Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 42
    Mag ik zo onbeschoft zijn om te vragen hoe/waarom je als beginner als festool materiaal hebt? Of heb je enkel de zaag die we in de foto zien? Niets mis mee om zo duur en goed materiaal te hebben, maar persoonlijk zou ik daar niet in investeren als je niet zeker bent dat je volledig gaat voor de hobby. Daarnaast vind ik festool gewoon te duur maar da's ieder zijn mening.

Het ziet er alvast een droomproject uit om bijna vanaf 0 je droom werkplaats op te bouwen. Hopelijk heb je er veel plezier mee.

Moet je dan als beginner met minder beginnen ?
    Dan zal ik maar geen lijstje maken waar ik als beginner mee begon, daar kon je een leuke middenklasser van kopen

Festool is prima spul, verkrijgbaarheid van onderdelen ook, dus ik denk dat de TS daar heel veel en lang plezier van gaat hebben
    Overigens zie ik meer milwaulkee (ook prima spul) dan festool
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 26-11-18 om 00:48.
    Met een hamer past alles...

Mijn eerste zaag was ook een Festool. Nu 15 jaar later gebruik ik hem nog met veel plezier. Toen waren er overigens geen andere merken invalzagen op de markt. Het patent liep volgens mij toen nog.

@puff, ik zou het isoleren overwegen, maar doe het gelijk goed, anders heeft het geen zin. Dat beton ziet er uit dat het geverfd is, dat kan problemen geven omdat het dan niet meer dampdoorlatend is. Beton is poreus en is minimaal vochtdoorlatend, daarom ook dat er betonrot of betonschade bestaat. Met verf erop ga je dit tegen, maar dan moet je isolatie hier op aangepast worden.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Gaaf, het is altijd mooi om een werkplaats te zien ontstaan. Ik vind het nog steeds leuk om soms op een stuk papier na te denken over een andere inrichting van de werkplaats. Echter kom ik vaak tot de conclusie dat we het nu op een mooie plek hebben staan.

ik wou alleen maar zeggen dat ik geen rally wagen zou kopen voor ik dat defitief als hobby/sport zou doen. ieder zijn ding en budget natuurlijk, het lijkt mij alleen duur (maar nog eens zeker kwaliteit) materiaal om mee te starten.

maar laat ons de discussie stoppen, het gaat hier om het maken van een leuke werkplek

Van de andere kant, er is niks zo demotiverend als slecht gereedschap.
    Ik heb in het verleden altijd een hekel gehad aan het werken met een bovenfrees (goedkoop aldi-model 1 stuk uit de doos en de 2e is 3x weggeweest voor reparatie). Ze deden nooit wat ze moesten doen, verliepen in de hoogte instelling, snel speling waar je het niet wil hebben. Ik ging het werken er mee gewoon uit de weg. uiteindelijk geïnvesteerd in een goede bovenfrees (Bosch gof/gmf 1600ce) en er ging een wereld voor me open. Het werk was opeens leuk en ik ging redenen zoeken om hem maar te kunnen gebruiken.

Dus als je het budget hebt, waarom dan eerst een poos aan tobben met slecht of net niet gereedschap? Bijkomend voordeel, Festool behoud zijn waarde aardig goed. Wanneer blijkt dat na n jaar de hobby toch niks voor je is dan kun je met minimaal verlies je gereedschap verkopen.
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woody Bekijk Berichten
    Van de andere kant, er is niks zo demotiverend als slecht gereedschap.
    SNIP. Het werk was opeens leuk en ik ging redenen zoeken om hem maar te kunnen gebruiken.

Dus als je het budget hebt, waarom dan eerst een poos aan tobben met slecht of net niet gereedschap? Bijkomend voordeel, Festool behoud zijn waarde aardig goed. Wanneer blijkt dat na n jaar de hobby toch niks voor je is dan kun je met minimaal verlies je gereedschap verkopen.
    Precies!
    Bij ons thuis was altijd het uitganspunt dat je je geld maar een keer kunt uitgeven, dus koop iets goeds Als ik een gat in een muur moet boren pak ik mijn zware GBH en heb ook in stucwerk een 5mm gat geboord hoe zacht alles ook is. Dat is plezier hebben als je werkt.
    Goed gereedschap, met snoer!, gaat zo lang mee dat je daar ook heel lang plezier van zult hebben.

Een fijne werkplaats maakt het alleen maar leuker om te klussen thuis

Dank allen voor de reacties.....

Nee ik heb niet alles van Festool maar de invalzaag is niet mn enige festool gereedschap.
    Ik heb een tijdje geleden de keuze gemaakt om voor precisie gereedschap voor Festool te gaan.....en als ik iets nodig had voor een projectje, dan kocht ik het bijbehorende gereedschap.

Voor mn "domme kracht" gereedschap heb ik gekozen voor de M18 lijn van Millwaukee.
    Ik kom regelmatig in Amerika en ik lach me helemaal suf om hoeveel het daar kost en de kwaliteit ervan.
    Het is echt goed spul....

Maar ik heb ook een beetje een gereedschap fetisj hoor........de gedachte dat ik t gereedschap heb voor de klussen die ik in m'n hoofd heb is erg bevredigend hahaha......

Budget heb/had ik......alleen moet ik nu met de nieuwbouw is daar eea in veranderd......
    Dus de komende tijd moet ik wat beter nadenken en afwegen met wat ik koop.

Een zaagtafel zou denk ik wel een welkome aanwinst zijn, en hoewel je zou denken aan een CMS (heb ik t liefst natuurlijk) neig ik nu naar de De Walt 7491.
    Lees ik goeie dingen over en is makkelijk weg te bergen.

Mocht deze hobby echt uit de hand lopen en ik veel meer precisie nodig heb, kan ik altijd nog upgraden naar een CMS, of misschien een combi machine zoals de Hammer.

Dus wensenlijst voor korte termijn...

De Walt 7491
    Afkortzaag..(tja toch een kapex denk ik)
    Festool Domino..(als excuus t werkblad wat ik wil gaan lamineren......verder voor kasten en frames een welkome aanwinst lijkt mij)

@TrilliWilli
    Dank voor je tip.....

Als ik voor nu, voor die achterwand die ik met OSB aan t doen ben een goede basis wil leggen?
    Kan ik dan tussen de latten een isolatie aanbrengen kaal op t beton en dan t OSB ertegen?

Of adviseren jullie om meer en/of andere stappen te nemen?
    Even voor de situatie........de achterwand grenst niet aan de buitenlucht.....er zit nog een "hokje" tegenaan.
    Ik weet niet of dat voor t advies uitmaakt.

Ik hoop dat dit duidelijk is.
    IMG_5323.jpg

Gr,
    Danny
    Laatst gewijzigd door Puff; 26-11-18 om 11:43.

Leuk om mee te lezen/kijken. Ik ben ook bezig met mijn kleine garage in te richten als werkplaats.

Ik lees ook even mee ivm mogelijke upgrade van mijn woonkamer naar een flinke garage / werkplaats.

Forum Rechten