Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 32
    Ik zie het nu ja. Maar deze kan weer niet kantelen? Mijn idee is een dubbele scharnier, zodat ik variabel ben in de hoogte, maar bij het plaatsen van het werkstuk de liniaal makkelijk kan optellen en op het werkstuk leggen. Maar met bovenstaande, als je het makkelijke even kan optillen, werkt het ook. De lengte van de liniaal kun je uiteraard zelf bepalen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Ik zie het nu ja. Maar deze kan weer niet kantelen? Mijn idee is een dubbele scharnier, zodat ik variabel ben in de hoogte, maar bij het plaatsen van het werkstuk de liniaal makkelijk kan optellen en op het werkstuk leggen. Maar met bovenstaande, als je het makkelijke even kan optillen, werkt het ook. De lengte van de liniaal kun je uiteraard zelf bepalen.
    Jawel, die kan wel kantelen. De liniaal zit aan 1 kant van en die kant kan ook kantelen. De andere kant valt de gleuf van de liniaal in een pin, zodat er geen zijdelingse beweging mogelijk is.

A571AA28-43CF-427A-8D48-7837062CBFD1.jpg

Gisteren toch nog wat tijd gevonden om verder te werken.

De geleiders voor de rail zijn vastgeschroefd aan het onderstel. Hierdoor kan ik ze niet bijstellen als dat nodig is, zoals dat wel kan bij de Festool MFT/3. Maar waarschijnlijk is dat ook niet nodig. Mocht dat wel nodig zijn, dan maak ik van de schroefgaten slobgaten, zodat ik wat afstelmogelijkheden heb.

De liniaal heb ik uitgelijnd via de gaten en benchdogs en deze staat nu exact haaks op de rij bench-holes.

Ik heb een 1400 en een 800 mm liniaal en dat zijn eigenlijk niet de juiste maten. 800 mm is te kort en 1400 mm is te lang. Ik ga even kijken of de 800 mm toch voldoet. Als dat niet zo is, dan ga ik de 1080 mm-versie halen.

Dit is de flipstop van Aliexpress

De langsgeleider is er nog steeds niet, dus maar even een testje gedaan met een reststukje t-track/miter-rail van Incra.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Klein kritiekpuntje: het werkt handiger als je zaagsnede niet door de gaten loopt (beter zaagbeeld aan de onderzijde van materiaal). Daar heeft FS trouwens ook niet goed over nagedacht (maatvoering 96*96 icm breedte rail… ). Ik leg een goede rei tussen dogs en rail, dan komt het beter uit.

Bert, je hebt gelijk. Ik had dat ook gezien, maar gaf de voorkeur aan het gemakkelijk en juist uitlijnen van de liniaal aan de hand van benchdogs. Nu had ik daar inderdaad iets tussen kunnen zetten (bv een stukje aluminium extrusie), maar mij kennende ben ik de volgende keer dat ik het geheel moet uitlijnen dat stukje extrusie kwijt of heb het ergens gebruikt, waardoor het uitlijnen lastig wordt. Door de draairichting van het zaagblad vraag ik mij ook af of dit wel echt van invloed gaat zijn op het zaagbeeld. Als het een probleem blijkt te zijn, dan vul ik de gaten op met 20 mm proppen.

Tevens ga ik er vanuit dat ik deze MFT ook veel ga gebruiken voor het zagen van 45 graden verstekken. Ik had de liniaal zo kunnen plaatsen dat bij zagen op 90 graden ik niet in een gat zaag, maar dan zou ik bij 45 graden er weer wel in zagen.

Of je legt er een vlakke plaat MDF onder.

De langsgeleider is er eindelijk en die heb ik gelijk geïnstalleerd. Met de dogsholes is dat natuurlijk niet heel moeilijk.

4C2C8A1E-96B4-4B32-AA69-3F3BEB4FAEEC.jpg

5C635DE0-019D-4252-BB36-2CD415673DFB.jpg

De langsgeleider heeft een ingebouwde liniaal. Die liniaal zit met een aantal imbusjes vast. Door die los te draaien kun je deze calibreren.

E2BBDC0C-3C25-4BA8-A4B1-82DC669E841E.jpg

De stop van de Flip stop valt niet over de liniaal, waardoor deze lastig af te lezen is. Ik heb daarom een andere op Aliexpresse besteld.

F8E63950-F927-459B-9680-937125E74C6C.jpg

Ik heb de liniaal tot 3 cm van de rechterkant van de liniaal door laten lopen. Hierdoor kan ik tot 30mm dik hout onder 45 graden zagen zonder in de langsgeleider te zagen. Bij de Festool MFT/3 kun je de langsgeleider verschuiven, maar dat kan hier niet.

Nog een foto van het geheel:

75F0A749-9636-4349-BAC0-18294294388C.jpg

Net als bij de MFT/3 kun je ook de Festool bovenfrees gebruiken om sleuven te frezen.

28A86485-8BEF-4C2A-88D7-64E454AD5204.jpg

Het opzetten van het geheel is zo gedaan. Binnen een minuut heb ik het onderstel staan en het blad er op. Ik ben nu nog een beugel aan het maken voor aan de muur, zodat ik het blad kan ophangen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Wauw, ik vind dit immens knap en zelfs redelijk geniaal. Heel mooi gedaan!

Nice L.N.! Mooie uitvoering weer

Geeft mij ook inspiratie. Ik zoek nog steeds een oplossing voor het plaatsen van mn kolomboormachine. Ik zit al een tijdje te kijken naar zo'n kleine werkbank/werkkast van HBM of Hornbach. Kost 100-120 euro en heeft meteen opslagruimte. Maar is wel weer een extra meubel in de werkruimte.

Wat jij hebt gedaan om er een MFT van te maken, kan ik vertalen om er een werktafel voor mn kolomboor van te maken. Ik heb namelijk ook zo'n onderstel voor mn afkortzaag. Het zou helemaal mooi zijn als ik die klemmen los kon krijgen, maar dat kan vast niet bij HBM (waar ik hem vandaan heb). Dus dat wordt improviseren

Erg mooi L.N. ik krijg er mooie ideeen door.....

Ik heb inmiddels ook iets staan wat er op lijkt maar om er eventueel een lineaal en stops op te maken is wel erg leuk.
    Waar ik ook tegen aan loop is dat ik graag mijn geleider omhoog zou willen klappen tussen de zaagsnedes door......
    IMG_6690.jpg

Ik heb uit je topic nog niet echt kunnen halen hoe je dat precies gedaan hebt......en op de positie van die geleider nog te schuiven is langs de tafel?

Alvast bedankt voor je antwoord...

Gr,
    Danny

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten