Goudenregen stammetjes

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Hoi,

Ik weet dat een vergelijkbare vraag al eens gesteld is. Echter heb ik geen draadje kunnen vinden wat over goudenregen gaat. Een anderhalve week geleden hebben we een goudenregen boom omgezaagd. In het hout beginnen inmiddels de eerste scheuren te komen.
Het gaat om een paar kleinere blokken (sommige met een splitsing er in) van 20cm lang en 10 cm doorsnede. Hier van wil ik eigenlijk schaaltjes gaan draaien.
Ook heb ik nog een stam liggen van 17cm doorsnede en 80cm lang. Wat ik hier mee wil gaan doen weet ik nog niet echt (waarschijnlijk draaien, een paar onderzetter, en miss een deel verzagen als dat lukt??)

Nu is mijn vraag wat ik het beste kan gaan doen met het drogen. Het hout ligt in een half verwarmde garage. Ik zit te twijfelen of ik ze in zal smeren met verdunde houtlijm om het scheuren tegen te gaan. Of ze te splitsen. Alleen heb ik geen goede kloofbijl en zijn de stammetjes niet heel groot, dus ben ik bang dat het fout gaat en dat ik dan niks meer heb ;). Met de lintzaag zou misschien kunnen, maar dat vindt ik wel tricky.
Ik zat ook nog te bedenken dat ik het misschien wel kan voordragen, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Heeft een van jullie ervaring met het drogen vou goudenregen en hoe hard het scheurt?

Ik hoor het graag!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
buiten leggen, niet in de garage
uiteinden insmeren met houtlijm

Dan ben je al een eind in de goede richting
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Uiteinden insmeren. Zelf heb ik ze gedroogd in verwarmde werkplaats gaat prima tot ca 20 cm doorsnede. Kost wel een paar jaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.