Ashley Iles

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben aan het uitkijken voor enkele nieuwe draaigutsen waaronder een spindelguts continentale vorm.

B839080_839_Continental_Spindle_Gouge_Unhandled.jpg

De meeste van mijn draaibeitels zijn van Robert Sorby. Ik ben tevreden over deze beitels, maar Ashley Iles is iets goedkoper en ik wil ook eens wat anders proberen. Heeft er iemand ervaring met deze draaibeitels? Voornamelijk standtijd vind ik belangrijk. Ik koop mijn beitels zonder handvat (meegeleverde handvaten zijn te kort naar mijn zin), dus die doen niet mee in pro of contra.

Mathieu
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb een afruwguts van AI formaat dakgoot. Het was destijds mijn eerste gekochte draaibeitel naast alle krijgertjes.
De guts functioneert naar alle tevredenheid en ik ben dan ook niet ontevreden over de standtijd.
Deze heb ik toen gekocht bij Joost Kramer in Utrecht. Hij verkoopt ze nog steeds: http://houtdraaierijkramer.nl/gereedschap/
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een afruwguts van AI formaat dakgoot. Het was destijds mijn eerste gekochte draaibeitel naast alle krijgertjes.
De guts functioneert naar alle tevredenheid en ik ben dan ook niet ontevreden over de standtijd.
Deze heb ik toen gekocht bij Joost Kramer in Utrecht. Hij verkoopt ze nog steeds: http://houtdraaierijkramer.nl/gereedschap/

+1 - ik heb een aantal ashley iles beitels, met name gutsen en een dikke afsteekbeitel (beading and parting tool). Ik ben er erg tevreden over - en ook over de service - je koopt rechtstreeks bij de producent...
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Hier nog één die zeker niet ontevreden is na 6 jaar. Ze doen echt niet onder van de sorby en crown beitels die ik ook heb.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Goede ervaringen dus.
De guts die ik graag wilde (25 mm) is echter uitverkocht, zowel in pattern als continental.
Wie kan mij uitleggen wat het verschil tussen een pattern en een continental is?
Verzendkosten vind ik ook wat bizar. Twaalf procent van het aankoopbedrag. Precies iets Brits want bij Tuff Saws worden de verzendkosten ook hoger als je meer besteld.
 

tuoh

Oud hout
De continentale gutsen zijn fantastisch om snel een boel hout weg te nemen, en voor het snel draaien van grote uithollingen. De afwerkingsgraad van het draaiwerk oogt hetzelfde als met de platte beitel. Daar klomt geen schuurpapier meer aan te pas. Bij deze gutsen staat de leunspaan best een stuk hoger boven het midden.
Voor kleine uithollingen en bolletjes vind ik het Engelse model dan weer fijner werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.