Materiaal invliegplaatjes nestkast.

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Vorig jaar heb ik een aantal nestkastjes gemaakt van Red Cedar. Ik ben vooral blij met dit hout omdat er niet geverfd hoefde te worden en de kasten zéér lang mee zullen gaan, vooral bij de grotere kasten ben ik ook erg blij met het lage soortelijk gewicht.

Omdat het hout zo zacht is, kon ik het makkelijk bewerken. Nadeel is wel dat de nestgaten door pikken/vraat nu groter worden gemaakt. Op internet worden her en der kant en klare invliegplaatjes (LINK) aangeboden.

21yjbzex3eu.jpg




Graag ga ik deze invliegplaatjes zelf maken, maar ik weet niet plaatmateriaal nu het meest geschikt is. Het is voor mij vooral belangrijk dat de plaatjes tientallen jaren mee kunnen gaan. Dik hoeft het materiaal niet te zijn. Ik denk over aluminium, zink, koper, messing, rvs? En van welk materiaal moeten de schroefjes dan zijn? Koper lijkt aantrekkelijk omdat het zo zacht is maar ik weet niet of deze plaatjes zo lang mee zullen gaan. Hoe kan ik trouwens het beste de gaten (32-40 mm) er in maken?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je ze voor de eeuwigheid wil maken, zou ik voor rvs plaat gaan. Ook de schroeven neem je dan rvs. De gaten kan je boren met een scherpe hss boor en het grote gat met een gatenzaag.
 
P

Pel

Guest
Als je nog dunne plaat volkern hebt, daar kun je ze ook van maken.

Groet Pel.
 

rombo319

Actieve deelnemer
3 mei 2013
29
0
Vogels maken een invlieggat naar hun eigen idee van de maat. Als dat niet lukt zoeken ze waarschijnlijk een ander onderkomen. Ik zou de plaatjes van zacht materiaal maken zodat je ze nog eens kunt vervangen.
Groets,
arrie
 
P

Pel

Guest
De invlieg gaten van een kool of pimpelmees is meestal ± 31 mm, maar spechten en kauwen zitten vaak op de gaten in te hakken.

Groet Pel.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Als je ze voor de eeuwigheid wil maken, zou ik voor rvs plaat gaan. Ook de schroeven neem je dan rvs. De gaten kan je boren met een scherpe hss boor en het grote gat met een gatenzaag.
Ik vond nog een oude rechthoekige rvs mantel (0,8mm) van een afzuigkap, daar ga ik mee aan de slag! Nu kijken of het lukken om te "snijden" met een haakse slijper..
 
P

Pel

Guest
Heb je soms geen plaatschaar daar zal het wat makkelijker mee gaan.

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
interessant, heb je ook wat foto's en afmetingen van de nestkasten? Neem me elk jaar voor er een paar te maken, maar het is altijd al voorjaar eer ik er aan denk. Zou goed zijn het als een winterklusje te doen.

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vond nog een oude rechthoekige rvs mantel (0,8mm) van een afzuigkap, daar ga ik mee aan de slag! Nu kijken of het lukken om te "snijden" met een haakse slijper..

Dat krijg je nooit netjes
een klein gat met een schijf van minimaal 115mm dat word niks
je zult overal ingeslepen stukken krijgen, scherpe randen etc

Een boor of een gatenboor en daarna de randen afbramen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat krijg je nooit netjes
een klein gat met een schijf van minimaal 115mm dat word niks
je zult overal ingeslepen stukken krijgen, scherpe randen etc

Een boor of een gatenboor en daarna de randen afbramen

Helemaal met Toxiq eens, dat dunne rvs is lastig te bewerken. Gewoon een stukje hardhout blijft het vriendelijkst.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dunne plaat klem ik tussen twee stukjes multiplex. Dan kan je het met de gatenzaag boren zonder dat het een nieuw model wordt.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
interessant, heb je ook wat foto's en afmetingen van de nestkasten? Neem me elk jaar voor er een paar te maken, maar het is altijd al voorjaar eer ik er aan denk. Zou goed zijn het als een winterklusje te doen.

jaap

Als je er in het voorjaar aan denkt ben je juist nog mooi op tijd! Ik heb wel eens vernomen, dat mezen hun nestplaats voor het volgende voorjaar al in het najaar uitkiezen; ze gebruiken de nestkast dan als overnachtingsplaats. Een soort proefwonen dus.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Heb je soms geen plaatschaar daar zal het wat makkelijker mee gaan.
Neen, een plaatschaar heb ik (nog) niet, vandaar dat ik het "uitsnijden" van de vierkantjes eerst eens wil gaan proberen met de slijpschijf. Superstrak hoeft het dit keer niet te worden, de kastjes hangen toch een paar meter hoog.

interessant, heb je ook wat foto's en afmetingen van de nestkasten? Neem me elk jaar voor er een paar te maken, maar het is altijd al voorjaar eer ik er aan denk. Zou goed zijn het als een winterklusje te doen.
jaap

Ik ben een jaar of zes geleden begonnen met een eerste kerkuilenkast en ik heb daarna een aantal andere soorten kasten gemaakt. De maten heb ik her en op internet gevonden. Voor mij was het wel een leuke puzzelklus omdat ik in/bij deze kasten camera's plaatste. Foto's heb ik niet veel, video's wel. https://tinyurl.com/y7oj3dbe




Als je er in het voorjaar aan denkt ben je juist nog mooi op tijd! Ik heb wel eens vernomen, dat mezen hun nestplaats voor het volgende voorjaar al in het najaar uitkiezen; ze gebruiken de nestkast dan als overnachtingsplaats. Een soort proefwonen dus.
Ik zie dat juist in de winter de nestkastjes veel gebruikt worden. Zodra het donker wordt vliegen de vogels (m.u.v de uilen en de valken) naar binnen en 's morgens vliegen ze weer uit.

Dat krijg je nooit netjes
een klein gat met een schijf van minimaal 115mm dat word niks
je zult overal ingeslepen stukken krijgen, scherpe randen etc
Een boor of een gatenboor en daarna de randen afbramen

Ik had gedacht de slijpschijf te gebruiken voor het het "snijden" van de vierkantjes, de gaten zelf (met verschillende diameters) hoop ik te maken met een trappenboor.
Kijken of het bij mij ook zo makkelijk gaat ... ;)


Dat van dat triplex aan beide kanten ga ik graag uitproberen.
Hardhouten plaatjes is wel zo mooi natuurlijk...
 
Laatst bewerkt:

ojee99

Nieuw lid
24 aug 2018
11
0
maarem... dat pikken in het hout doen vogeltjes juist als 'tag' om het te markeren/herkennen als 'hun' huisje.... die mogelijkheid ga je ze dan ontnemen met z'n plaatje?
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
maarem... dat pikken in het hout doen vogeltjes juist als 'tag' om het te markeren/herkennen als 'hun' huisje.... die mogelijkheid ga je ze dan ontnemen met z'n plaatje?
Tsja, het blijft schipperen. Gelukkig kunnen ze achter het plaatje nog pikken in het hout, in de kast zelf zie ik ze ook vaak pikken...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.