Eettafel van visgraat lamel parket

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb voor een prikkie(25 euro) 9.25 vierkante meter splinternieuw, nog geseald in de doos onbehandeld visgraat parket gekocht
van 7cm x 44 cm en 11mm dik. Overgenomen van iemand die dit over had bij verbouwing van zijn woning. Het parket is geschikt voor
vloerverwarming. De toplaag is 3 a 4 mm.Nog niet gemeten. Het zijn 3 dozen linkse plankjes en 2 dozen rechtse.

Ik wilde hier graag een eettafel blad van maken van 2 x 1 meter. Om een beetje gelijkmatig uit te komen wilde ik de middelste banen inkorten naar ongeveer 35cm.
van elk plankje met de afkortzaag een stuk eraf zagen aan de groefzijde, en op de freestafel dan weer op elk plankje een nieuw groefje erin frezen.
De buitenste rij plankjes kunnen er zo aan gelegd worden en daarna in 1 keer met de cirkelzaag erlangs.

Op deze manier blijft het veer/groef systeem intact.

Er komt een stalen onderstel onder, welke ik ook zelf maak.

Wat zou de beste ondergrond zijn voor deze plankjes? Ik dacht zelf aan een plaat interieur multiplex van 18mm.

Ik wil de plankjes graag lijmen, welke lijm is aan te raden, en wat doe ik met de lijm die tussen de plankjes omhoog komt bij het tegen elkaar aandrukken?
Ik hoor altijd dat je dat niet direct weg mag halen maar eerst moet wachten tot het droog is?

Ik heb een oude brandwerende binnendeur die lekker vlak is. Die op de vloer van de garage leggen, daar het multiplex op en dan plankjes plakken. Daarna stuk plaat erover en daar zware spullen opzetten. Heb nog 4 betonpoeren staan, prima geschikt daarvoor lijkt mij.

Verder wil ik er een band omheen hebben, of hoe je dat moet noemen. Ook dus van 7 cm breed, de tafel moet een optische dikte hebben van 4 cm.

Nu dacht ik een eiken balk te nemen van 70mm x 40 mm en daar een stuk uitfrezen zodat er aan 1 zijde nog gewoon de 40 mm is maar de rest de dikte krijgt van 11 mm.
Een soort L er van maken dus.

Ik weet niet of dit verstandig is om dit zo aan te pakken. Een andere optie is een 11mm dikke plank en er daarna nog een 40x20mm lat tegen aan te doen op de zijkanten.
Dan krijg je wel weer extra naadjes te zien. Ik kan echter ook geen eiken balken/latten vinden in de maat 70x40.

Waar zou ik voor zoiets terecht kunnen?

Nog andere problemen waar ik tegenaan zou kunnen lopen?

IMG_1678.jpgIMG_1703.jpgQLiv-Side-to-Side-detail_MASTER_CD30X40_4-1200.jpg
 
Laatst bewerkt:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Nou, het duurde even maar de tafel is af. Ik heb uiteindelijk gewoon een plaat underlayment genomen van 18 mm en daarop de plankjes geplakt met D3 parket nadenlijm.

De zijkanten zijn van eiken planken 42mm noestvrij afkomstig van de plankencentrale uit Renkum waar ik een 4,5 cm diepe 18mm groef in het gezaagd. De laag underlayment 4 cm laten uitsteken en de balken konden er dan zo opgeschoven worden. Met lijm en
onderop nog met schroeven vastgezet. Het stalen frame heb ik op mijn werk perfect recht en haaks gelast en laten poedercoaten in de kleur Cast-Iron.

Het gehele blad 3 keer in de skylt ultramatte lak gezet. Gewoon met een goedkoop lak viltroller van de action. Goed en dik uitrollen en geen enkel streepje te zien. Tussendoor heel lichtjes opgeschuurd met de hand om wat stofjes en vezeltjes weg te halen. Het rollertje van de action was vooral omdat ik het dure speciaal aangeschafte lakrollertje nergens meer kon vinden. Laag 2 en 3 heb ik met een rollertje van de gamma gedaan uit de profi serie. Dat was geen fijn rollertje en 3 x zo duur. Action rolde veel beter.

Kleine naadjes heb ik dichtgesmeerd met alabastine vloeibaar hout. Hier ben ik minder tevreden over omdat het toch iets is verkleurd na het lakken. Maar als je het niet weet zie je het niet zo gauw.

Al met al een geslaagd project. Totale kosten rond de 400 euro compleet met alles erop en eraan. De eiken balken voor de zijkanten waren 127 euro. Het poedercoaten 100 euro. Skylt 30 euro. plaat underlayment 29 euro. visgraat parket 9.25 vierkante meter voor 25 euro. Van de 5 dozen maar anderhalve doos gebruikt. Er gaan nog meer projectjes volgen.

IMG_6070.jpg IMG_6067.jpgIMG_6075.jpgIMG_6076.jpgIMG_6073.jpg
 
Laatst bewerkt:

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Mooi project! Heb je de poten zelf van strip gelast om het h-profiel te krijgen? Kleine kiertjes kun je een volgende keer ook vullen met voegenkit, dit mengen met schuurstof van hetzelfde hout (zo fijn mogelijk, ik doe het vaak nog door een theezeefje), laten drogen en schuren. Weinig kans op verkleuren.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Mooi project! Heb je de poten zelf van strip gelast om het h-profiel te krijgen? Kleine kiertjes kun je een volgende keer ook vullen met voegenkit, dit mengen met schuurstof van hetzelfde hout (zo fijn mogelijk, ik doe het vaak nog door een theezeefje), laten drogen en schuren. Weinig kans op verkleuren.

De poot is geheel van strip gemaakt 100x6mm. De tapse punt van strip 100 en op de grote knip machine op maat gemaakt.

Ik had wel een potje schuurstof bewaard. Maar bedoel je voegenkit als in voegenkit voor de badkamer?
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Gave tafel zeg! Zoiets staat nog op mijn To Do list. Visgraat in de woonkamer hebben we al, maar voor de keuken zou t wel leuk zijn als zoiets terug kwam in de tafel.

Waarom specifiek gebruik gemaakt van "Nadenlijm"? Zou een goede gewone D3 lijm niet voldoende zijn? en heb je de mes-groef verbinding ook ingelijmd?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Gave tafel zeg! Zoiets staat nog op mijn To Do list. Visgraat in de woonkamer hebben we al, maar voor de keuken zou t wel leuk zijn als zoiets terug kwam in de tafel.

Waarom specifiek gebruik gemaakt van "Nadenlijm"? Zou een goede gewone D3 lijm niet voldoende zijn? en heb je de mes-groef verbinding ook ingelijmd?

Dank je. Ik heb nadenlijm gehaald bij de parketzaak. 5.95 voor een 500 ml flacon. Maar gewone D3 lijm van de action is net zo goed. Die nadenlijm is ook gewoon een D3 lijm. Ik heb er hongaarse punt van gemaakt. Hiermee zaagde ik ook de mes/groef weg op die plek, en heb met een schijffreesje weer nieuwe groefjes gefreesd en hier van die nep lamello's van de hornbach in gedaan.

Ik heb de mes/groef ook gelijmd ja.

Als ik er nog een zou maken zou ik de plankjes minder nauwkeurig zagen en 1 baan erop plakken. Daarna met de liniaal en cirkelzaag kaarsrecht afzagen en daar een nieuwe baan tegen aanmaken.

De 42 mm eiken zijkanten zijn van een eiken plank van de plankencentrale. Deze op mijn werk op 7 cm laten zagen en er een groef van 18mm in gemaakt. Deze schoof dan zo over de plaat underlayment heen. Gelijmd en nog met schroeven vast. Aangezien dit toch niet kaarsrecht was(plank was iets krom) heb ik dit er los tegenaan gezet met de schroeven en toen precies op de grens van visgraat en plank weer ingezaagd met de cirkelzaag. Soort vlakken maar dan anders. Hiermee haalde ik net de kromming uit de eiken balk.

Verder afgewerkt met 3 lagen skylt. Het frame heb ik ook helemaal zelf gelast en laten poedercoaten voor 100 euro.(zonder factuur)
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Guido, Nog bedankt voor je uitleg.
Ik ga binnenkort ook maar beginnen, tafel wordt 240x100.. Heb inmiddels een multiplex plaat al op maat gezaagd. Ik krijg binnenkort 7x35 cm visgraat plankjes van 6mm dik. Traditioneel dus. De man die bij mij in de woonkamer visgraat heeft gelegd, heeft in zn loods redelijk wat restjes liggen die ik zo kan krijgen. Om aan de 10mm dikte te komen, verlijm ik eerst een 4mm plaat op de 18mm multiplex. Hierop zal ik de visgraat plankjes verlijmen en als laatste met de inval zaag rondom 1cm inzagen zodat ik ook iets van een lijst er over kan zetten.
Waarschijnlijk koop ik bij Ecotools even een een jerrycan van 5L D3 houtlijm en de plankjes zal ik met een tacker nog vast zetten door het ontbreken van een mes/groef. Ik neem aan dat ik niet meer hoef te klemmen?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Hallo Jasper,

Klinkt goed maar geen ervaring mee, ik had 3mm duo plank parket. Ik had wel mes/groef erop, plankje voor plankje gelijmd op multiplex. Ik denk dat 5 liter lijm wel wat overkill is. Ik zelf heb net aan 1 liter lijm gebruikt.

Ik denk wel dat je de gaatjes van de tacker blijft zien en dus ook nog moet afwerken. Als je gaat schuren kun je het schuurstof bewaren en gebruiken om de naadjes en gaatjes dicht te maken met voegenkit voor parket.
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Die 5 liter zal ook niet voor alleen de tafel zijn hoor :) Heb meer projectjes thuis, dus een beetje houtlijm komt altijd wel van pas.
Dat van die gaatjes heb ik al besproken met de vloeren man. Zo werkt hij ook namelijk en ook bij mijn multiplank heeft hij soms kiertjes enzo bijgewerkt. Zie je werkelijk niks meer van. Nu maar hopen dat ik hetzelfde resultaat verkrijg. Ik zal straks wel een nieuw topic openen met wat fotos als ik eenmaal bezig ben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.