Schalen draaien zonder draaibank

P

Pel

Guest
Niet te geloven dat die gast allebei zijn handen en benen nog heeft, maar als hij met deze fratsen doorgaat zal dat denk ik niet lang meer duren.

Groet Pel
 
P

Pel

Guest
Het meest erge hiervan vind ik, dat jeugd in hun onbezonnenheid het misschien na willen gaan doen.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Mannen, wat raken juliie van slag:rolleyes: Ik heb de indruk dat het allemaal wel behoorlijk gecontroleerd verloopt. Alles goed vast klemmen langzaam in de zaag voeren etc. Bij het zagen van een holling op de cirkelzaag raken we hier ook niet echt van slag en dat is al verschillende keren op het forum geweest.....

Fons;)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Met het principe zelf is niks mis, maar de "pendel" beweging had moeten uitgevoerd worden met een schroefspindel. Dan kan er niks mis gaan.

Heb vroeger nog wrongstukken voor draaitrappen op deze manier uitgehold, weliswaar op een radiaalzaag, maar het principe is vrijwel hetzelfde.
Ook het profileren van grote mouluren op de paneelzaag is een afgeleide van dit trucje.
Meer dan een stijf zaagblad en grote flenzen is er niet voor nodig.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen wat veiligheid betreft. Alles ziet er degelijk en doordacht uit. Een leuke manier voor mensen die geen draaibank hebben. Als je het rustig doorvoert, dan is de stress op het zaagblad ook nihil. Hij doet ook alles langzaam, gezien het filmpje 20 keer versneld is.

En met verschillende diameters zaagblad, zou je ook verschillende groottes schalen moeten kunnen maken. Al zijn de mogelijkheden wel beperkt. Kleine schalen zal je wel niet kunnen maken op deze manier. De buitenkant wel, maar de binnenkant zagen lijkt me dan een probleem.
Ik zou dit alleen niet binnen willen doen, als ik de hoeveelheid zaagsel zie rondvliegen :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.