Eerste stapjes werkplaats.......

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@ Joey en Jochum........hebben jullie de topics van Erik en Toxiq al helemaal doorgelezen?
Daar staat 100 x meer in dan ik ooit voor elkaar ga krijgen....:eek:

Dus gebruik alsjeblieft hun topics voor je eigen plannen hahahaha.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Haha ok
Je bent van harte welkom....☺️

En adviezen zijn ook altijd welkom.👍
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Toch de adviezen maar ter harte genomen en de OSB platen er weer even afgehaald om (in ieder geval een vorm van) isolatie aan te brengen.

Volgende stap is denk/hoop ik om de planken voor de French Cleats op te hangen......in ieder geval aan 1 kant.....de andere kant kan ik dan gewoon een deel maken met ouderwetse schroefjes om dingen op te hangen.

Want kan ik t beste gebruiken voor de French Cleats?

Gr,
Danny

IMG_6676.jpg

- - - Updated - - -
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Toch de adviezen maar ter harte genomen en de OSB platen er weer even afgehaald om (in ieder geval een vorm van) isolatie aan te brengen.

Normaliter wordt er wel een dampwerende laag zoals PE folie aangebracht over het isolatiemateriaal om het vochttransport door de muur te beperken.
Is er een reden dat je dat niet hebt gedaan?
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi Hans,

De reden daarvoor is omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben hahaha.
En de persoon die ik sprak in de bouwmarkt voor advies zei dat het niet nodig was nadat ik hem foto's van de muur en buitenkant had laten zien...:eek:

Zoals ik eerder gemeld heb in t topic, ik heb er een apparaat in staan die t vocht uit de ruimte haalt.....
Dus een groot deel van t aanwezige vocht zal niet "aanslaan" is mijn veronderstelling.....

Maar nogmaals.....de planken zijn ook zo weer los hoor..alhoewel ik ze liever laat zitten nu.....

Als jij/jullie adviseren om bij de volgende stukken buiten dit materiaal er PE folie overheen te zetten voor dat het OSB (of Mdf) ertegenaan gaat.

Dan neem ik dat advies natuurlijk graag ter harte....

Gr,
Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Oké.
Mijn inschatting is dat het (in theorie) wel mis kan gaan als er holle ruimtes zijn (die zijn er) waarin condensaat kan neerslaan.
Dat gebeurt dan aan de koude kant van je constructie. Maar net zo bepalend daarin is hoe goed deze is geventileerd.

Wat je kunt doen is binnenkort na een koude klamme periode (rond het vorstpunt of net daarboven) een keer een plaat losmaken en een isolatieplaat eruit trekken.
als deze rondom droog is lijkt het te werken. Is ie dat niet dan kun je zelf vast wel verzinnen wat er met je vurenhouten regelwerk gaat gebeuren..
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja zover kom ik nog wel......:D

Dus wat je eigenlijk zegt is, besteed die 1.5 uur aan t loshalen van de platen en er PE folie overheen zetten.....
Ik vermoed dat nieten tegen de vuren latjes afdoende gaat zijn.

Dan zou ik safe moeten zijn?

Nogmaals, zou 1.5 a 2 uurtjes werk zijn, maar als het gaat etteren erachter ben ik, als de wand helemaal ingericht is, veel langer bezig om het weer te repareren.

Toch?

En gewoon PE folie bij de hornbach, is dat voldoende?
Of moet ik nog met kwaliteit of dikte of andere waardes rekening houden?
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
kan ook van de action die hebben werckman folie die is wat dikker en en scheurt niet zo snel.
kan gewoon met nieten tegen de houten latten idd.
naden van folie overlappen en aftapen met alu tape of inpaktape.
ook hoeken naar plavond en vloer tapen
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok dank je wel.......

Het hoeft geen passieve woning te worden he?:p
De ruimte onder de "werkbank" is nog onbewerkt......dus sla wel wat folie dubbel achter het OSB zodat ik dat eronder vandaan kan trekken als de werkbank er ooit weggaat en ik die ruimte aftimmer met OSB.

Voor nu gaat het er om dat de delen OSB de juiste isolatie zit zodat dat niet meer los hoeft......dan stapje voor stapje de rest.....
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Jullie adviezen vandaag ter harte genomen en de OSB platen er maar weer afgehaald tbv dampwerende folie.

IMG_6681.jpg

IMG_6683.jpg

Vervolgens m'n tijdelijke werkbank/zaagtafel gaan voorzien van t PARF systeem, voor t zagen en klemmen en haaks stellen.

IMG_6684.jpg
IMG_6685.jpg
IMG_6686.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ach tijd over......bij vlagen wel.:)
En je moet er ook tijd voor maken....

Tafel voor nu afgemaakt.....wellicht in de toekomst nog een paar rijen erbij als ik daar behoefte aan heb....
IMG_6690.jpg

En dat is dus exact haaks zoals belooft door het systeem...:p
IMG_6691.jpg

Ook bij wijze van proef begonnen met de french cleats...

Verstek van m'n invalzaag moet iets bijgesteld worden maar voor een eerste probeersel ben ik best tevreden...
Hij lijkt op de foto niet echt mooi te sluiten, maar dat komt omdat t bovenstuk een beetje krom is......

Hij trekt zich mooi naadloos vast als je er wat tikjes op geeft, en is ie mooi vlak.
IMG_6693.jpg

Komende dagen werken, en geen tijd maar kan wel wat ontwerpen maken voor een kastje onder de tafel...(oefenen) en wat ik voor de cleats wil maken en hoe.

Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:

Atomic2018

Nieuw lid
26 nov 2018
21
0
Beste Puff,
Wat voor klem gebruik je op die Festool geleiderail? Ben nu zelf ook begonnen om mijn garage te upgraden.
(ben een beginner, en krijg heel veel inspiratie op dit forum )
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Leuk begin!
Voor mezelf heel herkenbaar, heb ook veel french cleats hangen.
Slechts met enkele bakjes begonnen en nu hangt die hele muur gewoon vol (en ik kom nog plaats tekort :))
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Grappig, de houtwereld verengelst helemaal. Ik weet dat een aantal ervaren houtmannen jeuk krijgen van al die bench dogs en french cleats. Van die cleats weet ik inmiddels dat dit gewoon haaklatten zijn 😉
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Tja, dat krijg je als zoveel handige info alleen in het Engels te vinden is (in videovorm). Als iemand hier zich opwerpt als de Nederlandse Pauls Sellers, dan heb je bij deze alvast je eerste abonnee. ;-)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Vandaag eindelijk weer eens een paar uurtjes kunnen prutsen.
Ik wilde m'n nieuwe aanwinst uitproberen:eek:

Ook wilde ik proberen om een aantal dingen die ik in de afgelopen tijd gelezen en dus in theorie geleerd heb, in de praktijk kon brengen.

Dus na het meten van eea en veel nadenken hoe ik t wilde hebben, vandaag met OSB aan de slag gegaan....

IMG_9865.jpg

Haaks nameten door diagonalen te meten....
IMG_3300.jpg

Proefpassen......
IMG_3780.jpg

Ik vond het zonde om een plaat OSB te offeren voor de achterplaat.......Dus geprobeerd om met de domino 2 stukken OBS te verlijmen om die morgen op maat te kunnen zagen...
IMG_3455.jpg

Nogmaals dit is mijn eerste kastje......een hoop geleerd vandaag, maar ben niet ontevreden...hopelijk komende dagen verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.