Afkortonderstel + werkblad = (relatief) goedkope MFT/3?

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Al een hele tijd heb ik met een schuin oog naar de Festool MFT/3 gekeken. Mijn zaagtafel is heel fijn, maar niet zo geschikt voor het afkorten van lange brede stukken. Hier is de MFT/3 natuurlijk perfect voor. Maar ja, dan zie je de prijs: €650. En dan moet er voor de stevigheid eigenlijk ook nog de dwarsstukken (Festool 495502) bij. Dan kom je totaal op €735. En dat is een smak geld. Dus zocht ik naar een goedkopere manier om dergelijke functionaliteit te realiseren, maar dan voor een flink lager bedrag. Echt goedkoop wordt het niet, maar ik ga proberen onder de €275 uit te komen. Ironisch genoeg gaat meer dan de helft van dit bedrag naar Festool onderdelen.

Het uitgangspunt was dat ik een inklapbaar geheel zou hebben, zodat deze zo weinig mogelijk ruimte in zou innemen als ik deze niet zou gebruiken. En ik zou het mee moeten kunnen nemen in mijn auto. Dus dacht ik aan het onderstel van mijn Dewalt-afkortzaag. Dat onderstel is erg stevig, dus ik heb een test gedaan door een blad op de beugels te monteren. Dit was verrassend stevig. Dus ik heb de stoute schoenen aangedaan en 2 extra lange beugels gekocht.

45992984922_667d210527_o.jpg

Het blad op de lange beugels. Het blad is al eens gebruikt voor een andere werktafel en heeft daarom gebruikssporen.

Het blad dat ik had was net te breed voor het onderstel, waardoor ik de beugels niet aan de buitenkant kon plaatsen Dus heb ik 2 sleuven het blad gefreesd, zodat ik met mijn handen er door kon om de beugels los te kunnen maken.

45992979832_281f4f875a_o.jpg


44226927640_029fb9378b_o.jpg

Bij het frezen verschoof de kopieerring op de as van de frees, waardoor het frezen niet helemaal goed is gegaan.

Maar met enkel een werkblad op een onderstel ben je er niet. De kracht van de MFT/3 zit in de opklapliniaal. Ik heb gekozen om de betreffende Festool-onderdelen te kopen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij woodworkers zelf dit systeem hebben gemaakt. Maar ik was bang voor de betrouwbaarheid en dat de hoeveelheid werk om dit te maken niet zou opwegen tegen de kosten (€105).

45318464754_8672d73b8d_o.jpg
Testopstelling, waarbij ik ben nagegaan of alles past. De bevestigingen voor de liniaal zitten nog los.

De bevestigingen voor de liniaal moesten natuurlijk ook bevestigd worden. Dus ik heb 2 stroken eiken genomen en daar een minder breed stuk met een ingefreesde sleuf voor de bevestiging van de liniaal. De stroken lopen over bijna de hele breedte van de tafel om te voorkomen dat de tafel doorbuigt.

46042834451_376e99a5ac_o.jpg


Het blad staat door de beugels 7,5 cm boven de grond. De bevestiging voor de liniaal is zo gemaakt dat deze maar 7 cm is, waardoor het onderstel dus op de grond kan staan. Daarnaast heb ik de bevestigingen van de liniaal zo geplaatst dat ze niet uitsteken als ik deze inklap. Hierdoor heb ik een vlak blad en kan ik de MFT ook gebruiken als werktafel.

De langsgeleider is er nog niet. Ik heb een aluminium extrusie gevonden op Aliexpress die ideaal lijkt. En bovendien is die ook nog goedkoop. Dus to be continued.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De bouw gaat helaas langzaam, doordat ik druk ben en ik lang heb moeten wachten op de hardwax. Maar eindelijk ben ik weer wat verder. De bevestigingen voor de liniaal zijn vastgeschroefd en het geheel heeft nu 2 lagen Osmo hardwax.

32300308878_c2693c7149_k.jpg


45259437755_074116dfdd_k.jpg


Helaas is de langsgeleider er nog steeds niet. Dat is het nadeel van bestellen in China....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Heren, bedankt! Hopelijk komt de langsgeleider snel binnen en dan kan ik het project afmaken!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Maar met enkel een werkblad op een onderstel ben je er niet. De kracht van de MFT/3 zit in de opklapliniaal. Ik heb gekozen om de betreffende Festool-onderdelen te kopen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij woodworkers zelf dit systeem hebben gemaakt. .

Heb je een linkje of een zoekterm naar die voorbeelden? Ik wil zelf ook zo iets maken, maar dan voor een Mafell liniaal.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Er staan een aantal voorbeelden op Festoolownersgroup, waaronder deze:

index.php


(zie post #75 op deze link).

Hier heeft iemand zelf een set metalen klemmen gemaakt:

index.php


Dit
is waarschijnlijk de mooiste:

8020-design-help
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dank. Geeft inspiratie. De oplossingen voor de hoogte en het verschuiven van de een oplegpunt van de liniaal zijn wel handig. Al zit ik zelf er wel aan te denken, om de liniaal over één punt te kunnen laten draaien. Bij bovenstaande oplossing moet je bij niet haakse sneden het werkstuk schuin op de MFT leggen. Dat beperkt de omvang van je panelen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dank. Geeft inspiratie. De oplossingen voor de hoogte en het verschuiven van de een oplegpunt van de liniaal zijn wel handig. Al zit ik zelf er wel aan te denken, om de liniaal over één punt te kunnen laten draaien. Bij bovenstaande oplossing moet je bij niet haakse sneden het werkstuk schuin op de MFT leggen. Dat beperkt de omvang van je panelen.

Het tweede voorbeeld kun je draaien. Maar ik weet niet of het de afkortlengte bij een hoek bepaalt. De lengte wordt bepaald door de lengte van de liniaal en die verandert niet. Het kan wel gemakkelijker zijn om het werkstuk niet te hoeven draaien, want dan blijft het werkstuk beter op de tafel liggen.

Wat is de werkhoogte met het blad erop? Kan op de site van Dewalt geen maten vinden.

De werkhoogte (incl. 18mm blad) is 865mm.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik zie het nu ja. Maar deze kan weer niet kantelen? Mijn idee is een dubbele scharnier, zodat ik variabel ben in de hoogte, maar bij het plaatsen van het werkstuk de liniaal makkelijk kan optellen en op het werkstuk leggen. Maar met bovenstaande, als je het makkelijke even kan optillen, werkt het ook. De lengte van de liniaal kun je uiteraard zelf bepalen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik zie het nu ja. Maar deze kan weer niet kantelen? Mijn idee is een dubbele scharnier, zodat ik variabel ben in de hoogte, maar bij het plaatsen van het werkstuk de liniaal makkelijk kan optellen en op het werkstuk leggen. Maar met bovenstaande, als je het makkelijke even kan optillen, werkt het ook. De lengte van de liniaal kun je uiteraard zelf bepalen.

Jawel, die kan wel kantelen. De liniaal zit aan 1 kant van en die kant kan ook kantelen. De andere kant valt de gleuf van de liniaal in een pin, zodat er geen zijdelingse beweging mogelijk is.

A571AA28-43CF-427A-8D48-7837062CBFD1.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Gisteren toch nog wat tijd gevonden om verder te werken.

46136762102_a662440fb6_o.jpg


44370059220_e5ba34b62c_o.jpg


De geleiders voor de rail zijn vastgeschroefd aan het onderstel. Hierdoor kan ik ze niet bijstellen als dat nodig is, zoals dat wel kan bij de Festool MFT/3. Maar waarschijnlijk is dat ook niet nodig. Mocht dat wel nodig zijn, dan maak ik van de schroefgaten slobgaten, zodat ik wat afstelmogelijkheden heb.

De liniaal heb ik uitgelijnd via de gaten en benchdogs en deze staat nu exact haaks op de rij bench-holes.

46136761242_2eaa5ac1ba_o.jpg


44370059660_8a024dd140_o.jpg


Ik heb een 1400 en een 800 mm liniaal en dat zijn eigenlijk niet de juiste maten. 800 mm is te kort en 1400 mm is te lang. Ik ga even kijken of de 800 mm toch voldoet. Als dat niet zo is, dan ga ik de 1080 mm-versie halen.

Dit is de flipstop van Aliexpress

46136762742_a8e391a11c_o.jpg


De langsgeleider is er nog steeds niet, dus maar even een testje gedaan met een reststukje t-track/miter-rail van Incra.

44370060380_1290f829b0_o.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Klein kritiekpuntje: het werkt handiger als je zaagsnede niet door de gaten loopt (beter zaagbeeld aan de onderzijde van materiaal). Daar heeft FS trouwens ook niet goed over nagedacht (maatvoering 96*96 icm breedte rail… ). Ik leg een goede rei tussen dogs en rail, dan komt het beter uit.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Bert, je hebt gelijk. Ik had dat ook gezien, maar gaf de voorkeur aan het gemakkelijk en juist uitlijnen van de liniaal aan de hand van benchdogs. Nu had ik daar inderdaad iets tussen kunnen zetten (bv een stukje aluminium extrusie), maar mij kennende ben ik de volgende keer dat ik het geheel moet uitlijnen dat stukje extrusie kwijt of heb het ergens gebruikt, waardoor het uitlijnen lastig wordt. Door de draairichting van het zaagblad vraag ik mij ook af of dit wel echt van invloed gaat zijn op het zaagbeeld. Als het een probleem blijkt te zijn, dan vul ik de gaten op met 20 mm proppen.

Tevens ga ik er vanuit dat ik deze MFT ook veel ga gebruiken voor het zagen van 45 graden verstekken. Ik had de liniaal zo kunnen plaatsen dat bij zagen op 90 graden ik niet in een gat zaag, maar dan zou ik bij 45 graden er weer wel in zagen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De langsgeleider is er eindelijk en die heb ik gelijk geïnstalleerd. Met de dogsholes is dat natuurlijk niet heel moeilijk.

4C2C8A1E-96B4-4B32-AA69-3F3BEB4FAEEC.jpg

5C635DE0-019D-4252-BB36-2CD415673DFB.jpg

De langsgeleider heeft een ingebouwde liniaal. Die liniaal zit met een aantal imbusjes vast. Door die los te draaien kun je deze calibreren.

E2BBDC0C-3C25-4BA8-A4B1-82DC669E841E.jpg

De stop van de Flip stop valt niet over de liniaal, waardoor deze lastig af te lezen is. Ik heb daarom een andere op Aliexpresse besteld.

F8E63950-F927-459B-9680-937125E74C6C.jpg

Ik heb de liniaal tot 3 cm van de rechterkant van de liniaal door laten lopen. Hierdoor kan ik tot 30mm dik hout onder 45 graden zagen zonder in de langsgeleider te zagen. Bij de Festool MFT/3 kun je de langsgeleider verschuiven, maar dat kan hier niet.

Nog een foto van het geheel:

75F0A749-9636-4349-BAC0-18294294388C.jpg

Net als bij de MFT/3 kun je ook de Festool bovenfrees gebruiken om sleuven te frezen.

28A86485-8BEF-4C2A-88D7-64E454AD5204.jpg

Het opzetten van het geheel is zo gedaan. Binnen een minuut heb ik het onderstel staan en het blad er op. Ik ben nu nog een beugel aan het maken voor aan de muur, zodat ik het blad kan ophangen.
 

Bijlagen

  • FB0056AB-A0F3-431B-AB45-33A16F9DD1D7.jpg
    FB0056AB-A0F3-431B-AB45-33A16F9DD1D7.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 470
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater en GertvdS

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Nice L.N.! Mooie uitvoering weer :)

Geeft mij ook inspiratie. Ik zoek nog steeds een oplossing voor het plaatsen van mn kolomboormachine. Ik zit al een tijdje te kijken naar zo'n kleine werkbank/werkkast van HBM of Hornbach. Kost 100-120 euro en heeft meteen opslagruimte. Maar is wel weer een extra meubel in de werkruimte.

Wat jij hebt gedaan om er een MFT van te maken, kan ik vertalen om er een werktafel voor mn kolomboor van te maken. Ik heb namelijk ook zo'n onderstel voor mn afkortzaag. Het zou helemaal mooi zijn als ik die klemmen los kon krijgen, maar dat kan vast niet bij HBM (waar ik hem vandaan heb). Dus dat wordt improviseren :)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Erg mooi L.N. ik krijg er mooie ideeen door.....

Ik heb inmiddels ook iets staan wat er op lijkt maar om er eventueel een lineaal en stops op te maken is wel erg leuk.
Waar ik ook tegen aan loop is dat ik graag mijn geleider omhoog zou willen klappen tussen de zaagsnedes door......
IMG_6690.jpg

Ik heb uit je topic nog niet echt kunnen halen hoe je dat precies gedaan hebt......en op de positie van die geleider nog te schuiven is langs de tafel?

Alvast bedankt voor je antwoord...

Gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.