Eerste stapjes werkplaats.......

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Na een paar dagen werken vandaag weer in de gelegenheid om verder te werken....
Ik ben niet ontevreden.....heb weer een hoop geleerd.....

Oa...het korter bestellen van de geleiders zodat ik er een frontje voor kan doen zodat de geleiders weggewerkt worden....:eek:

Ook de wand met haaklatten :)rolleyes:) gezaagd en afgemaakt.....

IMG_1904.jpg
IMG_2886.jpg
IMG_5867.jpg
IMG_5612.jpg

Hopelijk morgen weer verder.....
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi Puff leuk leesvoer dus blijf ik volgen !!!
Nog een tip..(weet je waarschijnlijk al) .maak de dingen om je heen niet TE permanent (vast) want je zal merken dat je werkplaats om je heen "groeit" met de tijd. Dus wieltjes en draaiknoppen (ipv lijm/schroeven) zijn je beste vriend.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Vandaag stonden er wat extra stopcontacten op de klus.....
IMG_6814.jpg

En ik heb mn 1e Festool kast afgemaakt.....ik ben er erg content mee en ga er zeker nog 1 maken want ik heb nog Systainers over en er komen er nog een paar bij.....

IMG_6819.jpg
IMG_6815.jpg

En tot slot nog 2 foto's van mn nieuwe aanwinsten......voor de Cyclone meteen maar een mount gemaakt op mn stofzuiger.....kak....slang tekort:mad:
Dus morgen maar nieuwe slang halen.....
IMG_6817.jpgIMG_6821.jpg
 

WR1944

Oud hout
Met mijn dagelijkse confrontatie met die poppenhuis contactdozen volgens het Amerikaanse systeem beginnen die Europese versies al een beetje nostalgies te worden. ;)
Maar je bent lekker bezig. Als je zoveel mogelijk schroeft als min of meer beginner is het later simpeler om eventuele verbeteringen door te voeren. Eén van m'n stelregels is dat perfectie niet bestaat. Er valt altijd wel wat te verbeteren.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Wat betreft de contactdozen kan ik je gerust stellen. De wiebel wabbel dozen van de bouwmarkt zijn ook een drama. Maar gelukkig geen blik.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Vandaag weer eens een paar uurtjes kunnen rommelen......

2e kast gemaakt.
IMG_6891.jpg31875F44-2D60-4249-B802-635F91F8039F.jpg

Daarna nog wat kleine klusjes.....wat houders gemaakt voor wat gereedschappen en een reparatie voor mn meisje (niet mn beste werk....maar ach het voldoet)
IMG_6894.jpg
IMG_6895.jpg
IMG_6896.jpg
F2B2D226-28DD-4BDC-9D59-99A983C6311C.jpg

Ben ook begonnen met de voorbereidingen voor een Afkortzaag tafel.....(zie mijn vraag elders)

Al met al weer een fijne dag, maar man wat vliegt de tijd als je zo lekker aan t klooien ben......hopelijk morgen nog een paar uurtjes......


Groet.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het gaat goed..ik zou alleen de wcds fff rechtzetten en de spanning erafhalen letterlijk en figuurlijk (tenzij de foto ze vervormd).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ben je tevreden van die Milwaukee bitset? Ik heb onlangs wat zitten vergelijken en uiteindelijk bij Wiha beland, maar deze set ziet er ook wel interessant uit.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Erik, ik vermoed het laatste......want ik zie het niet.....maar ik sta open voor opbouwende kritiek....:eek: Welke foto bedoel je?

@Petrol....Zijn 2 doosjes die ik uit de USA heb meegenomen.
Wiha is ook mooi spul.....maar tot zover ben ik er tevreden mee.....en de kleur klopt.....:p
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Die Incra lineaal set is super.....maar kolere wat een kleine gaatjes.....hahahaha......daarbij vind ik dat de bijgeleverde potloodpuntjes heel snel breken....
Op bijvoorbeeld OSB is t niet te doen.....

Of ik doe iets fout?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb hetzelfde issue met de 0.5 potloodjes... 0.7 is al meteen een groot verschil, maar die passen niet in de incra linialen vermoed ik?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb hetzelfde issue met de 0.5 potloodjes... 0.7 is al meteen een groot verschil, maar die passen niet in de incra linialen vermoed ik?

Klopt
MAAR....nu heb ik dat andersom
De vulpotloden van de AC-tion 0.7mm breken bij mij vrij vlot en de 0.5 van de opstuurchinees breken minder snel
Incra is 0.5 daar past geen 0.7 in
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Mooi topic! Na de zeer mooie topics van Toxic en Erik is dit iets meer op mijn niveau ;) Ik ben nog steeds jaloers op je ruimte trouwens, ik moet het vooralsnog doen met een zolderkamertje van 3 bij 4, waar ook nog andere spullen in staan (al lukt het steeds beter om ook mijn vriend ervan te overtuigen dat die misschien maar eens een ander plekje moeten vinden). Maar het is een begin, en jouw topic inspireert mij weer om er een keer wat moois van te maken.

Dank voor je bijdragen dus!
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Klopt
MAAR....nu heb ik dat andersom
De vulpotloden van de AC-tion 0.7mm breken bij mij vrij vlot en de 0.5 van de opstuurchinees breken minder snel
Incra is 0.5 daar past geen 0.7 in

Ik gebruik ook graag vulpotloden en had ook altijd brekende puntjes. Ik heb toen een jaar of wat geleden (n.a.v. een tip hier of op een ander forum) een paar vulpotloden van Zebra Delguard gekocht. Die hebben een beweegbare tip (zit een veer in) en werken geweldig. Ik vond destijds de laagste prijs bij Amazon.de (https://www.amazon.de/Zebra-DelGuar...qid=1548579862&sr=8-4&keywords=Zebra+delguard)

Prijs ca 6 euro per stuk, en gratis bezorgd. Ze zijn te koop in 0,3, 0,5 en 0,7 mm geloof ik.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Gratis verzending is pas boven een bepaald bedrag zag ik. Er is ook een UK verkoper waar ze nog net iets minder kosten incl verzending. Ik heb net eentje besteld met nog 40 refills, ben benieuwd.. Bedankt voor de tip!
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Weer een kleine update.....
Ik had mijn werkblad met de MFT gaten gewoon koud op 2 schragen met daartussen 2 balken gelegd.
Dat ging in principe prima maar de ongelijkheid in het blad begon me toch een beetje te storen.......daarbij, na het aanschaffen van mn zaagtafeltje groeide bij mij de wens om het blad wat hoger en rechter(lees vlakker) te hebben.
Daarom een frame erop gemaakt wat exact waterpas is en zo goed als op hoogte vd zaagtafel is en het dus heel mooi als outfeed tafel kan dienen.

IMG_6912.jpg
IMG_6913.jpg
IMG_1571.jpg
IMG_2771.jpg

Toen dat klaar was de tafel maar meteen getest en panelen gezaagd en gestart met de Afkortzaag tafel die ik wilde maken......
Aldoende heel veel ervaring opgedaan mbt het zonder chip-out zagen van die panelen.......uiteindelijk heb ik dat met een ander zaagblad (60T) aardig onder de knie......elke zaagsnede werdt beter nadat ik een filmpje had gezien om eerst de melamine laag te "breken" voor de 2e snede over de hele dikte te doen......
Een soort voorritsen zeg maar.....

Daarna afwerken met strijkband en de bijtel erlangs......beetje naschuren en.....voor een werkplaats helemaal prima......uiteindelijk heb ik het vertrouwen opgedaan dat ik ook strakkere kastenwanden voor in t nieuwe huis zo kan zagen en bouwen dat het een profi uitstraling krijgt....

En ik ben erachter gekomen dat de zagen in de bouwmarkten dramatisch zijn als t op chip-out aankomt...hahaha
Moest alles bij trimmen met mn eigen DW tafeltje.....
De hoogte is gebaseerd op een toekomstige Kapex120, maar voor nu staat er een tijdelijke Metabo op....moet ik nog even een pasplaatje voor maken om alles mooi gelijk met het blad te krijgen.

Box eromheen bouwen voor al het zaagsel zodat het niet alle kanten opgaat......want de stofafzuiging van die Metabo is knudde imho.

IMG_6908.jpg
IMG_6919.jpg
IMG_6920.jpg
IMG_7681.jpg

Links en rechts van het centrale kastje worden nog verder ondersteund en afgewerkt, en uiteindelijk opgevuld met lades etc.
Ik maak de lades minder diep dan de diepte van de kast zodat ik binnenin de kast nog iets van stofafzuiging kan monteren en wegwerken.
Zit te denken aan afzuiging op de zaag zelf, alsmede een gat in de bodem van het plankje waar de zaag op staat om daar ook afzuiging te hebben......

Wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Misschien een idee om voor je afzuiging even bij Timmerman Koos te kijken. In een van zijn "oudere" timmertips (ver voordat de Kapex er kwam) heeft hij ook iets creatiefs gedaan met de stofafzuiging voor een Metabo afkortzaag. Ergens in de buurt van timmertip 600 - als ik het mij goed herinner.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.