Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 15 van de 15
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper298 Bekijk Berichten
    Gave tafel zeg! Zoiets staat nog op mijn To Do list. Visgraat in de woonkamer hebben we al, maar voor de keuken zou t wel leuk zijn als zoiets terug kwam in de tafel.

Waarom specifiek gebruik gemaakt van "Nadenlijm"? Zou een goede gewone D3 lijm niet voldoende zijn? en heb je de mes-groef verbinding ook ingelijmd?
    Dank je. Ik heb nadenlijm gehaald bij de parketzaak. 5.95 voor een 500 ml flacon. Maar gewone D3 lijm van de action is net zo goed. Die nadenlijm is ook gewoon een D3 lijm. Ik heb er hongaarse punt van gemaakt. Hiermee zaagde ik ook de mes/groef weg op die plek, en heb met een schijffreesje weer nieuwe groefjes gefreesd en hier van die nep lamello's van de hornbach in gedaan.

Ik heb de mes/groef ook gelijmd ja.

Als ik er nog een zou maken zou ik de plankjes minder nauwkeurig zagen en 1 baan erop plakken. Daarna met de liniaal en cirkelzaag kaarsrecht afzagen en daar een nieuwe baan tegen aanmaken.

De 42 mm eiken zijkanten zijn van een eiken plank van de plankencentrale. Deze op mijn werk op 7 cm laten zagen en er een groef van 18mm in gemaakt. Deze schoof dan zo over de plaat underlayment heen. Gelijmd en nog met schroeven vast. Aangezien dit toch niet kaarsrecht was(plank was iets krom) heb ik dit er los tegenaan gezet met de schroeven en toen precies op de grens van visgraat en plank weer ingezaagd met de cirkelzaag. Soort vlakken maar dan anders. Hiermee haalde ik net de kromming uit de eiken balk.

Verder afgewerkt met 3 lagen skylt. Het frame heb ik ook helemaal zelf gelast en laten poedercoaten voor 100 euro.(zonder factuur)

Netjes kerel.

Gr Danny1984

Guido, Nog bedankt voor je uitleg.
    Ik ga binnenkort ook maar beginnen, tafel wordt 240x100.. Heb inmiddels een multiplex plaat al op maat gezaagd. Ik krijg binnenkort 7x35 cm visgraat plankjes van 6mm dik. Traditioneel dus. De man die bij mij in de woonkamer visgraat heeft gelegd, heeft in zn loods redelijk wat restjes liggen die ik zo kan krijgen. Om aan de 10mm dikte te komen, verlijm ik eerst een 4mm plaat op de 18mm multiplex. Hierop zal ik de visgraat plankjes verlijmen en als laatste met de inval zaag rondom 1cm inzagen zodat ik ook iets van een lijst er over kan zetten.
    Waarschijnlijk koop ik bij Ecotools even een een jerrycan van 5L D3 houtlijm en de plankjes zal ik met een tacker nog vast zetten door het ontbreken van een mes/groef. Ik neem aan dat ik niet meer hoef te klemmen?

Hallo Jasper,

Klinkt goed maar geen ervaring mee, ik had 3mm duo plank parket. Ik had wel mes/groef erop, plankje voor plankje gelijmd op multiplex. Ik denk dat 5 liter lijm wel wat overkill is. Ik zelf heb net aan 1 liter lijm gebruikt.

Ik denk wel dat je de gaatjes van de tacker blijft zien en dus ook nog moet afwerken. Als je gaat schuren kun je het schuurstof bewaren en gebruiken om de naadjes en gaatjes dicht te maken met voegenkit voor parket.

Die 5 liter zal ook niet voor alleen de tafel zijn hoor Heb meer projectjes thuis, dus een beetje houtlijm komt altijd wel van pas.
    Dat van die gaatjes heb ik al besproken met de vloeren man. Zo werkt hij ook namelijk en ook bij mijn multiplank heeft hij soms kiertjes enzo bijgewerkt. Zie je werkelijk niks meer van. Nu maar hopen dat ik hetzelfde resultaat verkrijg. Ik zal straks wel een nieuw topic openen met wat fotos als ik eenmaal bezig ben.

Forum Rechten