Terrarium als aquariumkast - draagkracht multiplex?

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
In het verleden heb ik al enkele terraria zelf gemaakt, die allen al 5 of meer jaar mee gaan ondertussen.
Echter is onlangs mijn baardagaam gestorven en nu heb ik sinds kort een stekelstaartvaraantje. Echter vanwege het karakter van de soort wil ik hem graag in de living hebben wonen, waar hij goed aan ons wennen kan.

Wegens plaatsgebrek is er maar één optie waar ik plek kan maken: ónder mijn schilddenaquarium!

De huidige bak is 140x50cm, op de nieuwe locatie heb ik ongeveer 160x60cm plek. Die ruimte wil ik dan ook optimaal benutten, waardoor ik geen dik balkenframe wil gebruiken wat ten koste gaat van de binnenruimte van de nieuwe bak.
Bovendien wil ik graag zowel de binnen als de buitenzijde van de bak vrij netjes kunnen afwerken.
Hierbij moet ik dus wel rekening houden met het feit dat er een 100x50x50 schildpadaquarium bovenop komt, met ongeveer 140kg aan water & zand (bak is maar ruim de helft gevuld gezien het schildpadden zijn). Daarnaast komt een kleine kastruimte, enerzijds om allerlei toebehoren weg te werken, anderzijds om te voorkomen dat de kat bovenop het meubel springt en het aquarium gaat lastig vallen.

Daarom wil ik het nieuwe meubel graag bouwen uit 18mm multiplex, op veel plaatsen dubbel uitgevoerd tot 36mm.
Hierbij baseer ik mij enigzins op het idee dat je daarmee zelfs een 1500L aquarium kan bouwen, aldus Joey "King of DIY" ,
een youtuber die ik al een tijd volg (https://www.youtube.com/watch?v=6FDUfglurns)
In theorie geeft 18mm multiplex in 2 lagen verlijmd & geschroefd een houtdikte van 36mm, die vanwege de alternerende lagen sterker is dan 36mm massief vurenhout.

Maar toch twijfel ik momenteel nog wat over de sterkte van deze constructie, volstaat dit wel om alles (op lange termijn!) te kunnen dragen?

De constructie is 160x60x110. Alles bestaat uit 18mm multiplex, behalve de pootjes en de dwarsbalken bovenin, die uit 3.8x6.8cm noorse den bestaan.

Uiteraard komen er in de voorzijde 2 schuiframen. Daarom is het dan ook nog extra belangrijk dat het geheel niét doorbuigt, wat dan komen de ramen klem te zitten...

vooraanzicht compleet
front.jpg

achteraanzicht, aquarium & bovenblad (ook18mm) onzichtbaar om de binnenkant te tonen. Dwarsbalken voor ondersteuning van het aquarium, en ruimte eronder in een vals plafond om kabels etc van de verlichting weg te werken.
back_notop.jpg

onderzijde met pootjes en dwarsbalken. De bodem van de bak zal 20cm grond, zand en stenen bevatten en mag dus ook niet doorbuigen. Hier overweeg ik nog dwarsbalken van links naar rechts toe te voegen tegen het doorhangen.
bottom.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Qua draagvermogen is massief sterker dan multiplex. De kopse lagen bij multiplex helpen niet echt bij een overspanning, integendeel zelfs.
Zou de binnenliggende draagstructuur opbouwen met 2 langsliggers uit massief grenen van 35 x80mm. Al de rest mag uit multiplex vervaardigd worden zoals op je tekening voorzien.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Zou de binnenliggende draagstructuur opbouwen met 2 langsliggers uit massief grenen van 35 x80mm.

Bedoel je dan de draagstructuur van het deksel bovenaan? Of ook verticaal langs de zijden?
Dat laatste wil ik namelijk vermijden omdat ik de binnenzijde graag een gladde ruimte wil houden (ivm onderhoud, vochtbestendig maken, ...) en ik wil de draagstructuur zoals gezegd ook niet langs buiten omdat het me dan 7cm binnenruimte kost...

Net onder het deksel rondom rond een massieve draagstructuur maken is geen probleem, al opteer ik dan waarschijnlijk voor 38x68 geschaafd RND.
 

tuoh

Oud hout
Ja, enkel de twee binnenliggende horizontale liggers waar bak en klein kastje op komen te staan. De bruggen tussen de liggers mogen wel van multiplex zijn, net als de rest van de kast(en).
Die beide massieve liggers gaan zeker niet doorbuigen onder het gewicht. Laat deze aan de zijkanten IN het binnenliggende paneel dragen. Zo word het gewicht overgedragen op de buitenste poten.
Het stel poten in het midden mag dan verdwijnen, die zitten daar niks te doen, tenzij er een optische reden is.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De middenste poten zijn deels optisch (andere kasten in huis hebben op vergelijkbare afstanden pootjes), maar ook deels structureel.
De bak zelf wordt ook gevuld met 20cm grond & stenen dus zal ook snel 75+kg bevatten. Dus zelfs met het gewicht van het aquarium overgedragen op de zijwanden, zit er flink wat belasting in het midden van de bak. De huidige bak is met de jaren in het midden een héél klein beetje doorgezakt (<1cm op 9jaar gebruik) ondanks dat hij op 2 tafeltjes staat en dus ondersteuning heeft tot kort bij het midden.

Daarom ga ik vanavond even het ontwerp updaten, door zowel binnenin vlak onder het deksel als onder de bodemplaat (die ik enkele cm naar boven ga trekken, hoogte heb ik genoeg) een massief kader toe te voegen met enkele dwarsbruggen. Die dwarsbruggen maak ik ook gewoon van RND, dat kost amper extra maar is wel een stuk vlotter te verwerken.

Alvast bedankt voor je hulp Tuoh!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dan krijg je dus dit als resultaat:

mushu_multiplex.jpg

mushu_multiplex_2.jpg

Ik besef dat het frame onderaan meer sterkte zou bieden tegen doorbuigen als ik de balken rechtop plaats, maar dan verlies ik hoogte (of wordt het meubel onpraktisch hoog). In principe zou de 18mm plaat al moeten volstaan (daar deze langs boven rechtgehouden wordt door de voor en achterzijde), nog eens 3.8cm massief hout eronder zal wel volstaan lijkt me.
In het vals plafond heb ik sowieso voldoende ruimte, dus daar plaats ik de balken verticaal voor maximale ondersteuning tegen doorbuigen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ondertussen ben ik flink aan de slag gegaan :)

Het hout is geleverd, ik heb de nodige schroeven opgehaald, verf en toebehoren gekocht, ... Het enige wat ik nog mis is de epoxyhars (die is onderweg) voor het waterdicht maken, en de ruitjes die ik nog moet bestellen.
De bak in elkaar zetten is uiteraard vrij snel gebeurd. Alle stukken van de 2e buitenlaag zijn verlijmd en geschroefd voor de zekerheid. De schroefgaten heb ik opgevuld met kneedbaar hout, ik ben benieuwd hoe zich dat straks laat schuren...

Eerst en vooral onze bewoner in zijn huidige stek :) 't lijkt al een flinke jongen op deze foto, maar eigenlijk is ie nog maar 20-25cm groot...

48378727-2209525082647939-2300340645006409728-n.jpg



Stapeltje multiplex :)
48425048-10215981013052378-7854436298851876864-n.jpg



Alle begin is makkelijk
photo-2018-12-28-15-39-04.jpg


photo-2018-12-28-15-39-01.jpg


photo-2018-12-28-15-38-54.jpg



Pootjes in de maak. Ik twijfelde hoe ik deze moest vastzetten aan het geheel, met name omdat ze deels onder het bodemkader liggen en deels onder de zijwanden die zo ook ondersteund worden.
Uiteindelijk heb ik M8 bouten verzonken in de poten en vastgezet in de bak met inslagmoeren, en het geheel ook nog verlijmd.

photo-2018-12-28-15-38-50.jpg


Binnenkader compleet, en de 2e laag er volledig tegen gezet. Qua stevigheid lijkt het mij wel snor zitten, onder mijn 90+ kg geeft het geheel in elk geval geen krimp :p

48423585-2209525145981266-5097158824867921920-n.jpg



Uiteraard af en toe wat hulp van zoonlief :)
photo-2018-12-28-15-38-40.jpg


Zo staat ie er nu bij:
49152986-2209525175981263-7061115921854627840-n.jpg


Het kastje linksboven wordt nog voorzien van een deurtje met wat ikea BLUM scharniertjes (moest toch in de ikea zijn :p ), van de reststukjes multiplex heb ik ondertussen een kadertje gemaakt waarin ik 6 stopcontacten kwijt kan, zodat ik netjes alle verlichting, timers en thermostaten kan aansluiten op een makkelijk bereikbare plek.
Helaas vriest het momenteel flink in de garage, dus daar epoxy gaan verwerken is geen optie. Ik hoop het gevaarte te verhuzien naar mijn (bijzonder kleine) werkplaats, waar ik het met mijn elektrisch verwarmingkje kan bijwarmen tot hoog genoege temperaturen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.