Ontvetter/oplosmiddel

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zoals ik al beschreef in een ander item op dit forum werk ik aan de restauratie van een metaaldraaibankje.Ik heb het nu grotendeels gedemonteerd en ben met poetslappen zoveel mogelijk al het in jaren van verwaarlozing aangekoekt vuil, vet en olie aan het verwijderen. Hier en daar zit een vleug roest dat ik wegpoets met fijn staalwol en desnoods heel fijn schuurpapier.

Als laatste reinigingsstap wil ik een ontvetter/oplosmiddel gebruiken. Welk middel raden jullie me aan. Petroleum? Of zijn er ondertussen effectievere middelen voor de amateur?

mvg
Klaas
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aceton werkt prima, vooral belangrijk is regelmatig een nieuwe doek te pakken, anders ben je de (laatste vettigheid alleen maar aan het uitsmeren)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het liefst heb ik een middel dat zowel organisch (olie,vet) als anorganisch vuil aanpakt en het metaal waaronder behalve staal en brons ook ZAMAK!,(een legering van zink, aluminium, magnesium en koper) onaangetast laat.

@ Toxic: Ja had ik aan gedacht. Ik wil de delen in een bad doen en dan borstelen om versmeren te voorkomen (want oppervlak van de gietstukken is best ruw).

mvg
Klaas
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Na jaren lang zoeken naar de voor mij de beste ontvetter en is Dasty als beste uit de test gekomen en wel de zwarte fles!.
Begonnen met terpentine - wasbenzine - remmenreiniger maar allen lieten toch nog vuil of was achter.
Nadeel is met Dasty dat je het met water moet naspoelen en dat kan niet altijd.
Naspoelen doe ik met de tuinslang / borstel en daarna droog ik het met de verfföhn en komt het object gelijk op temperatuur
voor de 1e laag grondverf en dit droogt dan ook mooi snel. ( nu gaat dit over metaal)
Had ik dit eerder maar geweten, voor mij niets anders meer
12 maart 2018 resultaat rerovatie (21).jpg
dasty-ontvetter-professional.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Aceton, isopropyl 99% zijn er twee die ik voor veel gebruik. :)

Da's leuk, maar daar ga je geen oud (wellicht zelfs verhardt - afhankelijk van de samenstelling) vet mee weghalen. Persoonlijk zou ik met petroleum, gevolgd door wasbenzine aan de slag gaan. Er zijn betere opties, maar die zijn voor een prive-persoon vrijwel niet te verkrijgen, en bovendien duidelijk minder aangenaam qua gezondheid.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Na de dasty doe je grote dingen met de stoomcleaner en kleinere dingen in de vaatwasser. Daarna bv in de ballistol.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Da's leuk, maar daar ga je geen oud (wellicht zelfs verhardt - afhankelijk van de samenstelling) vet mee weghalen. Persoonlijk zou ik met petroleum, gevolgd door wasbenzine aan de slag gaan. Er zijn betere opties, maar die zijn voor een prive-persoon vrijwel niet te verkrijgen, en bovendien duidelijk minder aangenaam qua gezondheid.

Ja, petroleum neigde ik ook toe. Maar hoopte dat er ondertussen een wat vriendelijker middel zou zijn.
IK sprak gisteren mijn broer (is chemicus).Hij kwam na een diepe zucht ook al met petroleum en verwachtte dat (meeste) anorganisch vuil meegenomen wordt bij het oplossen van het vet.
Of heb jij daar (voor dat anorg vuil) nog een suggestie Henk?

mvg
Klaas
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik dacht even dat je een ontvetter zocht als voor behandeling voor het hechten van verven en dat het meeste vuil al weg was.
Je noemt nu ''anorganisch vuil'' en dan denk ik heel ergens anders aan.
Voor petroleum hoef je toch niet bang voor te zijn? ik gebruik dit vaak om onderdelen schoon te maken die in het vet zitten zoals kettingen / tandwielen enz.
Als voorbehandeling voor het verven kan wel maar dan daarna toch behandelen met Dasty.

Als je beslist niet wilt naspoelen met water zou je die B clean kunnen gebruiken (er zijn meer andere merken van)
want dat hoef je niet na te spoelen zegt de fabrikant, hij kwam bij mijn test niet goed uit de bus want liet veel vuil achter.
Wat je eerder noemde dat er Dasty in de gaten zou blijven zitten, - dat kun met perslucht er wel uit blazen of daar plaatselijk remmenreiniger gebruiken.

De optie chevy 66 om een stoomcleaner te gebruiken is ook ideaal maar die heeft niet iedereen staan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat me aan Dasty, engine cleaners, ovenreinigers, etc. ook niet bevalt is dat we niet weten wat de werkzame stoffen zijn.
Nee ik heb niet op voorhand iets onoverkomelijks tegen het oude middel petroleum - ik noemde het zelf al in mijn opening. maar vroeg me af of er ondertussen iets beters zou zijn dat ook aan mijn wensen voldoet (en bijv. wat minder stinkt :eek:).

mvg
Klaas
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
@ Jurriaan. Bedankt voor het veiligheidsblad, heb ik opgeslagen.
@ klaas 0639 Ik geloof dat ik het niet goed heb begrepen maar als het de bedoeling was om o.a. het bed van de draaibank te reinigen dan kom ik toch ook op petroleum.
Thinner is effectiever maar dat is nog gevaarlijker spul en dat stinkt pas echt vind ik.

Welke olie doe je daarop als bescherming? voorheen deed ik dit met sae 80/90 maar dat liet op den duur een taaie bruinachtige laag achter, nu gebruik ik daar Euol Hykrol jd 68 en geloof dat het nu stukken beter gaat.
Gebruik dit toevallig in de tractor en heb ik voorhanden vandaar.
De wapenolie ballistol zou er misschien er ook geschikt voor zijn maar dat vond ik te duur.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ Jurriaan. Bedankt voor het veiligheidsblad, heb ik opgeslagen.
@ klaas 0639 Ik geloof dat ik het niet goed heb begrepen maar als het de bedoeling was om o.a. het bed van de draaibank te reinigen dan kom ik toch ook op petroleum.
Thinner is effectiever maar dat is nog gevaarlijker spul en dat stinkt pas echt vind ik.

Welke olie doe je daarop als bescherming? voorheen deed ik dit met sae 80/90 maar dat liet op den duur een taaie bruinachtige laag achter, nu gebruik ik daar Euol Hykrol jd 68 en geloof dat het nu stukken beter gaat.
Gebruik dit toevallig in de tractor en heb ik voorhanden vandaar.
De wapenolie ballistol zou er misschien er ook geschikt voor zijn maar dat vond ik te duur.

Tinner is gewoon een mengsel van verschillende oplosmiddelen, zoals tolueen aceton xyleen, thf e.d.
Toen ik nog werkte, heb ik mede duizenden m3 van deze oplosmiddelen geregenereerd.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Juriaan. Dank
@Hed: Voor ouwe draaibanken (die heel vaak gesmeerd moeten worden) een dunne eenvoudige minerale olie gebruiken. Ik ben van plan een minerale monograde SAE 30 te gebruiken.,maar heb er nog geen ervaring mee.


mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.