Afstandsbediening voor apparatuur in de werkplaats

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hallo,

Zijn er forumleden die gebruik maken van een afstandsbediening voor het aan- en uitschakelen van apparatuur? Ik denk dan aan: afzuiging, verwarming en ventilatie.

Ik zal het even toelichten: Ik overweeg om een infraroodpaneel als verwarming van mijn werkplaats aan te schaffen. Deze wordt dan aan het plafond opgehangen. Ik ga daar voorlopig geen thermostaat op aansluiten. Gewoon aan als het te fris is en uit als de temperatuur naar wens is of ik stop met werken. Daarnaast heb ik nog een aantal rituelen bij aanvang van het werken: luchtfilter inschakelen en de festool stofzuiger alvast op slave-modus zetten. Ik zou dat graag met 1 of meer knoppen op een afstandsbediening doen.

Ik zat te kijken naar het bekende klikaanklikuit systeem, maar het lijkt erop dat die meer voor lichte huishoudelijke apparatuur (zoals lampen) geschikt is. Als je gaat googlen, kom je al snel in een wirwar van domotica oplossingen, maar gevoelsmatig maakt het dat nodeloos ingewikkeld.

Hopelijk is hier iemand die iets vergelijkbaars in zijn of haar werkplaats gebruikt. Ik lees dan graag je ervaringen.

Groet,
Arjaan
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ook toevallig, net vanmiddag 2 infrarood panelen aangesloten, deze bedien ik met klikaanklikuit! Ook mijn verlichting bedien ik hiermee, ben er erg tevreden mee. (Mis nog een verklikker dat er een paneel aan staat, gebruik nu de alles uit knop op kaku)

ze kunnen makkelijk 2000w schakelen en kosten maar een paar tientjes de 3
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Wow! Dat is toevallig.

Ik vind overigens ook klikaanklikuit pluggen die tot 3500 Watt bruikbaar zijn. Dat lijkt me meer dan genoeg voor een paar panelen of een Festool afzuiger in slavemodus met een Kapex-60 eraan.

Dan toch even een zijspoortje: hoe groot (m3) is je werkplaats en wat voor panelen heb je aangeschaft?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb 40m2, inhoud is niet van belang bij infrarood panelen, ze verwarmen alleen wat ze aanstralen, bij mij de werkbank en vlak en vandikte gedeelte van de werkplaats. Maximaal 40% van de ruimte is nu aangenaam warm, voordeel is snel, nadeel is dus beperkte aanstralings oppervlakte.

panelen gekocht bij “thuisbaas” van Urgenda, oorspronkelijk voor boven de bank, tv kamer en na verhuizing voor werkplaats. Panelen zijn 120x60...ThermIQ TH12060

o ja per plug dus 2300w en ik schakel alles apart dan kom je niet snel aan de 2300w
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.