Eerste stapjes werkplaats.......

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi,
Ik lees al een tijdje mee en heb recent ook een account aangemaakt.
Tot nu toe is mijn kennis theoretisch en op zwaar beginners niveau.

Een paar maanden geleden hebben wij onze droomplek gevonden en zijn druk bezig met het plannen van nieuwbouw.
Echter op het stuk land was al een garage aanwezig en gemotiveerd door de topics van oa Erik en Toxiq, ben ik voorzichtig begonnen met het inrichten van die garage tot een soort werkplaats.

Nogmaals de kennis die ik heb is puur theorie en ik zal de komende tijd door gewoon te doen ontzettend veel gaan leren......hoop ik.
Ik hoop, als we daar eenmaal wonen dat het een heerlijke plek wordt om allerlei projectjes te gaan doen en maken, en dan maar te zien waar het schip strand....

Tot zover de intro.......nu een paar foto's ter illustratie....

Gr,
Danny

04161407-EC98-4D64-B3FA-257782B44767.jpg

Beveiliging vind ik wel een pré
IMG_3519.jpg
IMG_6108.jpg


En daarna voorzichtig begonnen met het begin......Ik wilde de achterwand afwerken met OSB....gewoon omdat ik het een leuke afwerking vind.
Ik wil op termijn 1 deel gebruiken om gereedschap op te hangen..en 1 deel om dmv french cleats ook allerlei bakjes te maken.....bijvoorbeeld voor accuboren en de opladers, en allerlei dingen die ik hopelijk in de toekomst nog ga verzinnen.

IMG_5020.jpgIMG_8861.jpgIMG_6775.jpg

Ik denk dat ik als dit klaar is ga proberen om kastjes danwel ladekastjes te gaan maken voor onder de werkbank.
Voor mn Systainers en een deel open laten voor m'n stofzuiger.

Oh ja....stofafzuiging.....ook nog aan denken....etc etc etc.:p


Nu nog even uitzoeken hoe ik die 2 foto's kan draaien op een MAC:mad:
edit...gelukt....
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Mooi schuurtje, ben benieuwd wat je er van maakt. Wat betreft foto's draaien op Mac, open de bestanden in Voorvertoning (of druk gewoon op spatie als je het bestand hebt geselecteerd in Finder) en klik op het vierkantje met het pijltje dat naar links wijst.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
gemotiveerd door de topics van oa Erik en Toxiq

Hoor ik mijn naam vallen :)
Leuk, ik ben inmiddels 3 jaar verder, een enorme puinhoop in de Mancave door teveel projecten en vooral te weinig ruimte (NEE, niet teveel gereedschap)

Dus ik ben begonnen aan deel 2: Mancave...The Attic :D
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Toxiq.....ik heb t gelezen:eek:
Ik volg nog steeds......

@3dMazter.....Nee dat is het niet echt.....t dak wel (als je op 1 vd camera foto's kijkt kunt je zien wat ze gebruikt hebben) maar de muren zijn aan de binnenkant van een soort stapelbare betonplaten aan de buitenkant afgewerkt met hout.

Waar maak je je zorgen om? Temperatuur en vocht denk ik?

Gr,
Danny
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het is een goed idee om een werkplaats in te richten als je een hoop klussen in het verschiet hebt voor een nieuw huis. Ik weet niet waar je die werkbank voor gaat gebruiken maar m'n eerste opwelling zegt me dat er meer poten onder moeten. Een werkbank moet dragen zoals het wordt genoemd. Door meer poten krijgt de werkbank stevigte en zal meer solide aanvoelen zodra je wat meer kracht op een werkstuk uitoefent. Afhankelijk van de breedte kun je er twee of drie poten onder zetten. Die poten kun je dan weer gebruiken om er bergruimte aan te bevestigen. Anders is het maar loze ruimte tenzij je er apparatuur onder wilt rollen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
@Toxiq.....ik heb t gelezen:eek:
Ik volg nog steeds......

@3dMazter.....Nee dat is het niet echt.....t dak wel (als je op 1 vd camera foto's kijkt kunt je zien wat ze gebruikt hebben) maar de muren zijn aan de binnenkant van een soort stapelbare betonplaten aan de buitenkant afgewerkt met hout.

Waar maak je je zorgen om? Temperatuur en vocht denk ik?

Gr,
Danny

vooral vocht.
die temperatuur kun je altijd wel omhoog krijgen als je maar hard genoeg stook (voor de buren)
met een enkele betonnen wand krijg je idd last van voch en condens en roest op je gereedschap.
Niet echt handig dus.
Als je toch bezig bent. waarom niet was isoleren
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dank je voor de tip......Ik ga dat uitzoeken.
Is een isolatie tussen de latjes en daarop t OSB voldoende?

Of moet het the whole 9 yards worden met dampfolie etc etc....

Eea is natuurlijk ook budget gebonden.:)
Ik heb er wel een apparaat staan die vocht uit de lucht haalt.
Dus ik heb mn luchtvochtigheid redelijk stabiel daar.....

@WR1944......ik snap volledig wat je bedoeld en je hebt ook gelijk......
Ik hoop dan ook als ik iets meer geoefend ben, een werkblad te gaan lamineren en vlakken ter vervanging.......

Mooie vice erin.....etc etc.....

Plannen genoeg dus......:rolleyes:
 

WR1944

Oud hout
Als je dan toch een "echte" werkbank gaat maken zou ik kiezen voor een vrijstaande. Als dat niet mogelijk is dan een bank tegen de muur met aan beide korte zijden voldoende ruimte om er te werken. Met een meter heb je genoeg ruimte voor jezelf en/of overhangend materiaal.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dank je voor de tip......Ik ga dat uitzoeken.
Is een isolatie tussen de latjes en daarop t OSB voldoende?

Of moet het the whole 9 yards worden met dampfolie etc etc....

Dat ligt natuurlijk aan wat je zelf wilt.
maar als je het goed wilt doen en er lang plezier van wil hebben is een goede basis natuurlijk het beste.
dampdichte folie hoeft bijna niks te kosten dat kun je bij de action nog kopen (afdekfolie)
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mag ik zo onbeschoft zijn om te vragen hoe/waarom je als beginner als festool materiaal hebt? Of heb je enkel de zaag die we in de foto zien? Niets mis mee om zo duur en goed materiaal te hebben, maar persoonlijk zou ik daar niet in investeren als je niet zeker bent dat je volledig gaat voor de hobby. Daarnaast vind ik festool gewoon te duur maar da's ieder zijn mening.


Het ziet er alvast een droomproject uit om bijna vanaf 0 je droom werkplaats op te bouwen. Hopelijk heb je er veel plezier mee.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Moet je dan als beginner met minder beginnen ?
Dan zal ik maar geen lijstje maken waar ik als beginner mee begon, daar kon je een leuke middenklasser van kopen :D

Festool is prima spul, verkrijgbaarheid van onderdelen ook, dus ik denk dat de TS daar heel veel en lang plezier van gaat hebben
Overigens zie ik meer milwaulkee (ook prima spul) dan festool
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mijn eerste zaag was ook een Festool. Nu 15 jaar later gebruik ik hem nog met veel plezier. Toen waren er overigens geen andere merken invalzagen op de markt. Het patent liep volgens mij toen nog.

@puff, ik zou het isoleren overwegen, maar doe het gelijk goed, anders heeft het geen zin. Dat beton ziet er uit dat het geverfd is, dat kan problemen geven omdat het dan niet meer dampdoorlatend is. Beton is poreus en is minimaal vochtdoorlatend, daarom ook dat er betonrot of betonschade bestaat. Met verf erop ga je dit tegen, maar dan moet je isolatie hier op aangepast worden.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Gaaf, het is altijd mooi om een werkplaats te zien ontstaan. Ik vind het nog steeds leuk om soms op een stuk papier na te denken over een andere inrichting van de werkplaats. Echter kom ik vaak tot de conclusie dat we het nu op een mooie plek hebben staan.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
ik wou alleen maar zeggen dat ik geen rally wagen zou kopen voor ik dat defitief als hobby/sport zou doen. ieder zijn ding en budget natuurlijk, het lijkt mij alleen duur (maar nog eens zeker kwaliteit) materiaal om mee te starten.

maar laat ons de discussie stoppen, het gaat hier om het maken van een leuke werkplek :)
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Van de andere kant, er is niks zo demotiverend als slecht gereedschap.
Ik heb in het verleden altijd een hekel gehad aan het werken met een bovenfrees (goedkoop aldi-model 1 stuk uit de doos en de 2e is 3x weggeweest voor reparatie). Ze deden nooit wat ze moesten doen, verliepen in de hoogte instelling, snel speling waar je het niet wil hebben. Ik ging het werken er mee gewoon uit de weg. uiteindelijk geïnvesteerd in een goede bovenfrees (Bosch gof/gmf 1600ce) en er ging een wereld voor me open. Het werk was opeens leuk en ik ging redenen zoeken om hem maar te kunnen gebruiken.

Dus als je het budget hebt, waarom dan eerst een poos aan tobben met slecht of net niet gereedschap? Bijkomend voordeel, Festool behoud zijn waarde aardig goed. Wanneer blijkt dat na n jaar de hobby toch niks voor je is dan kun je met minimaal verlies je gereedschap verkopen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Van de andere kant, er is niks zo demotiverend als slecht gereedschap.
SNIP. Het werk was opeens leuk en ik ging redenen zoeken om hem maar te kunnen gebruiken.

Dus als je het budget hebt, waarom dan eerst een poos aan tobben met slecht of net niet gereedschap? Bijkomend voordeel, Festool behoud zijn waarde aardig goed. Wanneer blijkt dat na n jaar de hobby toch niks voor je is dan kun je met minimaal verlies je gereedschap verkopen.
Precies!
Bij ons thuis was altijd het uitganspunt dat je je geld maar een keer kunt uitgeven, dus koop iets goeds:) Als ik een gat in een muur moet boren pak ik mijn zware GBH en heb ook in stucwerk een 5mm gat geboord hoe zacht alles ook is. Dat is plezier hebben als je werkt.
Goed gereedschap, met snoer!, gaat zo lang mee dat je daar ook heel lang plezier van zult hebben.

Een fijne werkplaats maakt het alleen maar leuker om te klussen thuis
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dank allen voor de reacties.....

Nee ik heb niet alles van Festool maar de invalzaag is niet mn enige festool gereedschap.
Ik heb een tijdje geleden de keuze gemaakt om voor precisie gereedschap voor Festool te gaan.....en als ik iets nodig had voor een projectje, dan kocht ik het bijbehorende gereedschap.

Voor mn "domme kracht" gereedschap heb ik gekozen voor de M18 lijn van Millwaukee.
Ik kom regelmatig in Amerika en ik lach me helemaal suf om hoeveel het daar kost en de kwaliteit ervan.
Het is echt goed spul....

Maar ik heb ook een beetje een gereedschap fetisj hoor........de gedachte dat ik t gereedschap heb voor de klussen die ik in m'n hoofd heb is erg bevredigend hahaha......

Budget heb/had ik......alleen moet ik nu met de nieuwbouw is daar eea in veranderd......:eek:
Dus de komende tijd moet ik wat beter nadenken en afwegen met wat ik koop.

Een zaagtafel zou denk ik wel een welkome aanwinst zijn, en hoewel je zou denken aan een CMS (heb ik t liefst natuurlijk) neig ik nu naar de De Walt 7491.
Lees ik goeie dingen over en is makkelijk weg te bergen.

Mocht deze hobby echt uit de hand lopen en ik veel meer precisie nodig heb, kan ik altijd nog upgraden naar een CMS, of misschien een combi machine zoals de Hammer.

Dus wensenlijst voor korte termijn...

De Walt 7491
Afkortzaag..(tja toch een kapex denk ik)
Festool Domino..(als excuus t werkblad wat ik wil gaan lamineren......verder voor kasten en frames een welkome aanwinst lijkt mij)


@TrilliWilli
Dank voor je tip.....

Als ik voor nu, voor die achterwand die ik met OSB aan t doen ben een goede basis wil leggen?
Kan ik dan tussen de latten een isolatie aanbrengen kaal op t beton en dan t OSB ertegen?

Of adviseren jullie om meer en/of andere stappen te nemen?
Even voor de situatie........de achterwand grenst niet aan de buitenlucht.....er zit nog een "hokje" tegenaan.
Ik weet niet of dat voor t advies uitmaakt.

Ik hoop dat dit duidelijk is.
IMG_5323.jpg

Gr,
Danny
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.