Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Post Beitelbakkie voor 8 beitels.

Op verzoek van ons gewaardeerd forumlid Rendew, het maak proces, helaas (nog) geen filmpje.
    We starten met wat mooi mahonie ongeveer 15mm dik, de afmetingen van het bakkie worden 210mm bij 130mm bij 180mm (lengte, breedte en hoogte) bovenzijde en onder 210mm bij 70mm.

IMG_6331.jpg

Vizier zagen op de cirkelzaag van de schuine zijden, de voor en achterzijde afgekort op de radiaalzaag.

IMG_6332.jpg

De zijden samen klemmen en gelijkschaven met m'n Stanley gage nr 5

IMG_6333.jpg

Met een scherpe schaaf mag kops mahoniehout geen probleem zijn!

IMG_6334.jpg

IMG_6335.jpg

IMG_6336.jpg

Dan met m'n zwaluw aftekenhoutje de staarten aftekenen en met ditzelfde houtje haaks overhalen.

IMG_6338.jpg

Vervolgens de borstlijnen met een kruishoutje aanbrengen een haartje dikker als het hout is, zodat je na afloop de boel netjes kan aanschaven.
    Geen foto van gemaakt, dom.
    IMG_6339.jpg

Staartjes zagen

IMG_6342.jpg

En met het spanzaagje het afval wegzagen

IMG_6346.jpg

Schoonhakken van de borstlijnen staarten

IMG_6347.jpg

Alle staarten klaar en schoon.

IMG_6348.jpg

Aftekenen per kant van de huizen nog geen foto maar moet er nog drie dus dat komt nog

IMG_6349.jpg

Een hoek zo goed als klaar

IMG_6350.jpg

En deze set beitels komen er in

IMG_6352.jpg

Morgen maar weer verder met de andere hoeken.

Groetnis, Roeland

zou het ook even op de proef site zetten maar de foto bestanden zijn te groot, jammer, hoop dat dit in de toekomst wel gaat lukken.

Mooi hoor, benieuwd naar het eind resultaat

Filmpie geen probleen toch, aan de hand van deze foto's kan Rendew vast en zeker dit proces herhalen en meteen een filmpje maken :-)
    Met een hamer past alles...

Top Roeland, en het filmpje gaat er toch ook wel komen he !

F6665488-3C58-43CB-A671-F8995C2AF885.jpg

Dus als ik het goed heb zijn dit de maten van de trapeze vorminge plankkies waar de staartjes in zitten
    rechtsonhandig en linksonmogelijk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
    Top Roeland, en het filmpje gaat er toch ook wel komen he !

F6665488-3C58-43CB-A671-F8995C2AF885.jpg

Dus als ik het goed heb zijn dit de maten van de trapeze vorminge plankkies waar de staartjes in zitten
    Dat heb je helemaal goed en vijf staartjes per zijde

groetnis, Roeland

Over een filmpje gesproken. Het is al een tijdje geleden weer dat ik een filmpje op YT heb gezet. Woensdagochtend dus de sony handicam opgesteld en begonnen met het filmen van de arbeid. Bleek later een deel van de werkzaamheden niet op de camera te staan Geheugen vol
    Vervolgens de boel op m'n computer gezet en toen begon de ellende ik werk met Imovie het uploaden naar YT ging dus niet op een gegeven moment was de schatting 84 uur. Uiteindelijk de boel na heel veel pogingen geannuleerd en het spul naar mp4 gezet en toen ging het wel. Snap echt niet waarom ik geen HD film kan uploaden.
    Maar goed hier het filmpje.

Het bakkie is inmiddels klaar hier wat foto's van het gebeuren

Bakkie verlijmd, helaas geen foto's geen tijd tijdens het lijmen.

IMG_6359.jpg

IMG_6361.jpg

Latjes voor de bestelhouders schulpen op mn tafelzaag

IMG_6364.jpg

Afkorten en op maat zagen

IMG_6367.jpg

IMG_6368.jpg

Met een kruishoutje een middenlijn gezet en de hart afstanden uitgezet om vervolgens met de kolomboor de gaten te boren eerst voorboren met boortje 14mm

IMG_6370.jpg

Dan met de getrapteboor opboren tot 20mm

IMG_6372.jpg

IMG_6373.jpg

Dan per gat de uitsparingen zagen en uitsnijden

IMG_6374.jpg

De houdertjes aan de lijm kant iets arm schaven zodat de beitels wat rechter in het bakkie gaan staan (schuine kant iets opheffen).

IMG_6376.jpg

Alle zijde opschaven en de houdertjes verlijmen

IMG_6378.jpg

Bovenzijde van het bakkie opschaven

IMG_6379.jpg

Onderzijde: schuinte van de staarten doorzetten naar het midden en inzagen en schoonsteken.

IMG_6381.jpg

IMG_6382.jpg

In de olie

IMG_6383.jpg

En zo goed als klaar.

IMG_6390.jpg

Het enige wat nog rest is aan voor en achterzijde 4 messing "bolletjes" aanbrengen zodat deze zijden niet beschadigen waneer ze op de werkbank ligt. En een ander bijkomend voordeel het bakkie ligt dan altijd stabiel.

Groetnis, Roeland

Top Roeland !
    Moest wel effies lachen toen jij zoiets zei van : hoe beter je zaagd hoe minder opschoon werk je hebt en dit was de eerst vandaag dus moet er weer inkomen Nu Roeland de laatste keer dat ik een handzaag heb gebruikt is kissie II pak weg 3 jr geleden ;-)

Jammer dat je geen movie /kiekjes hebt gemaakt van hoe je het binnen werk hebt gemaakt en bevestigd ( koud gelijmd neem ik aan).
    -Oeps zie net dat je er foto’s heb bijgezet toen ik de movie aan het bekijken was

Nu je de plankenkoorts overwonnen hebt op naar de volgende !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
    Jammer dat je geen movie /kiekjes hebt gemaakt van hoe je het binnen werk hebt gemaakt en bevestigd ( koud gelijmd neem ik aan).
    -Oeps zie net dat je er foto’s heb bijgezet toen ik de movie aan het bekijken was

Nu je de plankenkoorts overwonnen hebt op naar de volgende !
    Inderdaad koud verlijmd.
    EHH nog z'on beitel bakkie???

groetnis, Roeland

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Prachtig werk Roeland, bedankt voor het plaatsen.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, .

Moet ik alleen nog wat plankkies scoren en zo’n trappenboor, zag dat die van Roeland een 9 trap boor is die van .... tot ....mm gaat en ook de 20 mm trap heeft moet ik alleen nog de juiste vinden .
    Zag ze in allerlei maten en prijzen voorbij komen baptist heeft alleen een zet van 3 en een tikkie prijzig .

Mischien kan Roeland wat licht in de duisternis brengen .

Forum Rechten