Trekzaag exact 90 graden stellen

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Ik heb een nieuwe trekzaag met een maximale zaagbreedte van 320 mm. Ik wilde 600 mm zagen, dus in 2 keer. Helaas is de hoek niet helemaal exact 90 graden.hoe stel ik dat af?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is ongeveer net zo een vraag als ik ben te zwaar, hoe val ik af

Je zal met meer info moeten komen

Handtrekzaag met verstekbak, elektrische zaag, merk etc...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ongetwijfeld een afkortzaag en hoe je die afstelt is model afhankelijk, dus vooral even het boekje raadplegen (eventueel de gebruiksaanwijzing even via Google opzoeken). Mocht je er daarmee niet uitkomen dan zal er, zoals Toxiq ook al zegt, meer info moeten komen.
 

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Realiseer me dat er 2 redenen kunnen zijn. Of de 2 tegenoverliggende zijden lopen niet exact parallel, of de zaag staat niet exact op 90 graden. Er zit wel een aanslag, maar die is niet zo exact voor dit soort werk. Het is zaak dit in te stellen met een afwijking van minder dan 0.5 mm over 600 mm
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik denk Einhell? Afstellen met een goede haak die echt haaks is. De zaag is niet heel veel, kan en mag je ook niet verwachten voor zo’n prijs.
 

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Ja, was leuk prijsje bij Amazon dtl. Onderstel van HBM of zo. Ik heb een oude haak nog van mijn opa denk ik. Is ook niet echt veel haaks (haha).
Welke maar moet ik nemen en welke prijs ongeveer? Moet ik de haak dan langs de tanden leggen of is er een betere methode? Heb nog paar platen triplex liggen. Kan zagen en nameten.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Zou dan eerst een goede haak nemen. Ik stel hem altijd af met een schrijfhaak 60*40. Tegen het blad aanleggen (moet je de kap even omhoog tillen), niet de tanden, die staan vaak versprongen. En altijd de stekker uit het stopcontact!

Succes
 
P

Pel

Guest
Ik zou het gewoon met de handzaag doorzagen, want dit wordt niks, de plaat moet exact haaks vierkant zijn, daarna moet jou zaag ook nog exact haaks afgesteld zijn.

Groet Pel.
 

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Staat dat nergens simpel op dit forum. Ik heb nergens op internet op een simpele manier gelezen wat het voorstelt. Stel je hebt zijde A van een plaat. Zet zijde A tegen de geleiding. Je zaagt een snede dwars op zijde A. Je keert de plaat om en plaats zijde A tegen de geleiding. En zaagt een latje af van ongeveer 20 mm.
Je meet de breedte van dat latje over de lengte. Als hier verschil in zit, kun je de zaagtafel bijstellen. En nu die andere 3 sneden?
 

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
5 sneden methode is heel simpel. Je neemt een min of meer vierkante of rechthoekige plaat. Je zaagt de eerste snede, je draait de plaat kwartslag naar links en maakt 2e snede, weer kwartslag naar links, derde snede, kwartslag, 4e snede en kwartslag 5e snede. Dit laatste "latje" houd je 2 cm breed. Nu moet je de breedte aan het begin en einde van dit latje opmeten. Als de zaag exact 90 graden staat moeten deze maten identiek zijn. Denk eraan, het plaatje steeds links of rechts van de zaag houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.