Zaagmachine en vlak/vandikte bank

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Om echt aan de slag te kunnen gaan met mijn eerste projectje ben ik opzoek naar een stationaire zaagtafel en een vlak/vandikte bank. Ik ben opzoek naar een degelijke en precieze machines die voor de hobby een leven lang mee kunnen.

Mocht iemand iets leuks weten of in de aanbieding hebben, dan hoor ik het graag...
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Wellicht handig om te vermelden of je zoekt binnen een bepaalde regio, wat je budget ongeveer is, of het 240/380v moet zijn, etc. etc.
Goed punt.

Regio is niet beperkt, voor een goede machine is het geen probleem wat langer in de auto te zitten.

380/400 volt 16a aansluiting is aanwezig.

Budget voor beide machines samen ong 4000 euro. Hoop een beetje iets in de categorie Felder etc te vinden.

Ik twijfel nog een beetje tussen een formaatzaag en een gewone zaag. Liefst heb ik een formaatzaag waar de grote delen vanaf kunnen als ze niet gebruikt worden(geen idee of dat bestaat). Ik heb namelijk wel de ruimte, maar wil die ruimte af en toe ook voor andere zaken gebruiken...
Een combinatie machine is ook zeker nog een optie.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor dat budget en met de krachtstroom aanwezig is een zeer jong gebruikte Robland binnen bereik. Zou ik zeker in overweging nemen.

Je laat dan het beste de groene machines vanwege leeftijd links liggen. Diverse machinehandelaren bieden deze ook wel aan als ze ingeruild zijn.

Zoiets bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1347791003
Deze komt uit jaar 2000 volgens de foto's.
Heb zelf geen band met verkoper.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Voor dat budget en met de krachtstroom aanwezig is een zeer jong gebruikte Robland binnen bereik. Zou ik zeker in overweging nemen.

Je laat dan het beste de groene machines vanwege leeftijd links liggen. Diverse machinehandelaren bieden deze ook wel aan als ze ingeruild zijn.

Zoiets bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1347791003
Deze komt uit jaar 2000 volgens de foto's.
Heb zelf geen band met verkoper.

Bedankt voor je reactie. Ik heb de afgelopen weken een beetje research gedaan en kwam onder andere op dit forum wat kritiek tegen over de nauwkeurigheid van deze machines. Of is dat iets uit het verleden?

Zou een machine als deze dan niet beter zijn?
https://link.marktplaats.nl/m1332874852

Wat zou een dergelijke machine ongeveer waard zijn?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Daar ga je met 4000 euro niet toekomen. Wel opletten dat het geen fake aanbod is bedoeld om geld af te troggelen. In het verleden is dit nog vermeld. Een advertentie die te mooi is om waar te zijn en waar de aanbieder wil verkopen met voorschot zonder de mogelijkheid om de machine te zien. Voorschot wordt betaald en aanbieder verdwijnt met voorschot.
Deze past heel mooi binnen je budget en je krijgt een heel goede machine:https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Daar ga je met 4000 euro niet toekomen. Wel opletten dat het geen fake aanbod is bedoeld om geld af te troggelen. In het verleden is dit nog vermeld. Een advertentie die te mooi is om waar te zijn en waar de aanbieder wil verkopen met voorschot zonder de mogelijkheid om de machine te zien. Voorschot wordt betaald en aanbieder verdwijnt met voorschot.
Deze past heel mooi binnen je budget en je krijgt een heel goede machine:https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Thanks! Ik ga er woensdag kijken...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bedankt voor je reactie. Ik heb de afgelopen weken een beetje research gedaan en kwam onder andere op dit forum wat kritiek tegen over de nauwkeurigheid van deze machines. Of is dat iets uit het verleden?

Zou een machine als deze dan niet beter zijn?
https://link.marktplaats.nl/m1332874852

Wat zou een dergelijke machine ongeveer waard zijn?

Het zijn stationaire machines met een degelijk frame, roltafel en gietijzeren blad. Veel gebruikers zijn uiterst tevreden over de Festool zaagtafels, terwijl deze voor mobiel gebruik zijn bedoeld en ik ze maar slap geconstrueerd vind.

Het is maar net hoe je ertegenaan kijkt. De veeleisende gebruiker die er dagelijks mee werkt zal de wekelijkse of maandelijkse controle van de langsgeleider na een tijdje wel zat zijn. Die zijn namelijk wat licht op de Robland. Als deze machine echt zo slecht was werden ze niet meer verkocht. En er zijn er veel in omloop, veel aannemers zetten deze ook wel op de zaak voor werk dat meer vraagt als een bouwzaag.

De lokale ijzerwarenhandel had naast Dewalt en Festool de Robland als de degelijke optie in de showroom. De prijs en levertijd is ook iets vriendelijker als een Hammer. Je zal er als eerste machine zeker geen miskoop aan hebben.

Maar je gaat bij een Lurem kijken, is ook een goede machine.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
De Lurem staat in de schuur. Heb hem nog niet in elkaar kunnen zetten(waren wat dingen afgehaald voor transport). wel al het boekje gelezen, beetje geschrokken: de 230 volt versie, moet volgens het boekje gezekerd worden op 30A... dat heb ik niet beschikbaar...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Voor 3 pk heb je in principe geen 30 amp. Zekering nodig.
Als de aanloopstroom te hoog is kun je of met 16 amp. Traag zekeren of een aanloopstroombegrenzer ertussen zetten
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
13 ampere, dat is voor de aanloopstroom. 1800/240= 7,5A
Met een 16 A groep voor deze machine moet dit kunnen werken, mag er niet veel meer bij.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Mocht je aanloopstroom toch wat hoog blijken voor je groepenkast, dan kan je de automaat vervangen voor een met c-karakteristiek (https://www.123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek). In het kort gezegd komt het er op neer dat je dan nog steeds gewoon op de standaard 16-A gezekerd hebt, maar deze automaat kan iets langer een piek belasting opvangen en zal er wat minder uit klappen dan een automaat met B-karakteristiek (een standaard automaat voor huishoudens).
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
thanks! Ik ga het gewoon ervaren. heb hem al een keer onbelast gestart en dat ging zonder problemen.

Ps. mijn huis komt nog uit een tijd van voor de zekeringsautomaten, maar ik begrijp het princiepe.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De Lurem staat in de schuur. Heb hem nog niet in elkaar kunnen zetten(waren wat dingen afgehaald voor transport). wel al het boekje gelezen, beetje geschrokken: de 230 volt versie, moet volgens het boekje gezekerd worden op 30A... dat heb ik niet beschikbaar...

Ik heb dit draadje uit het oog verloren.
Proficiat met je aankoop. Je gaat er ongetwijfeld veel plezier van hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.