Gereedschapset voor kinderen

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dag Allen,

Mijn zoontje van (bijna) 6 wil graag met papa klussen, en is zijn plastic gereedschapsetje wel ontgroeid. Nu wil ik hem graag voor zijn verjaardag wat echt gereedschap geven maar alles wat ik op internet vind (Bol.com / intertoys) is veel gereedschap voor weinig geld, maar wellicht ook weinig kwaliteit.

Weten jullie een leuke set waar ze ook echt iets mee kunnen? Het hoeft niet heel veel te zijn, ik denk bijvoorbeeld aan:


-Winkelhaak / aftekengereedschap
-Zaag
-Hamer
-Booromslag
-Beitel(?)
-schaaf

Het moet allemaal wat kleiner / lichter zijn dan 'normaal' gereedschap.

Hoor graag jullie ideeën!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Uhm, wat bedoel je precies met echt gereedschap? Intertoys verkoopt volgens mij alleen speelgoed, dus zoek je het in die hoek, dan zul je bij hout of plastic blijven.
Voor 'echt' gereedschap zul je meer betalen voor kwaliteit, maar is dat zo belangrijk voor je kind van net 6? Ik zou eens kijken in de aanbiedingen bij de DHZ zaken of op ecotools/toolstation. Het zal geen honderd jaar meegaan, maar als het een keer kapot is, is het ook zo weer vervangen :)

Ik vraag me overigens wel af of het zo slim is om zaken als beitels en schaven voor zulke kleine kinderen aan te schaffen. Natuurlijk ben je er altijd bij met klussen enzo, maar je zult net die ene uitschieter niet voorkomen. Een klap met de hamer doet zeer, maar zal zelden blijvend letsel opleveren... een uitgeschoten beitel die spieren/pezen doorsnijdt, is een heel ander verhaal.

Misschien dat een setje dopsleutels, steeksleitels, schroevedraaiers e.d. een idee is? Of zo'n klein koffertje. Daar zit vanalles in, maar weinig dat echt gevaarlijk kan zijn, ook als je erbij staat.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mijn zoon van nu bijna 7 heeft vorige jaar voor zijn verjaardag en Sinterklaas het volgende gehad
- set van 4 NEO schroevendraaiers PH en PZ
- een NEO combinatie tang
- een BOSCH 12V GSR (tool only, de rest had ik al)
Was net 100E alles bij elkaar.

Daarnaast heb ik hem een "afgedankte" bitset gegeven, een rolmaat, een duimstok van mijn werk, een Stanley hamer, een lijmtang en hebben we samen en gereedschapskist gebouwd. Hij was de koning in zijn klas, toen hij mij met zijn eigen boormachine hielp bij het bevestigen van een ophangsysteem voor schilderijtjes.
Figuurzaag heb ik ook liggen, maar vind hij nu niet zo interessant.
Als we binnen iets te doen hebben vraag ik hem altijd zijn spullen te pakken en hij is dan apetrots en controleert alles voordat we gaan beginnen. Geef hem gewoon wat goede spullen, dan kun je het namelijk zelf ook goed gebruiken en weet hij dat hij goede spullen heeft en vindt hij het des te beter.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Dag Allen,

Mijn zoontje van (bijna) 6 wil graag met papa klussen, en is zijn plastic gereedschapsetje wel ontgroeid. Nu wil ik hem graag voor zijn verjaardag wat echt gereedschap geven maar alles wat ik op internet vind (Bol.com / intertoys) is veel gereedschap voor weinig geld, maar wellicht ook weinig kwaliteit.

Weten jullie een leuke set waar ze ook echt iets mee kunnen? Het hoeft niet heel veel te zijn, ik denk bijvoorbeeld aan:


-Winkelhaak / aftekengereedschap
-Zaag
-Hamer
-Booromslag
-Beitel(?)
-schaaf

Het moet allemaal wat kleiner / lichter zijn dan 'normaal' gereedschap.

Hoor graag jullie ideeën!

Ik koop veel bij fine-tools. En die hebben een kindergereedschap pagina.

https://www.fine-tools.com/kinderwerkzeug.html

Groet Roelof
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Koop inderdaad echt goed gereedschap daar heeft die jaren wat aan.
Rond die leeftijd heb ik ook een gereedschapskistje gekregen met echt gereedschap en het leuke is bijna 40 jaar later zijn er nog steeds dingen die ik gebruik.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mijn jongste dochter wil juist geen eigen gereedschap, maar werken met het "echte" gereedschap van mij. Ze is net 6, dus ik help haar met alles. Maar ik geef haar gerust mijn Milwaukee schroefmachine. Aftekenen mag ze ook en zagen (met de hand) doen we samen. Een Japanse zaag heeft vaak een lang handvat en daar passen een kinderhand en mijn hand tegelijk op. Werken (samen) met een blokschaaf vindt ze ook heel leuk. Gereedschap met een kabel mag ze niet gebruiken, behalve een schuurmachine.

Verder is het vooral samen doen en goed nadenken wat ze kan en hoe dat het veiligst kan. Ze houdt van vegen, dus dat gaat ze doen als ik iets moet doen waarbij ze niet kan helpen. Daarnaast let ik erop dat standaard de stekker van gevaarlijke machines (tafelzaag, bovenfrees, decoupeerzaag, invalzaag, etc.) zijn uitgetrokken. Mijn lintzaag en kolomboor zitten op een stekkerdoos met schakelaar en de schakelaar staat standaard uit. Deze is op ongeveer 1,8m hoog en ze kan die daardoor niet zelf omzetten.

Het enige "gereedschap" dat ze zelf heeft is een gehoorbeschermer speciaal voor kinderen (Peltor Kids).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mijn jongste dochter wil juist geen eigen gereedschap, maar werken met het "echte" gereedschap van mij. Ze is net 6, dus ik help haar met alles. Maar ik geef haar gerust mijn Milwaukee schroefmachine. Aftekenen mag ze ook en zagen (met de hand) doen we samen. Een Japanse zaag heeft vaak een lang handvat en daar passen een kinderhand en mijn hand tegelijk op. Werken (samen) met een blokschaaf vindt ze ook heel leuk. Gereedschap met een kabel mag ze niet gebruiken, behalve een schuurmachine.

Verder is het vooral samen doen en goed nadenken wat ze kan en hoe dat het veiligst kan. Ze houdt van vegen, dus dat gaat ze doen als ik iets moet doen waarbij ze niet kan helpen. Daarnaast let ik erop dat standaard de stekker van gevaarlijke machines (tafelzaag, bovenfrees, decoupeerzaag, invalzaag, etc.) zijn uitgetrokken. Mijn lintzaag en kolomboor zitten op een stekkerdoos met schakelaar en de schakelaar staat standaard uit. Deze is op ongeveer 1,8m hoog en ze kan die daardoor niet zelf omzetten.

Het enige "gereedschap" dat ze zelf heeft is een gehoorbeschermer speciaal voor kinderen (Peltor Kids).

Heel herkenbaar, al ben ik met de schuurmachine ook voorzichtig. Als de stofzuigerslag niet vast zit blazen ze het stof precies in zijn gezicht en dat is pijnlijk en niet goed voor zijn Longen en ogen!

Hij vindt mijn cirkelzaag eng, maar tegelijk ook fascinerend, dus werkt mee of hij kijkt toe als ik bezig ben. Met een accutol laat ik hem tegenwoordig "alleen" werken.
Als gehoorbescherming gebruikt hij Peltor Optime II, zou voldoende moeten zijn:)
 
P

Pel

Guest
Mooi om te lezen hoe vaders met hun kinderen klussen, jong geleerd is oud gedaan, om maar een cliché voor de dag te halen.

Groet Pel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mooi om te lezen hoe vaders met hun kinderen klussen, jong geleerd is oud gedaan, om maar een cliché voor de dag te halen.

Groet Pel.

Inderdaad! En ze vinden het vaak ook nog heel leuk. Mijn dochter heeft het er nog steeds over dat we "samen" een bed in de vorm van een huisje hebben gebouwd. Ze is er heel trost op, terwijl haar bijdrage bestond uit het indraaien van 10 schroeven ;).

P1058033_zps8s5zfbbv.jpg
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.