Positie legplanken/schabben in kast

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Hallo iedereen

Ik maak binnenkort een grote ingemaakte wandkast. Daar komen natuurlijk redelijk wat legplanken in.

Is er soms een algemene standaard in de kastenbouw om die naar binnen te laten inspringen ten opzichte van de corpusfront? 3 mm? 5mm? 10mm?

Alvast bedankt!
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Geen idee of er een standaard voor is. Gewoon doen zoals je mooi acht. (of wat je vrouw zegt :p)

Hehe :) Bedankt voor de reply, Martijn. 't Is voor een klant, maar mocht ik het mijn vrouw vragen dan liet ze mij wellicht mijn zin doen - op dat vlak mag ik niet klagen :)

2-3mm lijkt mij persoonlijk wel proper; ik vroeg me gewoon af of daar een soort algemene regel over bestond. Niet dat je regeltjes altijd per se moet volgen, uiteraard.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
doe meestal 5mm is makkelijk meten vind ik en je zaagt dan in het materiaal ipv erlangs dus vliegt er niet zo veel stof rond.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
doe meestal 5mm is makkelijk meten vind ik en je zaagt dan in het materiaal ipv erlangs dus vliegt er niet zo veel stof rond.

Het meten maakt mij niet uit - 2,5mm is bij wijze van spreken ook goed - zolang alle dieptes (enfin, lengtes) consistent zijn, wat op zich geen probleem is. Maar als alle stukken al op maat van je corpus gezaagd zijn en de achterwand er gewoon tegen bevestigd wordt (wat hier het geval is), dan heb je zeker een punt wat het stof betreft. Niets zo irritant als 1 of 2 millimeter van een plaat te moeten zagen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.