Ontvetter/oplosmiddel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die sae 30 gebruik je bij een oude draaibank om de lagers te smeren. Voor het bed kan je beter leibaanolie gebruiken. Vooral als je de machine niet dagelijks gebruikt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, petroleum neigde ik ook toe. Maar hoopte dat er ondertussen een wat vriendelijker middel zou zijn.
IK sprak gisteren mijn broer (is chemicus).Hij kwam na een diepe zucht ook al met petroleum en verwachtte dat (meeste) anorganisch vuil meegenomen wordt bij het oplossen van het vet.
Of heb jij daar (voor dat anorg vuil) nog een suggestie Henk?

Je kunt wel additieven aan de petroleum toevoegen, maar voor de hier bedoelde toepassing is dat hoogstwaarschijnlijk overkill - de verwachte anorganische verontreinigingen hebben voldoende affiniteit met het te verwijderen vet en het oplosmiddel om meegenomen en zwevend gehouden te worden. Zeker na enige mechanische stimulatie ;-) Wellicht zou je kunnen kijken naar toevoegingen voor motorolie, die bedoeld zijn om roet en metaalslijpsel in suspensie te houden. Persoonlijk zou ik het vooralsnog bij pure peut houden.

Let wel - remmenreiniger (zie de verschillende MSDSen) is ook gewoon peut - in een aerosol-spuitbus en 20 keer over de kop...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Je kunt wel additieven aan de petroleum toevoegen, maar voor de hier bedoelde toepassing is dat hoogstwaarschijnlijk overkill - de verwachte anorganische verontreinigingen hebben voldoende affiniteit met het te verwijderen vet en het oplosmiddel om meegenomen en zwevend gehouden te worden. Zeker na enige mechanische stimulatie ;-) Wellicht zou je kunnen kijken naar toevoegingen voor motorolie, die bedoeld zijn om roet en metaalslijpsel in suspensie te houden. Persoonlijk zou ik het vooralsnog bij pure peut houden.
Let wel - remmenreiniger (zie de verschillende MSDSen) is ook gewoon peut - in een aerosol-spuitbus en 20 keer over de kop...
Henk, nu dit ter sprake komt wat is het verschil tussen petroleum en peut?
Mvg, :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Na het draaien van gietijzer maakten we de draaibanken schoon met dieselolie. Daarna gingen de geleidingen weer in de leibaanolie. Als je zelf geen stoomcleaner hebt, kan je voor een paar euro die van een wasstraat gebruiken. Eerst inspuiten met motorreiniger en daarna schoonspuiten. Ben je alle rotzooi kwijt. Daarna gelijk in de olie zetten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk, nu dit ter sprake komt wat is het verschil tussen petroleum en peut?
Mvg, :).

Petroleum is een min of meer gedefinieerde term - kookpuntsbenzine met een bepaald kooktraject - hoewel de hoeveelheid aromaten en zwavelverbindingen niet gespecifieerd is - je kunt dus petroleum hebben met alleen alifatische en alicyclische koolwaterstoffen (feitelijk een nafta), maar ook met aromaten (vooral alkylbenzenen) en meer of minder zwavelverbindingen. Dat kun je vaak aan de geur wel merken ;-)

Peut is een ongedefinieerde verzamelnaam voor lichte koolwaterstoffen - en wordt dus ook wel voor wasbenzine, of stookolie gebruikt, maar veelal als synoniem voor petroleum.

Merk op, wat wij petroleum noemen heet in engeland 'liquid paraffin' en in de VS 'kerosine' - inderdaad het goedje waar straalvliegtuigen op vliegen (Jet A is qua eigenschappen en samenstelling vrijwel identiek aan een schone petroleum). In engels-sprekende landen is 'petroleum' aardolie (van petrus en oleum - steen- of rotsolie).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Na het draaien van gietijzer maakten we de draaibanken schoon met dieselolie. Daarna gingen de geleidingen weer in de leibaanolie. Als je zelf geen stoomcleaner hebt, kan je voor een paar euro die van een wasstraat gebruiken. Eerst inspuiten met motorreiniger en daarna schoonspuiten. Ben je alle rotzooi kwijt. Daarna gelijk in de olie zetten.

Diesel werkt ongeveer net zo goed als peut - het kooktraject van de koolwaterstoffen is vergelijkbaar. Wel bevat diesel een aandeel vaste, opgeloste stoffen (wassen en zo - daarom vlokt een zomerdiesel 's winters ook uit), die je in petrolie niet vindt. Schoonmaken met diesel laat dus, na verdampen, wel een filmpje vaste stoffen achter. Dat kan een voordeel zijn = anders even naspoelen met wasbenzine.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank voor het delen van jullie kennis en ervaring. Ik denk dat ik nu gefundeerd kan kiezen: Een petroleumbad en borstel en evt voor een enkel deel naspoelen met wasbenzine. Effectief en geen vrees voor aantasting van metaal of verf Althans, (dat is mijn conclusie uit de bijdragen).

mvg
Klaas
 

kethier

Nieuw lid
9 apr 2019
1
0
Zoals ik al beschreef in een ander item op dit forum werk ik aan de restauratie van een metaaldraaibankje.Ik heb het nu grotendeels gedemonteerd en ben met poetslappen zoveel mogelijk al het in jaren van verwaarlozing aangekoekt vuil, vet en olie aan het verwijderen. Hier en daar zit een vleug roest dat ik wegpoets met fijn staalwol en desnoods heel fijn schuurpapier.

Als laatste reinigingsstap wil ik een ontvetter/oplosmiddel gebruiken. Welk middel raden jullie me aan. Petroleum? Of zijn er ondertussen effectievere middelen voor de amateur?

mvg
Klaas

Ultrasoon reinigen: https://www.ultratecno.nl/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.