteeksels deels weggeschuurt worden, dus ik had de snavel overdreven lang moeten laten voor het afwerken.
Opschuren is nog niet helemaal perfect, het voelt overal glad maar op sommige plekken zie je de "richting" waarin ik geschuurd heb; voor de olie dacht ik "zie je bijna niet" maar de olie accentueert het. Dus volgende keer nog meer gedult :)

Uiteindelijk moet dit een "sierkop" worden op een in het xy vlak draaibare kubus; als dat een beetje vorm begint te krijgen maak ik er een nieuw topic voor.

Enorm leuk om te doen en ik ben niet ontevreden met het eindresultaat! Tips / verbeterpunten zijn meer dan welkom.
 

Bijlagen

  • 9bevrijd.jpg
    9bevrijd.jpg
    70 KB · Weergaven: 319

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Toch mooi dat het je gelukt is om hem af te maken. Ik sta hier nog met draaiende ogen te kijken hoe ik verder moet met de kat (en ben nog druk met wat andere lopende projecten smoesjes genoeg:rolleyes:). Voor een snavel zou je eventueel nog een contrasterende houtsoort erin kunnen zetten, ik vind hem prima gelukt op naar de volgende?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Dat is een goed idee, een "losse" snavel van wat donkerder hout! Klein gaatje boren om de snavel in te lijmen, dat wordt vast heel mooi.
Eerst de rest maar eens maken, dan kijken of ik een los stukje zo geschuurd krijg dat het precies aansluit op een "bijna ronde kop".
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hallo Martijn, mooi werkstuk en idd een losse snavel is een goede oplossing. Als je zegt <schuren> stel ik voor dat je een volgende keer een schraapstaal eens uitprobeert, geeft een mooi glanzend resultaat.

groeten, Hans
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt Hans, ik was niet bekend met schraapstalen maar YouTube is zoals altijd erg behulpzaam. Ik ga het een volgende keer proberen!
 
Hoi Martijn,

Mooi hoor.
Ik denk als je de kop en snavel iets meer had vorm gegeven je geen snavel van ander hout hoeft toe te voegen.( Spitse punt )
Vaak is de positie van de nerf in het hout bepalend voor het resultaat. Het vooraf bepalen van hoe dat uitpakt is niet altijd even gemakkelijk.
Bij een eenvoudig of liever; abstractere vorm kun je een hout soort gebruiken met een drukkere structuur.

Gr Edwin
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Martijn, gefeliciteerd met het eindresultaat. Dapper doorzetten en leren van de “fouten” . Ik heb in Zutphen gezien van hoever je gekomen bent om dit te maken, mooi!
Wellicht zie ik je nog eens, ga in ieder geval door met beeldhouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.