Hulp gevraagd bij keuzen gutsen voor beginnend houtdraaier

Martijn79

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Zuid-Holland
Beste allemaal,
ik heb een vraagje ik draai nu al en klein jaartje en vind het wel heel erg leuk om te doen en heb leuke dingen gemaakt (vind ik zelf ;) )maar nu komt tie......
ik ben begonnen met houtdraai gutsen van HBM 8 stuks voor nog geen 20 euro. (Kan je niet de wereld van verwachten maar je moet ergens beginnen toch?)
maar nu vind ik het zo leuk dat ik graag wat betere gutsen wil kopen ik zie er genoeg online maar om meteen 259 euro uit te geven vind ik weer net een stap te ver ik dacht zelf rond de 100 euro uit te willen geven wat zou dan de beste keuze zijn voor me?

al het commentaar is welkom heb op dit forum gezocht maar kon helaas niet het antwoord vinden waar ik naar opzoek ben.

ps. Zag bij HBM dat ze ook gutsen voor 70 euro hebben zou dit goed genoeg zijn.

nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp.
mvg Martijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Inderdaad is het advies van Jurriaan prima. Ook ik heb wel eens gekeken op de site van Thompson. Mooi gereedschap. Daar hou ik van. Zelf heb ik veel gutsen en beitels van Crown. Ik vind dit prima gereedschap en een mooie prijs kwaliteitsverhouding. Ook in een PM kwaliteit verkrijgbaar (bij ronald kanne) Dus ga eens kijken in Wehl en weeg alles goed af.
 

Martijn79

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Zuid-Holland
Bedankt voor de reacties ik denk dat ik toch maar is dat stuk naar wehl moet gaan rijden. Maar de HSS gutsen van HBM zijn dan een groot stuk minder?? En waar zou dat aan liggen eigenlijk?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Koop geen hbm gutsen
HBM is een dozenschuiver die niet zozeer toegespitst is op kwaliteit voor dergelijke atributen
Voor wat betreft R.Kanne is alles al gezegd, gewoon heen gaan

Of je met 100 euro een goeie aankoop kan doen ligt aan je wensen
Als je een setje bijtels koopt om heel klein werk te doen kun je voor 125 euro een kwalitatief fraai setje kopen
https://dehoutdraaierij.nl/shop/zoeken-op-merk/crown/set-beitels-voor-pennendraaiers/

Wil je groter werk draaien dan is een set als deze fraai https://dehoutdraaierij.nl/shop/beitels-en-gutsen/beitelset-crown-hss/ en dan kun je zelfs nog overwegen om de afruwguts te upgraden naar 50mm
maar met 100 euro kom je er niet

Draai je veel schalen dan is dit een topper https://dehoutdraaierij.nl/shop/zoeken-op-merk/crown/crown-242pmw/
maar dan ben je met 1 bijtel door je budget heen

De vraag is dus, wat doe je veel, koop liever 1 of 2 hele goeie beitels, daar word je veel vrolijker van dan een setje waarbij je vaker staat te slijpen dan te draaien
 

Martijn79

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Zuid-Holland
Beste Jan ik woon idd in Zuid-Holland bedankt voor je uitnodiging ik hou het in gedachte en wat ik hier zo lees kan ik het beste 1 goed guts kopen ipv 8 halve....
Ik gebruik nu heel vaak de vorm guts en de steekbeitel ben niet bekend met een afruw guts en schalen guts wat raden jullie aan om eerst aan te schaffen en waarom? (Toch maar voor betere kwaliteit gaan denk ik) en toch ook maar een keertje naar Wehl ;)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat raden jullie aan om eerst aan te schaffen en waarom? (Toch maar voor betere kwaliteit gaan denk ik) en toch ook maar een keertje naar Wehl ;)

Dat ligt er aan wat je veel draait en hoe je dat graag doet
er zijn zat youtube filmpjes waarin hele handige mannen een stuk hout ruw hout rond draaien met niks mee dan een platte bijtel

Adviezen hier in zullen dan ook dikwijls zeer persoonlijk zijn
Als je bij Ronald terecht komt zal hij je zeker goed kunnen adviseren
kijk dan ook meteen voor meer bijtels dan dat je wil kopen

Wil je dan weer wat aanschaffen kan je gewoon online bestellen, je hebt de bijtels dan al in je handen gehad
 

Martijn79

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Zuid-Holland
Dat ligt er aan wat je veel draait en hoe je dat graag doet
er zijn zat youtube filmpjes waarin hele handige mannen een stuk hout ruw hout rond draaien met niks mee dan een platte bijtel

Adviezen hier in zullen dan ook dikwijls zeer persoonlijk zijn
Als je bij Ronald terecht komt zal hij je zeker goed kunnen adviseren
kijk dan ook meteen voor meer bijtels dan dat je wil kopen

Wil je dan weer wat aanschaffen kan je gewoon online bestellen, je hebt de bijtels dan al in je handen gehad


Thnks dat is idd slim om wat meer te testen en te ervaren bedankt voor alle input jongens ben ik wel heel blij mee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.