Geborsteld eiken maken

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn moeder wil van sinterklaas graag een nieuw blad op haar tafeltje
Industrieel/dik

Nu heb ik hier nog wat flinke stukken eiken staan dus ik dacht om iets van geborsteld eiken te maken
Ik weet dat er hier in het verleden wel draadjes geweest zijn van anderen die hier mee bezig zijn geweest, echter kan ik ze niet vinden....

Iemand tips, links/foto's/video over het maken/kleuren van geborsteld eiken om het die oude/verweerde look te geven ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
ik heb mijn tafel geborsteld met een haakseslijper en een staalborstel erop. Een echt stevig borsteltje. Verweerde look was niet nodig waren eiken wagondelen. De poten heb ik gemaakt van nieuw eiken balken. Eiken kwaliteit tuinhout. nieuwe palen geborsteld scheuren ingeschilderd met zwarte beits en hierna geschaafd met de hand en weer wat geborsteld. Er moet ergens nog een draadje van zijn hier op het forum hier het linkje https://www.woodworking.nl/showthread.php?13601-Tafel-in-aanbouw&highlight=wagondelen
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Ik heb ooit iemand een nieuw stuk hout zien bewerken met een ijzeren buis met aan het uiteinde een paar stukken ketting gelast. Het hout werd met een soort zweepslagen bewerkt waardoor er allemaal deuken/putjes in het hout kwamen. Ik vond het destijds een beetje lompe manier van hout bewerken, maar hij bereikte wel een "gebruikt hout" resultaat. misschien heb je er wat aan.

Groet Paul
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik ben ook bezig met borstelen van eiken en ik heb de el cheapo HBM gekocht, die doet het ook prima met een stalen borstel erin. Waarschijnlijk is bijvoorbeeld de diepte instelling van de festool Rustoifix een stuk beter maar dit apparaat kost met een borstel 175 euro.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aanvankelijk had ik een andere uitstraling als uitgangspunt in gedachten, de vraag die ik daarover gesteld heb, heb ik nog niet beantwoord gekregen, dus dat misschien eens voor een later project ?

Anyway, dit is wat het is geworden, niet veel foto's gemaakt door de opbouw van de Mancave

Stukje eiken, 68mm dik, na het vlakken op de CNC tafel is daar nog 60mm van over

20181129_182413.jpg

Vervolgens heb ik (sorry geen foto's) de tekst en de banen gefreesd en de gaten geboord
toen dit klaar was heb ik de cirkel uitgefreesd, dit alles op de CNC
De cirkel is 500mm groot

Vervolgens de bovenkant bewerkt met en staalborstel op de boormachine (die op de slijptol ging té hard)
Toen ik vond dat ik diep genoeg zat heb ik het schoongespoten met de luchtspuit en met witte verf gespoten (meer lagen en vooral in diverse richtingen/hoeken zodat de verf goed tussen de nerf neerslaat)

Dit na een paar uur geschuurd en een dag laten liggen, bij daglicht vond ik dat de witte verf nog iets prominenter aanwezig mocht zijn, dus nogmaals gespoten (meerdere lagen) en dit ook weer opgeschuurd
Daarna afgemaakt met spuitlak (boven/onder/rondom)

20181203_124344.jpg

20181203_124351.jpg

De leren veter had ik al eerder besteld en lag dus klaar om ingeweven te worden

20181203_151654.jpg

20181203_151838.jpg

Nog een paar close ups

20181203_152255.jpg

20181203_152305.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Jeroen, zou ook mooi zijn als de bovenkant voor een krukje.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kan er inderdaad alle kanten mee op, kan hem ook aan de muur hangen
Maar in dit geval is het een tafeltje (blad)
Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat, hopelijk moeders ook
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.