Beitelbakkie voor 8 beitels.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Op verzoek van ons gewaardeerd forumlid Rendew, het maak proces, helaas (nog) geen filmpje.
We starten met wat mooi mahonie ongeveer 15mm dik, de afmetingen van het bakkie worden 210mm bij 130mm bij 180mm (lengte, breedte en hoogte) bovenzijde en onder 210mm bij 70mm.

IMG_6331.jpg

Vizier zagen op de cirkelzaag van de schuine zijden, de voor en achterzijde afgekort op de radiaalzaag.

IMG_6332.jpg

De zijden samen klemmen en gelijkschaven met m'n Stanley gage nr 5

IMG_6333.jpg

Met een scherpe schaaf mag kops mahoniehout geen probleem zijn!

IMG_6334.jpg

IMG_6335.jpg

IMG_6336.jpg

Dan met m'n zwaluw aftekenhoutje de staarten aftekenen en met ditzelfde houtje haaks overhalen.

IMG_6338.jpg

Vervolgens de borstlijnen met een kruishoutje aanbrengen een haartje dikker als het hout is, zodat je na afloop de boel netjes kan aanschaven.
Geen foto van gemaakt, dom. :)
IMG_6339.jpg

Staartjes zagen

IMG_6342.jpg

En met het spanzaagje het afval wegzagen

IMG_6346.jpg

Schoonhakken van de borstlijnen staarten

IMG_6347.jpg

Alle staarten klaar en schoon.

IMG_6348.jpg

Aftekenen per kant van de huizen nog geen foto maar moet er nog drie dus dat komt nog

IMG_6349.jpg

Een hoek zo goed als klaar

IMG_6350.jpg

En deze set beitels komen er in

IMG_6352.jpg

Morgen maar weer verder met de andere hoeken.

Groetnis, Roeland

zou het ook even op de proef site zetten maar de foto bestanden zijn te groot, jammer, hoop dat dit in de toekomst wel gaat lukken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Filmpie geen probleen toch, aan de hand van deze foto's kan Rendew vast en zeker dit proces herhalen en meteen een filmpje maken :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Top Roeland, en het filmpje gaat er toch ook wel komen he !

F6665488-3C58-43CB-A671-F8995C2AF885.jpg

Dus als ik het goed heb zijn dit de maten van de trapeze vorminge plankkies waar de staartjes in zitten :p
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Over een filmpje gesproken. Het is al een tijdje geleden weer dat ik een filmpje op YT heb gezet. Woensdagochtend dus de sony handicam opgesteld en begonnen met het filmen van de arbeid. Bleek later een deel van de werkzaamheden niet op de camera te staan Geheugen vol :)
Vervolgens de boel op m'n computer gezet en toen begon de ellende ik werk met Imovie het uploaden naar YT ging dus niet op een gegeven moment was de schatting 84 uur. Uiteindelijk de boel na heel veel pogingen geannuleerd en het spul naar mp4 gezet en toen ging het wel. Snap echt niet waarom ik geen HD film kan uploaden.
Maar goed hier het filmpje.


Het bakkie is inmiddels klaar hier wat foto's van het gebeuren

Bakkie verlijmd, helaas geen foto's geen tijd tijdens het lijmen.

IMG_6359.jpg

IMG_6361.jpg

Latjes voor de bestelhouders schulpen op mn tafelzaag

IMG_6364.jpg

Afkorten en op maat zagen

IMG_6367.jpg

IMG_6368.jpg

Met een kruishoutje een middenlijn gezet en de hart afstanden uitgezet om vervolgens met de kolomboor de gaten te boren eerst voorboren met boortje 14mm

IMG_6370.jpg

Dan met de getrapteboor opboren tot 20mm

IMG_6372.jpg

IMG_6373.jpg

Dan per gat de uitsparingen zagen en uitsnijden

IMG_6374.jpg

De houdertjes aan de lijm kant iets arm schaven zodat de beitels wat rechter in het bakkie gaan staan (schuine kant iets opheffen).

IMG_6376.jpg

Alle zijde opschaven en de houdertjes verlijmen

IMG_6378.jpg

Bovenzijde van het bakkie opschaven

IMG_6379.jpg

Onderzijde: schuinte van de staarten doorzetten naar het midden en inzagen en schoonsteken.

IMG_6381.jpg


IMG_6382.jpg

In de olie

IMG_6383.jpg

En zo goed als klaar.

IMG_6390.jpg

Het enige wat nog rest is aan voor en achterzijde 4 messing "bolletjes" aanbrengen zodat deze zijden niet beschadigen waneer ze op de werkbank ligt. En een ander bijkomend voordeel het bakkie ligt dan altijd stabiel.

Groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Top Roeland !
Moest wel effies lachen toen jij zoiets zei van : hoe beter je zaagd hoe minder opschoon werk je hebt en dit was de eerst vandaag dus moet er weer inkomen Nu Roeland de laatste keer dat ik een handzaag heb gebruikt is kissie II pak weg 3 jr geleden ;-)

Jammer dat je geen movie /kiekjes hebt gemaakt van hoe je het binnen werk hebt gemaakt en bevestigd ( koud gelijmd neem ik aan).
-Oeps zie net dat je er foto’s heb bijgezet toen ik de movie aan het bekijken was

Nu je de plankenkoorts overwonnen hebt op naar de volgende !
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jammer dat je geen movie /kiekjes hebt gemaakt van hoe je het binnen werk hebt gemaakt en bevestigd ( koud gelijmd neem ik aan).
-Oeps zie net dat je er foto’s heb bijgezet toen ik de movie aan het bekijken was

Nu je de plankenkoorts overwonnen hebt op naar de volgende !

Inderdaad koud verlijmd.
EHH nog z'on beitel bakkie???

groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Moet ik alleen nog wat plankkies scoren en zo’n trappenboor, zag dat die van Roeland een 9 trap boor is die van .... tot ....mm gaat en ook de 20 mm trap heeft moet ik alleen nog de juiste vinden .
Zag ze in allerlei maten en prijzen voorbij komen baptist heeft alleen een zet van 3 en een tikkie prijzig .

Mischien kan Roeland wat licht in de duisternis brengen .
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Moet ik alleen nog wat plankkies scoren en zo’n trappenboor, zag dat die van Roeland een 9 trap boor is die van .... tot ....mm gaat en ook de 20 mm trap heeft moet ik alleen nog de juiste vinden .
Zag ze in allerlei maten en prijzen voorbij komen baptist heeft alleen een zet van 3 en een tikkie prijzig .
Mischien kan Roeland wat licht in de duisternis brengen .
Misschien Spaander ook, deze zijn ook betaalbaar.
https://www.ecotools.nl/hss-stappenboren/
Mvg, :).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dank je Spaander het plaatsen van het filmpje had wat voeten in de aarde.
groetnis, Roeland


Ja dat had ik begrepen, maar ik moest net als rendew ook even lachen over:

“Oeps, een beetje zenuwachtig voor de tunnel” en
“dit is mijn eerste vandaag, dus is het ff inkomen weer”

Als zo een ervaren vakman dit zegt dan gaat hij alleen voor het allerbeste!

Mvg, :).
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Inderdaad koud verlijmd.
EHH nog z'on beitel bakkie???

groetnis, Roeland

eigenlijk wel he ;-) want in het bakkie zitten nu niet de Stanley beiteltjes .

Natuurlijk mag je ook een ander klein projectje lanceren .
Eerlijk gezegd hoop ik dat de houtwurmpjes van het forum straks op de open dag met allerlei varianten aan komen .
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tja voor m'n SW beiteltjes heb ik al een mooi kissie gemaakt waarin ze om en om plat liggen. En dat kissie past weer in een ander kissie welke met een japanse sluiting word afgesloten. Maar volgens mij heb ik dat ook al eens een tijdje terug gepost.
Ga waarschijnlijk wel een how to make een futselplankje maken op een filmpje dan hè want ik had er al een aantal gemaakt het is wel een leuk tussendoor projectje.

Groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Nadat Roeland effies in rap tempo het beitelbakkie gemaakt heeft dacht ik nu moet ik het ook maken he .
Dus gekeken wat voor plankjes ik had wat nootjeshout en kersen alleen was die ruim 21 mm dik moet kunnen .

Roeland ging gelijk op de “gevaarlijke toer “ vizierzagen nu dat gaat deze chaotische neurotische zenuwenlijder niet aan beginnen he
zie in gedachte al een giga kickback en vliegt tof plankkie dwars door het raam heen .
Dus het groene stekker apparaat op 80 graden gezet hoop dat Roeland dat okay vindt.
2D8E2C91-B496-4070-AD64-164BD51AD8C7.jpg
Vervolgens heb ik de truuk toegepast welke Rob Cosman toepast, hij schaaft namelijk aan de staarten kant (binnenzijde)een miniscule laagje af .... dat maakt het overnemen van de staarten op het pennen bord gemakkelijker mijn eigen variant toegepast op de freestafel .
439541A9-82C0-46D1-A484-27357B959F31.jpg


Roeland was er erg duidelijk over:5 staarten ,dus de passer er op los gelaten en de staartjes afgetekend vindt het een mooie methode .
D37367A2-1BAC-47AC-AFB1-13E385C5E600.jpg

Met behulp van zo’n hulp stukkie met magneet de staartjes gezaagd ,werkt prima!

Roeland liet toen zien hoe hij met behulp van de Stanley no4 de staartjes overneem op het pennenbord heb ik ook geprobeerd met een SW Stanley no4 maar ....

2CD93413-AE1D-456A-B6E9-C06D0CD38DF6.jpg
Het beviel echt niet ....heb er toen mijn show-paardje voor gebruik is ook een no 4 maar dan een LN ......wereld van verschil ;-)

Door dat je er aan de binnenzijde van het staarten plankje dat randje afgeschaafd hebt,naja gefreesd dan ,verschuift het niet wat je kon zien in het filmpje van Roeland


Het eerste pennen bord de pennen gezaagd en gepast en eureka het zit .
3A03841D-BE4B-4FC6-8D25-A4D833A722FE.jpg
Tja en dan het ander pennen bord aftekenen moet het zooitje wel uit elkaar zit lekker strak .

Snik :-(
6D303158-AC32-4582-B7E5-AD0D28FEA512.jpg

gloeiende shit !! @€#*&n }

Zit effies in een dippie.
 
P

Pel

Guest
Komop Rendew, wat lijm er aan klemmen en morgen weer verder.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.