Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Ontvetter/oplosmiddel

Zoals ik al beschreef in een ander item op dit forum werk ik aan de restauratie van een metaaldraaibankje.Ik heb het nu grotendeels gedemonteerd en ben met poetslappen zoveel mogelijk al het in jaren van verwaarlozing aangekoekt vuil, vet en olie aan het verwijderen. Hier en daar zit een vleug roest dat ik wegpoets met fijn staalwol en desnoods heel fijn schuurpapier.

Als laatste reinigingsstap wil ik een ontvetter/oplosmiddel gebruiken. Welk middel raden jullie me aan. Petroleum? Of zijn er ondertussen effectievere middelen voor de amateur?

mvg
    Klaas

Aceton, isopropyl 99% zijn er twee die ik voor veel gebruik. :-)

Aceton werkt prima, vooral belangrijk is regelmatig een nieuwe doek te pakken, anders ben je de (laatste vettigheid alleen maar aan het uitsmeren)
    Met een hamer past alles...

Ontvetten gaat ook goed met benzine of alcohol(spiritus)
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Dasty van de wibra.

Als het echt vast zit zou je ook remmenreiniger van de action kunnen gebruiken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Het liefst heb ik een middel dat zowel organisch (olie,vet) als anorganisch vuil aanpakt en het metaal waaronder behalve staal en brons ook ZAMAK!,(een legering van zink, aluminium, magnesium en koper) onaangetast laat.

@ Toxic: Ja had ik aan gedacht. Ik wil de delen in een bad doen en dan borstelen om versmeren te voorkomen (want oppervlak van de gietstukken is best ruw).

mvg
    Klaas

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Na jaren lang zoeken naar de voor mij de beste ontvetter en is Dasty als beste uit de test gekomen en wel de zwarte fles!.
    Begonnen met terpentine - wasbenzine - remmenreiniger maar allen lieten toch nog vuil of was achter.
    Nadeel is met Dasty dat je het met water moet naspoelen en dat kan niet altijd.
    Naspoelen doe ik met de tuinslang / borstel en daarna droog ik het met de verfföhn en komt het object gelijk op temperatuur
    voor de 1e laag grondverf en dit droogt dan ook mooi snel. ( nu gaat dit over metaal)
    Had ik dit eerder maar geweten, voor mij niets anders meer
    12 maart 2018 resultaat rerovatie (21).jpg
    dasty-ontvetter-professional.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Dasty en naspoelen met water, lokt me niet aan voor een fijnmechanisch machientje. Waarschijnlijk blijft er in potgaten e.d. rest dasty achter.

Poeh toch nog lastig.

mvg
    Klaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door liglinisterglenn Bekijk Berichten
    Aceton, isopropyl 99% zijn er twee die ik voor veel gebruik. :-)
    Da's leuk, maar daar ga je geen oud (wellicht zelfs verhardt - afhankelijk van de samenstelling) vet mee weghalen. Persoonlijk zou ik met petroleum, gevolgd door wasbenzine aan de slag gaan. Er zijn betere opties, maar die zijn voor een prive-persoon vrijwel niet te verkrijgen, en bovendien duidelijk minder aangenaam qua gezondheid.

Forum Rechten