freestafel lift

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Geen ervaring mee, maar als de freeslift verloopt met het omhoog draaien, dan heeft dat volgens mij geen invloed op de frees zelf omdat deze zijn eigen geleiders heeft en zo recht blijft.

Wel een leuk systeem trouwens. Gaat best goed werken denk ik.
 

Sparks

Nieuw lid
25 nov 2018
4
0
Hallo,

Heb hem onlangs ontvangen maar helaas heeft hij niet gebnoeg kracht om tegen de veerdruk van mijn freesmachine in te komen.
Totdat ik een meer permanente oplossing heb gevonden gebruik ik een potkrikje.

Mvg
Al
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Als je je frees permanent onder een tafel hangen hebt, kan je ook gewoon de veren in de geleiders verwijderen. Dan heeft de lift vrijwel geen weerstand meer.

*edit: het is wel raadzaam om te zorgen dat je frees nog altijd zijn lucht kwijt kan als de uitgang van de koeling op het raakvlak zit met de lift.
 

Sparks

Nieuw lid
25 nov 2018
4
0
Je krijgt de moer niet gedraaid tegen de veerkracht in.

@Petrolhead,
Dit is misschien ook een optie, heb ik niet aan gedacht.
In principe zou de machine door zijn eigen gewicht naar beneden moeten zakken.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Heb er net zo eentje besteld, wel een ander typetje, zal je het resultaat laten weten!

Wel goede opmerking van je petrolhead, daar had ik nog niet aan gedacht! :)
 

Sparks

Nieuw lid
25 nov 2018
4
0
En de knop vervangen voor een zwengeltje?

Ik heb de knop er af gehad met de gedachte om er een moer met contramoer op te zetten zodat ik hem evt met een ratel kan verstellen.
Heb hier verder van afgezien omdat de constructie op zich niet zo stevig is dat je echt dingen met kracht moet gaan forceren.

Denk dat veren er af, of vervangen door een lichtere versie het probleem adequater kan oplossen.
Ga dit komende dagen proberen.
 

Sparks

Nieuw lid
25 nov 2018
4
0
Ik heb de knop er af gehad met de gedachte om er een moer met contramoer op te zetten zodat ik hem evt met een ratel kan verstellen.
Heb hier verder van afgezien omdat de constructie op zich niet zo stevig is dat je echt dingen met kracht moet gaan forceren.

Denk dat veren er af, of vervangen door een lichtere versie het probleem adequater kan oplossen.
Ga dit komende dagen proberen.


Het werkt zonder veer. Wat betreft ventilatie door de kap, daar moet ik nog naar kijken. Misschien wat extra gaatjes of sleuven aan de zijkant maken.

Geen idee hoe ik hier een foto moet plaatsen anders had ik die toegevoegd.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij wel duidelijk geworden dat de freeslift niet krachtig genoeg is. Omdat ik de bovenfrees ook "los" gebruik is de veer eruit halen geen optie. Ik ga eens kijken naar de andere mogelijkheden.
Het.
Martie
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De allersimpelste manier is een potkrik of een schaarkrikje
Een systeem van bovenaf te bedienen is wel mooier maar ook lastiger te maken
ook hier denk ik wel eens over na, want ik wil mijn CMS vervangen voor een zelfbouw
Simpele reden is de groeven in de cms maakt het een onding om in te bouwen, het ligt nooit overal strak met het werkblad
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik heb voor mijn bovenfrees gewoon een autokrik gepakt, hier de zwengel er af gehaald en een grote draaiknop geprint welke ik op het oogje voor de zwengel heb vastgezet.
Vanuit de bovenkant verstellen is inderdaad mooier, maar dit werkt ook goed.
 
P

Pel

Guest
Ik heb het blad waar de frees aan hangt scharnierend gemaakt, zo kan ik de frees ongeveer op de gewenste diepte instellen, en met de fijn afstelling kan ik nog nastellen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.