Materiaal invliegplaatjes nestkast.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Als je er in het voorjaar aan denkt ben je juist nog mooi op tijd! Ik heb wel eens vernomen, dat mezen hun nestplaats voor het volgende voorjaar al in het najaar uitkiezen; ze gebruiken de nestkast dan als overnachtingsplaats. Een soort proefwonen dus.

Zover ik weet kunnen nestkasten het best voor de winter opgehangen(nieuwe) dan wel schoongemaakt worden(oude). Nieuwe kasten hebben dan meer tijd om geurtjes (nieuwigheid) kwijt te raken. Kasten worden soms in de winter gebruikt als beschutting. Verder gebeurt selectie van een geschikte nestlocatie soms al in januari februari. Hangt van temperatuur en soort vogel af.
Het verhaal 'In mei leggen alle vogels een ei' is absoluut achterhaald. Geen trend onder de vogels; het is nooit zo geweest.

Wil niet zeggen dat je in het voorjaar perse te laat bent. Je kan niet weten wat een vogel doet.

Wat Nerflander schrijft zou ik niet durven tegenspreken. Zoveel weet ik er niet van. Het zou betekenen dat het nauwelijks uitmaakt wanneer je de kast ophangt. Misschien komt het daar wel op neer.

Nog wat tips:
1. Hang nestkasten voor dezelfde vogel niet te dicht bij elkaar op. Koolmezen bijv., gaan dan veel te veel tijd steken in het bevechten
van elkaar, waardoor de jongen kunnen verkommeren.
2. Zie hier, bijv. voor de richting van het vlieggat.
3. Zorg dat de nestkast gemakkelijk open kan om schoon te maken (één keer in het najaar).
4. Koolmezen kunnen veel materiaal aanslepen. Zorg dat het vlieggat behoorlijk hoog boven de bodem zit. Zo kan een graaiende kat niet bij het nest!
5. Ik maakte ooit een aantal kasten van stukken overgebleven eiken vloerdelen. Lekker dik en solide. De ribbels aan de binnenzijde. Geen enkel probleem.
6. Ik ben zo gek dat ik toch heel precies wil werken. Een makkelijk werkstuk om ervaring op te doen met haaks en strak te werken, zonder kiertjes.
7. Ik gebruikte ooit dakleer maar dat werkt echt niet. Er komt toch vocht onder en dan gaat het dak rotten. Ik gebruik nu bijv. eiken en zet het in een goede buitenbeits. Zo gaat het heel lang mee. Als je het goed wilt doen voor de vogels, kost ook een nestkast wel een paar euries. Voordeel is dat dan niet alleen de vogels er lang plezier aan beleven.


Succes!
 
Laatst bewerkt:

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Och hier ook al de vreemdste soorten nestkastjes gemaakt... En die beesten kruipen overal in!
Vlieggat openingen verstevigen ging altijd het makkelijkst met een stukje trespa, en het dakje bedekken met een stuk van een oud aluminium verkeersbord!
Goedkoop afval hout kan ook prima, maar moet je wel goed in de verf zetten... Het eeuwige leven hebben ze toch niet!
Hier een paar voorbeelden.

DSC_0091.jpg
Snorremans

DSC00345.jpg
Kerk met aan voorzijde een voedersilo en aan de achterzijde een nestkastje

DSC_0019.jpg

DSC_0100.jpg
Voederhuisje met pinda en notenpot

DSC00360.jpg

DSC00370.jpg
Vleermuiskasten

DSC00679.jpg
Volkswagen T2'tjes
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Erg leuk. Maar een stokje voor het gat hoeft echt niet. Sommigen zeggen dat het dan voor roofdieren alleen maar makkelijker wordt.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Bedankt voor al die ideeën en tips, daar kan ik wat mee!

Voorzetplaatjes van hardhout (of anders volkern) zijn misschien wel praktisch, op internet vond ik mooie voorbeelden.

s57d9612q.jpeg

Het toeval wil dat ik van vorige jaar nog eiken schaaldelen heb liggen in de schuur, daar kan je vast mooie voorzetstukjes van maken.

“Out of the box” denken is leuk! Een kerkje gaat me iets te ver ;) maar een type kast als hieronder zou ik graag maken (maar dan met een betere camera)

fayawjsefl6w.jpg

b8x92bw3frd0.jpg


Workingwithwood, je hebt gelijk ....precies werken is meer genieten.
Ik realiseer me dat mijn decoupeerzaag zo zijn beperkingen heeft. Ik besloot een Parkside/Einhell zaagtafel te kopen (voor 75 Euro in de aanbieding).Het is bepaald niet de beste, maar voor deze prijs, voor mij als amateur, vast prima om ervaring mee op te doen. Ik heb er wel een magnetische hoekmeter bij gekocht...misschien ten overvloede.
 
Laatst bewerkt:

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Intussen heb ik een eerste serie van 20 kastjes gemaakt (het gaat om een groot terrein). De eikenhouten opzetstukjes voldoen prima! Graag maak ik er in de komende periode nog zo'n 80 kastjes bij. Werkend met houtlijm en schroeven begin ik me af te vragen of ik op de juiste manier bezig ben.

Ik werk met 14mm dikke ongeschaafde Red Cedar. Ik koos dus voor dit materiaal omdat het licht is en zonder conservering lang meegaat (ik hoop zo'n 30 jaar).
Moet ik het natuurlijk wel op de juiste manier verwerken.

Ik ben begonnen met een Rotadrill hardhoutschroef 3.5x30 mm RVS, een mooie maar dure schroef, speciaal voor hardhout bestemd. Ik ben daarna overgestapt het goedkopere zusje, ROTADRILL unischroef platkop verzinkt 3,5x30 mm.

Bij houtinfo.nl lees ik dat verzinkte schroeven kunnen leiden tot zwarte strepen. Voor mij is dat geen punt van belang maar ik ben wel bang dat de schroeven (en het omringende hout) het geen tientallen jaren zullen volhouden. Is het dan toch beter om met RVS te werken?

Kan ik in plaats van de dure RVS Rotadrills (die dus speciaal voor hardhout zijn) ook kiezen voor de goedkopere 3.5x30 Topdrill Spaanplaatschroef RVS PK Dynaplus?

Ik lees op dezelfde site ook dat een verzonken kop minder geschikt is omdat het water dan een betere toegang krijgt tot het hout. Moet ik dan kiezen voor lenskopschroeven? Probleem is wel dat ik nergens zelfborende RVS 3,5x30mm lenskopschroeven kan vinden.

Of kan ik net zo goed met RVS spijkers en houtlijm alleen gaan werken?


Graag jullie advies.


file.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou beginnen met de gamma heel hard voorbij te lopen
Zeker dit soort artikelen komt er weinig goeds van de plank
Ooit eens RVS handgrepen gekocht voor in de boot (kastjes) na een jaar al heftig aan het roesten
Schroeven voor een schutting brak elke derde schroef af

Ze hebben fantastische stickers die je van alles wijs maken maar dikwijls niet zo is (of ver overdreven)

En dan ineens....gaat er een wereld voor je open :D https://www.ecotools.nl/vlonderschroeven/

Kost nog niet de helft en de kwaliteit is meer dan prima
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Je gebruikt red cedar.
Dat is een relatief zachte houtsoort daar is geen speciale hardhout schroef voor nodig
Ik zou wel voor rvs gaan.
breken voorkom je door het koppel goed in te stellen
als er iets open moet kunnen is schroeven natuurlijk makkelijker
maar nagels kan ook prima.

persoonlijk gebruik ik nooit lijm voor onbehandelde nestkastjes dat laat na verloop van tijd toch los.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Hier ook al vele duizenden weg gedraaid naar tevredenheid zowel verzinkt als rvs. In de schroeven van de bouwmarkt kwam ik geregeld een misvormde tegen bij ecotools nog nooit. (tja je moet was als je dezelfde dag verder wil....)
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
.....als er iets open moet kunnen is schroeven natuurlijk makkelijker
maar nagels kan ook prima.
Ik heb de schroeven niet nodig om het kastje open te maken, aan de onderkant van de deksel zitten een dubbellaags blok dat ervoor zorgt dat de deksel er niet af waait maar waarmee ik dus wel makkelijk in het kastje kan komen.
Als nagels ook op de langere termijn net zo goed zijn, is dat natuurlijk wel eenvoudiger en goedkoper.

.....persoonlijk gebruik ik nooit lijm voor onbehandelde nestkastjes dat laat na verloop van tijd toch los.
Dat is goed om te weten, ik dacht altijd dat houtlijm het langer dan het hout zelf zou uithouden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geldt dat eigenlijk voor al die schroeven van EcoTools, of alleen specifiek die vlonderschroeven?

Van alles schroeven die ik gebruikt heb nog nooit iets te klagen gehad
de schroeven die braken zijn op 1 hand te tellen en ik heb er echt al heel wat gebruikt en ook veel lange maten (120x6 140x6)

Erg tevreden over de kwaliteit
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heco-fix zijn hele goede schroeven, nog wel beter dan die van Ecotools.

Overigens haal ik ze zelf ook altijd bij Ecotools, in alle maten en soorten. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad dat ze niet goed zouden zijn en heb er toch wel al duizenden van weggedraaid.
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ze zijn inderdaad een stuk goedkoper die vlonderschroeven. De maat 3,5x30mm kon ik zo gauw niet vinden.

Ik zie nu dat er elders ook nog een andere voordelige 3,5x30mm A2 RVS schroef is.

Ik bestel al mijn bouten, moeren, ringen, schroeven, imbus, etc, etc bij https://smoldersbv.nl/schroeven-en-bouten/rvs-schroeven/torx-rvs-spaanplaatschroeven.html
Goede service en de prijs is altijd scherp.

Het is trouwens ook leuk om de DHL koerier te zien zweten als hij 2 kleine doosjes van 18kg per stuk met bouten en dergelijke uit de auto probeert te pakken:cool:
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat ik niet lees is het gevaar voor je vingers als je grote gaten in dunne platen gaat boren. Zorg dat je dat plaatje met een tang vast houd en niet met je vingers. Heb ooit iemand gezien die een roterend stukje plaatstaal door zijn hand kreeg. Ziet er niet gezond uit zeg maar.

Over de vogel kastjes onwijs gaaf. Ik wil ook weer wat kastjes maken ooit.. als ik groot ben.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Een beetje doorzoeken kan geen kwaad
Gewone rvs in 4.0x30 A2 dat is een halve mm dikker, dat zal wel loslopen gok ik zo
Zelfs nóg goedkoper
Was graag met je advies aan de gang gegaan, helaas heb ik ervaren dat met 4.0 het hout net begint te splijten. Ik was daar zelf ook verbaasd over.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Wat ik niet lees is het gevaar voor je vingers als je grote gaten in dunne platen gaat boren. Zorg dat je dat plaatje met een tang vast houd en niet met je vingers. Heb ooit iemand gezien die een roterend stukje plaatstaal door zijn hand kreeg. Ziet er niet gezond uit zeg maar.
Over de vogel kastjes onwijs gaaf. Ik wil ook weer wat kastjes maken ooit.. als ik groot ben.

Brr.. ben blij dat ik uiteindelijk koos voor eiken plaatjes.
Waar adviezen in dit forum al niet goed voor zijn...
:)


Knipsel.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.